מתי הפסקנו לדבר האחת עם השנייה?

מירי שניאורסון
|
א' שבט התשע"ז / 28.01.2017 19:20
האיפון חיסל את הטלפון מילולית? תלוי אצל מי • H שכבה במיטה ליד הבת שלי ב-48 השעות שאחרי הלידה. בחיים לא שמעתי מישהי שמדברת כל כך הרבה… האמת, התגעגעתי לשיחות כאלה • הטור של מירי שניאורסון

“מי אבא שלך?”, היה אבי ע”ה שואל כאשר חברה הייתה באה לביתנו ללמוד או לשחק. ואני רציתי לקבור עצמי מבושה, מנסה לסחוב אותה לחדר ולקצר את זמן התחקיר שהיה אבא עורך לחברות ילדותי.

עברו שנים, חלפו הימים, אבא שלי כבר לא איתנו כאן בעולם הגשמי, ואני עושה בדיוק, אבל בדיוק את אותו דבר לילדיי, לנכדותיי, לנהגת המונית, לספרית – ואפילו למוהל שבא לבדוק את הרך הנולד החדש (תגידו מזל טוב על הנכד הטרי).

בדור האייפון והרשתות החברתיות, נדיר למצוא אנשים שמדברים עם אנשים.

כלומר ממש מדברים, בטלפון, ברחוב, במסעדה, בסעודת ברית מילה. מסתכלים בעיניים, שואלים שאלות סקרניות, אכפתיות ומתעניינות. בקיצור – מתחברים.

אם תרצו לדעת משהו על המורה, על המנהלת, על הבנק, על התרופה, על המחלה ל”ע, כל מה שעליכם לעשות הוא ‘גוגל’, ומיד יש לכם את התשובות לכל השאלות. גם אם האדם שיכול למסור לך מידע נמצא מולך או במרחק שיחת טלפון.

עצוב, אבל כנראה נכון.

מחקר שבוצע בארה”ב מעלה שאנשים לא מדברים עם היקרים להם ביותר אפילו לא שיחה אחת בשבוע.

 במשך כל שעות היום וחלק משעות הלילה היא דיברה בטלפון. היה לה כזה אחד קטן, מיושן ו”לא חכם”.

היא דיברה ודיברה ודיברה. באידיש עסיסית כזאת עם מבטא הונגרי כבד שהסגיר מייד את החסידות אליה היא משתייכת. מידי פעם תיבלה את שיחותיה במספר מילים באנגלית, גם הן במבטא חסידי כבד. לא הייתי נותנת לה יותר מ-30-35 ומשיחה לשיחה התבהרה התמונה המלאה.

מיסיס H נקרא לה, למקרה שגם היא מגגלת לעיתים.

H שכבה במיטה ליד הבת שלי ב-48 השעות שאחרי הלידה. כיוון שהיא לא טכנולוגית כמונו, הטלפון שלה לא הפסיק לצלצל והצלצול היה ישן ומעצבן! שמענו איך הייתה הלידה, מה היא קיבלה לאכול, איך נולדה לה בת אחרי שלושה בנים ברצף. היא נתנה הוראות הפעלה לכלותיה ולחמותה אחת אחרי השנייה.

בקיצור, 14 ילדים. שלושה נשואים ובעיקר נכדים, כולם בנים!

בחיים לא שמעתי מישהי שמדברת כל כך הרבה… האמת, התגעגעתי לשיחות כאלה בהן את מפרטת לפרטי פרטים לשלוש חברות, שתי גיסות, אימא, בת ואחות, לכל אחת בנפרד על הפרמז’ן שפיזרו לך על חביתת ירק שקיבלת במנת קרב של ׳ביקור חולים׳.

אנחנו, אני ובתי, גם עשינו אותו דבר. כמעט. רק בכפולות של מאות ואלפים ובמינימום מאמץ… ואפילו בלי להוציא מהפה מילה אחת.

בהינף אייפון צילמתי את ארוחת הבוקר והעליתי לקבוצה המשפחתית, לפייסבוק ולאינסטגרם, ותוך שניות אחדות אלפי אנשים ידעו לזהות בקלות ולחוות דעתם על צבע וכמות הפרמז׳ן.

“זוכרים את החיים לפני האייפון?”, הייתה הכותרת ב’ידיעות אמריקה’.

שחור על גבי עיתון סופר סיפור מותה של שיחת הטלפון. האיפון חיסל את הטלפון מילולית. מחקר שנערך בשנה שעברה העלה כי רבע ממשתמשי האייפון בארה”ב לא ניהלו ולו שיחת טלפון אחת במשך שבוע. הכל בטקסטים, אימיילים, מסנגרים.

ההודעה הקולית בכלל הלכה לעולמה.

תהיה נשמתה צרורה בצרור האפליקציות.

•  מירי שניאורסון – מנחה, מרצה, ושליחה בתקשורת. להזמנת הרצאה השאירו פרטים:  lp.770marketing.com/miri_shneorson