הקור גורם לשפעת? אז למה אסקימוסים לא חולים יותר מאתנו?

הקור לא גורם לשפעת, ההוכחה הפשוטה ביותר היא הקבוצה האסקימוסית שחיה בקור משמעותי אך לא מדווחת על שיעורי תחלואה גבוהים מאתנו, 'האנשים הרגילים' • ד"ר איתי גל מסביר איך בכל זאת קשור הקור ל'מחלות החורף'
אליעזר היון
ב' שבט התשע"ז / 29.01.2017 15:42

מחלות החורף דווקא בחורף? האם מחלת חורף קלאסית כמו שפעת היא תוצאה של הקור? לכאורה התשובה שלילית, ההוכחה הפשוטה ביותר: אסקימוסים לא חולים יותר בשפעת מאנשים ‘רגילים’.

מצד שני כולנו מכירים את התפרצויות המחלות בחורף, ואת שכיחותן הנמוכה יחסית בקיץ איך זה מסתדר?

מחקר חדש שנערך באנגליה, בו השתתפו 20 אלף אנשים העלה כי רוב מחלות החורף כמו הצטננויות, ושפעת, מתפרצים שבוע אחרי גל הקור הראשון.

למה? החוקרים מסבירים כי הטמפרטורה הקרה והאוויר היבש מסייעים להניע את הוירוסים למרחקים גבוהים. האוויר היבש קולט את החיידקים, מכווצים אותם, והם הופכים לקלים יותר, ומכאן הניעות שלהם רחבה יותר.

ד”ר איתי גל מומחה לרפואת ילדים התראיין לחדשות 10 והדגיש: קור לא גורם לשפעת, גם חדר עם מזגן לא גורם לשפעת, אלא כאמור תנועתם של הוירוסים שהיא רבה יותר בחורף.

עיטוש למשל, שהינו גורם ישיר להפצתם של החיידקים והפצתם על גבי האוויר היבש, ישפיע פחות באופן משמעותי כאשר הוא נעשה באזור חם מאשר באזור קר. זו הסיבה גם שיש להתחסן לשפעת שבוע לפני גל הקור הראשון, או כל זג אוויר קר אחר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות