בעקבות חשיפת חרדים10 • בכיר בצה”ל נפגש עם האברך גר-הצדק: “נעמיק במקרה שלו”

ד', כיום אברך חרדי בכולל, התייצב בלשכת הגיוס בצו ראשון כאשר עדיין היה נוצרי, נכנס לישיבת 'אור החיים' בגיל 17 וחצי - והתגייר • הוא קיבל מעמד בן ישיבה ושקד על תלמודו • כשרעייתו התקשתה לעבוד - יצא לפרנס, אבל עד מהרה שב לכולל • לפני שלושה שבועות נעצר, נשפט, חויב להתגייס - ומאז הוא במנוסה • בעקבות חשיפת חרדים10 האברך נפגש בצהרים עם בכיר באכ"א - וגולל את סיפורו: ביום שלישי הבא יקבל תשובה
חיים בוזגלו
כ"ו טבת התשע"ז / 24.01.2017 12:13

בעקבות חשיפת זעקתו של ד’ ,אברך כולל חרדי, גר צדק, זימן דרג בכיר באגף כוח אדם בצה”ל את האברך לפגישה, כדי ש”נעמיק במקרה שלו”.

בהודעת הזימון ששוגרה אל מקורבי החייל – נכתב: “מבקש להביא את החייל לראיון בפני בהקדם. במידה ויגיע במהלך השבוע הקרוב, הוא לא יישלח לכלא ונעמיק במקרה שלו”.

ואכן, בצהריים התייצב האברך בתל השומר. בתום הפגישה נמסר לו לחזור ביום שלישי כדי לקבל תשובה.

ד’, נשוי ואב לילדה קטנה, נעצר לפני שלושה שבועות  בביתו בטענה כי הוא עריק. הוא שוחרר לאחר כמעט יממה עם עונש מאסר על תנאי – ונדרש להתייצב למחרת בלשכת הגיוס בתל השומר.

אלא שמאז הוא נע ונד ומחפש להשמיע את קולו בשל “אטימות הממסד”, ומפני החשש ש”יירקב בכלא”.

 הסיפור של ד’ – שנחשף בשבוע שעבר בחרדים 10 – החל בשנות ה-90. הוא  נולד בבאר שבע להורים שעלו מאוקראינה, רק כשבוע קודם לכן. אביו, יהודי חילוני – אך רעייתו, אמו של ד’ הייתה נוצרייה. בגיל 14 התגרשו הוריו, ושנתיים לאחר מכן חזרו להתגורר יחד בעיר ראשל”צ, שם החל הנער להתחזק וללמוד על היהדות. הוריו, בפרט אימו הנוצרייה, לא קיבלו באופן חיובי את עובדת התחזקותו, אך כל זה לא מנע ממנו להמשיך במסע אותו החל.

בגיל 17 וחצי נכנס ד’ לישיבת ‘אור החיים’ של הגאון רבי ראובן אלבז, שקיבלו בחיבוק ידיים על אף העובדה שטרם הסתיים תהליך הגיור אותו החל – ואף נרתם וכתב לו מכתבי המלצה, בכדי לזרז את ההליך.

במקביל להליך הגיור של ד’, החל אביו להתחזק ואמו נטשה את הנצרות ועשתה אף היא את צעדיה ליהדות. לאחר זמן קצר עמדו ההורים תחת החופה כדת משה וישראל, יחד עם ד’ ואחיו הקטן – שהתגייר אף הוא.

הקצינה מעניקה מעמד בן ישיבה

את היכרותו עם צה”ל, החל ד’ עוד קודם כניסתו לישיבה וטרם גיורו. כבר בעת שקיבל את הצו הראשון לביתו ביקש להתגייס, כמו יתר חבריו – מה גם שמדובר היה בבחור עם כושר גופני שייעד את עצמו לשירות קרבי, ובעת התייצבותו היה נראה כמו יתר חבריו, שאינם חובשי כיפה.

לאחר ההתייצבות הראשונה בלשכת הגיוס התחזק, וכאמור החל את לימודיו בישיבת ‘אור החיים’, כשמלכתחילה תכנן לעשות זאת רק עד לגיוס הצפוי.

אלא שאז ה’מאור שבה’ גרם לו להישאר ולשקוד על תלמודו. בצה”ל לא אהבו את העובדה שד’ החליט לוותר על הגיוס הצפוי ודרשו את גיוסו, כמתוכנן.

בינתיים, בישיבה נלחמו בכל כוחם בכדי להשיג עבורו מעמד בן ישיבה, למרות הרקע הבעייתי – ולצורך כך אף נפגש ד’ עם יו”ר ועד הישיבות דאז הרב אשר טננבוים ז”ל, שהמליץ על הענקת מעמד בן ישיבה לבחור – שנשלח לפגישה עם קצינה בכירה בלשכת הגיוס בתל השומר.

