מזון כשר מהחלל, יומנים מהפצצת הכור • תערוכה מנציחה את רמון ז”ל

תערוכה חדשה מספרת את סיפור חייו של אילן רמון: חושפת לראשונה את יומני הטיסה ממבצע הפצצת הכורים בעיראק, שרידים מהתרסקות של מטוסי חיל האויר - וציוד של נאס"א ששימש את רמון
נוחי גולד
ד' שבט התשע"ז / 31.01.2017 15:31

במסגרת תערוכת ‘חפצים מספרים סיפור, המתעדת את חייו של אילן רמון ז”ל, נחשפים לראשונה יומני הטיסה ממבצע הפצצת הכורים בעיראק שנכתבו בכתב ידו של אילן ז”ל, שרידים מהתרסקויות ששרד במטוסי חיל האויר, וציוד של נאס”א שימש אותו בהכנות למשימה על סיפון מעבורת החלל.

התערוכה מחולקת לפי נושאים ומסלול חייו של אילן רמון.

בין החפצים המוצגים בתערוכה קסדת נאס”א ששימשה את רמון באימונים לקראת היותו האסטרונאוט הישראלי הראשון, קופסאות מזון כשר שנשלחו לחלל ושרדו את אסון מעבורת קולומביה, דגם מזוזה שהיה בחלל, דף יומן מקורי שאילן כתב בעת המשימה על המעבורת, ויומנים ממבצע הפצצת הכורים בעיראק, שעון מטוס פוגה וסטיק F-16 ששימשו אותו, דגל חיל האויר ששרד בחלקו את ההתרסקות ועוד.

אלמנתו, רונה רמון: “בתערוכה ישנם 15 חפצים שמספרים סיפור חיים מעורר השראה. אפשר לראות בהם לא רק את הקריירה של אילן אלא משתקפים מהם גם קשיים שעבר, סוגיות הקשורות בזהות וגאווה ישראלית ויהודית, ורצון לייצג את המולדת בטיסה לחלל.

“אני מקווה שעכשיו, אחרי שאספנו את הפריטים להצגתם כסיפור אחד, נוכל להציג אותם כתערוכה נודדת ברחבי הארץ. היום התערוכה מוצגת בכנס החלל במוזיאון חיל האוויר, מכאן החפצים יוצאו למדע-טק בחיפה ובהמשך אנו מקווים שהתערוכה תנדוד במוזיאונים ברחבי הארץ”.

להעמקת החוויה, בנוסף לפריטים האישיים יוצגו גם תמונות מחייו של רמון על קני ציור ומסכים יקרינו תמונות מפעילויות של קרן רמון ע”ש אילן ובנו אסף רמון ז”ל.

התערוכה מוצגת לציבור במדע-טק חיפה החל מיום שלישי 31 בינואר.

יומנים מהפצצת הכורים בעיראק:

לראשונה נחשפים יומני הטיסה ממבצע ‘אופרה’ להפצצת הכורים בעיראק שנכתבו בכתב ידו של רמון טרם העידן הדיגיטלי. רמון ביצע חישובים של כמויות הדלק שהיו גורם קריטי להצלחת המבצע בשל הטווח הגדול אל המטרה וללא מערכת תדלוק אווירי בשנת 81′.

לכן רמון תכנן את מהירות הטיסה החסכונית ביותר בדלק, בידיעה שלא יוכל לקבל הנחיות בעניין בעת המבצע המתבצע בדממת אלחוט.

המטוסים תודלקו ממש לפני ההמראה בשעה שמנועיהם פועלים באופן חריג ומסוכן על מנת לנצל את מלוא נפח מערכת הדלק. נוסף לכך, במהלך הטיסה הטילו המטוסים מכלי דלק נתיקים שנתרוקנו במטרה להפחית משקל, למרות שהוראות היצרן אוסרות זאת.

רמון, שהיה צעיר התוקפים, פגע במדויק במטרה והיה התוקף האחרון במבצע. לכן היה גם בעל הסיכוי הטוב ביותר להיפגע על ידי סוללות הנ”מ המקיפות את הכור.

אילן רמון ז"ל
מנות מזון כשר מהחלל:

למרות שלא חי אורח חיים דתי, היה חשוב לרמון לאכול כשר בחלל כדי לשמור על הזהות היהודית. בקשתו העלתה אתגר, מאחר וזו הייתה הפעם הראשונה שהעלו מזון כשר לחלל והמנות תוכננו בשיתוף של נאס”א עם משגיחי כשרות. בנוסף לתזונה כשרה רמון גם ביצע טקס קידוש בחלל שהעלה שאלה לגבי מועד כניסת השבת. לאחר התייעצויות עם רבנים הוחלט שהשבת תיכנס לפי זמן יוסטון, המקום בו עזב את כדור הארץ ואיתו שמר על קשר ישיר רציף.

שרידי התרסקות המעבורת:

המיצגים כוללים פריטים שרמון ביקש לאסוף מהתרסקויות מטוס מהן ניצל. ביניהם שעון של מטוס פוגה שהתרסק בתאונת אימונים בשלב המתקדם של קורס טייס.

ג’ויסטיק של F-16 שעבר תאונת אימונים ב-20 בינואר 82′. בארוע התנגשו שני מטוסים ישראלים של טייסת 253 ורמון הצליח לנטוש את המטוס בהצלחה.

עשרים שנה לאחר מכן בעודו רמון במעבורת קולומביה הוא התייחס לארוע וציין באחד מדפי יומן החלל שכתב: “היום לפני 20 שנה כמעט מתתי”.

אילן רמון ז"ל

פריטים לזכר השואה:

מוצגת  מזוזה שעוצבה על ידי אמנית יהודית ונלקחה לחלל. המזוזה עוצבה לזכר 6 מיליון היהודים שנספו בשואה עם מגן דוד המוקף בגדר תיל.

זה אחד מהפריטים לזכר השואה שרמון לקח איתו לחלל. פריט נוסף שלא שרד את אסון המעבורת הוא ציור של יד ושם “נוף ירח”, שנוצר בתקופת השואה על ידי נער יהודי בן 14 הכלוא בגטו טרזינשטאדט כשבדמיונו הוא מפליג למקומות רחוקים.

ציוד של נאס”א: 
נחשפים  לראשונה יומני הדרכה שרמון קיבל מסוכנות החלל נאס”א והיו חלק מתוכנית האימונים שנערכה כחמש שנים בשל דחיות חוזרות במשימה.

לצדם תוצג קסדתו האישית מתקופת האימונים שנשארה בארץ.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חשוב לדעת - הציור של הילד מהשואה
    31/01/2017 18:29
    איריס
  1. חשוב לדעת שיד ושם לא נתן לאילן רמון ז”ל את הציור המקורי של הילד מהשואה אלא העתק שלו. הציור המקורי שמור ביד ושם עד היום.