הקצינה חקרה את הנסיבות שהובילו אותו להתגייר ולקבל מעמד “בן ישיבה”. אחרי ששמעה את סיפורו השתכנעה ואכן העניקה לד’ המאושר את המעמד הנחשק.

חתונה – ושקדה על הלימודים בכולל

במשך השנים מאז הסדיר את מעמדו, שקד ד’ על תלמודו בישיבה והתייצב בכל מועד בו נדרש להתייצב בלשכת הגיוס – וכמובן הגיש את הדיחוי המתבקש, כשהפעם האחרונה בה התייצב הייתה עת הגיע לגיל 22 – אז נאמר לו, כך לדבריו, כי מעתה והלאה הוא אינו נזקק להגיש דיחוי.

מספר חודשים לאחר ההתייצבות הזו, בה הודיעו לו כי הוענק לו פטור, נישא והקים את ביתו יחד עם רעייתו ועבר להתגורר באשדוד – שם ישב ושקד על תלמודו בכולל שאינו מסודר.

“לא הרגשתי צורך בכולל מסודר שיש בו דיחוי וכדומה, הרי אמרו לי שסיימתי את הכל עם הצבא”, סיפר.

במהלך הזמן בו שקד על תלמודו עמלה רעייתו לפרנס את ביתם, עד שעמדה ללדת, וכבר לא היה באפשרותה לצאת ולפרנס את המשפחה, שנקלעה למצב קשה מבחינה כלכלית. ד’ נאלץ לצאת וליטול את עול הפרנסה על שכמו.

“זו לא הייתה המטרה שלי לצאת לעבוד. הרי לא בשביל זה למדתי כל כך הרבה שנים, אבל לא הייתה לי ברירה. התחייבתי בכתובה שאני יפרנס את הבית ואדאג לאוכל”, הוא אומר בתום אופייני.

צה”ל מודיע: בוטל לך מעמד בן ישיבה

תקופה קצרה לאחר שהחל בעבודתו קיבל ד’ שיחה מצה”ל בה נשאל למעשיו – והוא, בתמימות אמיתית, הסביר את היציאה הזמנית לעבודה.

רק במהלך השיחה החל להבין שמשהו אינו כשורה – מה שגרם לכך שבתוך תקופה קצרה קיבל ד’ הודעה כי ניטל ממנו מעמד בן ישיבה.

פנייתו של ד’ לחברי הכנסת השונים בבקשת עזרה לא הניבה פירות, ומשכך עזב את עבודתו באופן מיידי, שב ללימודיו בכולל הנחשב למוכר לצורכי דחייה – ובמקביל הגיש בקשה להסדרת מעמד בן ישיבה.

ביום שלישי לפני שלושה שבועות,  בשעה 03:00 לפנות בוקר, התדפקו שוטרים צבאיים על דלת ביתו בחוזקה. משם נלקח ד’ למעצר ולמשפט צבאי, בעודו מותיר את רעייתו שאמורה ללדת בעוד חודשים ספורים, יחד עם בתו הקטנה – בוכיות.

במהלך המשפט הצבאי שנערך לו שאלה השופטת הצבאית שוב ושוב מדוע לא התייחס לצווים אותם לא קיבל לביתו – ופגש רק באיחור בבית הוריו. הוא הסביר כי עדכן את כתובתו במשרד הפנים. השופטת שאלה מדוע לא עדכן גם בצבא וד’ השיב כי היות ובצו ההתייצבות האחרון אמר לו החייל כי קיבל פטור ואין לו עוד כל קשר לצה”ל – לא עלתה בליבו מחשבה שהצריכה אותו לעדכן.

בסופו של דבר, גזרה עליו השופטת הצבאית מחבוש 10 ימים על תנאי, במידה ולא יתייצב למחרת היום בלשכת הגיוס.

“בכלא אני עלול להירקב בלי עזרה”

“אני לא התייצבתי מאז, אני רוצה לקחת זמן לדבר עם אנשים שיכולים לעזור לי. אני יודע שאם אלך להתייצב – איעצר מיד בשל סירובי להתגייס, ובכלא אני עלול להירקב בלי עזרה של אף גורם”, אמר לחרדים10.

הוא עדיין מקווה כי שלטונות הצבא אכן יעתרו לבקשתו להמשיך ולשקוד על דלתי התורה.

ד’ מצהיר: “ברגע שהובהר לי כי אם אתייצב מחר מיד אכנס לתהליך גיוס, הבהרתי כי אני מוכן להיכלא ולא להתגייס, אך בצה”ל סירבו לכלוא אותי והודיעו לי כי עליי להתייצב למחרת לצורך חיול”.

בשיחה עם חרדים10 בשבוע שעבר, הבהיר ד’ כי הוא מוכן להתייצב בכל עת בלשכת הגיוס – באם תינתן לו אפשרות להסדרת מעמד “תורתו אומנותו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למה לא כותבים שם שלו לתפילה????????????
    29/01/2017 19:44
    לאא כותבים
  1. ?????????????