חילול שבת המוני בפרויקט ‘מערכת המים החמישית’ של מקורות

'מקורות' החלה בחציבת המנהרה הארוכה בעולם - שתוביל מים לירושלים • העבודות מתבצעות כל שעות היממה, כולל שבתות וחגים - למעט יום כיפור • מקורות: קיבלנו היתר מהמועצה האזורית מטה יהודה • המועצה: הקבלן לא יהודי שהתחייב לא להעסיק יהודים, לכן אין דרישה לאישור רשמי
חיים בוזגלו
כ"ד טבת התשע"ז / 22.01.2017 10:16

חשיפת חרדים10: פרשיית חילולי השבת ברכבת ישראל כבר גוועה, אבל מתחת לרדאר החלו לאחרונה עבודות חפירה דומות, תוך חילול שבת המוני – והפעם בחסות משרד התשתיות, בראשות השר יובל שטייניץ – ללא אישור של משרד העבודה.

בימים אלו שוקדים בחברת ‘מקורות’ וחברת זובלין האוסטרית, על הקמת ‘מערכת המים החמישית’ לירושלים, הכוללת הקמת המנהרה הארוכה ביותר בעולם להובלת מים בלחץ.

על פי התכנית, המנהרה שתוקם, תהיה באורך כ-13 קילומטר, ותוביל בלחץ אדיר מים מותפלים ממימי הים התיכון, אל הבירה. המנהרה, ממוקמת בצומת אשתאול הסמוך לבית שמש – ומובילה עד לשכונת עין כרם שבעיר.

הקמת מערכת המים נדרשת בשל מיקומה הגיאוגרפי של ירושלים, השוכנת על ראש ההר, ומצוקת המים בה העיר שרויה.

על פי התכנון, אמורה המנהרה, שבנייתה תסתיים על פי ההערכות בשנת 2020, לספק את צרכי המים של העיר לחמישים השנים הבאות – עד שנת 2065. בסיום הבנייה תתחבר ‘המערכת החמישית’, להקמת המוביל הארצי החדש של חברת מקורות, המחבר את חמשת מתקני ההתפלה לאורך רצועת החוף, אל מערכת המים הארצית וממנה ליתר רחבי הארץ.

חפירת המנהרה, מתבצעת באמצעות מכונת TBM, שנבנתה במיוחד לצרכים המיוחדים של בניית מנהרה זו, בהם חציבה באבני גיר המאפיינים את הרי ירושלים. קוטר המכונה הוא, שלושה מטרים ותשעים ס”מ ואורכה הוא 240 מטרים. המכונה מצוידת בראש כרייה במשקל 170 טון ובמכשור מיוחד, המגלה חללים בבטן האדמה.

עם זאת, מתברר כי העבודות שהחלו לאחרונה, מתבצעות תוך חילולי שבת המוניים. על פי תכנית העבודה, קצב ההתקדמות הוא 24 מטר ליום, מטר לכל שעה, כך שעבודות הקמת המנהרה צפויות להתנהל מסביב לשעון, עשרים וארבע שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, כולל שבתות ומועדי ישראל, למעט יום כיפור.

בינתיים במפלגות החרדיות, המנהלות כביכול קרב על הסטטוס-קוו בירושלים, לא משמיעים קול בעניין המנהרה, כשהשאלה כעת היא: האם שתיקת החרדים נובעת מכך שהפרטים אינם ידועים בציבור או שמא מסיבות אחרות.

חרדים10 פנה למשרד התשתיות, אך שם הפנו אותנו לחברת ‘מקורות’ האחראית על הפרויקט.

במקורות אישרו את הפרטים ומסרו לחרדים10 בתגובה: “העבודות המתבצעות בשבת, הינם עבודות אחזקה בלבד ונעשות על ידי נוכרים (גרמנים וערבים), לפי התחייבות של הקבלן, ובהתאם להיתר שהתקבל ממועצה אזורית מטה יהודה”.

ממתי מועצה אזורית הינה בעלת סמכות להעניק אישור לעבודות בשבת?

במועצת מטה יהודה אכן התנערו מהדברים – וכתבו בתגובה: ״המועצה אינה רשאית לתת היתרים לעבודה בשבת״.

אולם, למרות התנערות זו, מהנדסת המועצה טוענת כי אין בכך כל בעיה. לדבריה, “החוק למעשה ‘אוסר’ העסקת יהודים בשבת, אך אין צורך באישור מיוחד אלא רק בהודעה”.

האם מישהו בדק האם אכן מועסקים רק יהודים? אף אחד.

גורם בכיר אומר לחרדים10, כי חברת ‘מקורות’ חייבת לבקש אישור ממשרד העבודה לעבודה בשבת, ומשכך תשובתה של המהנדסת אינה חוקית.

 מלשכת שר התשתיות יובל שטייניץ ומלשכת שר העבודה והרווחה חיים כץ, כמו גם ממשרד העבודה, המנפיק את היתרי העבודה בשבת, לא התקבלה כל תגובה. לכשזו תתקבל – נפרסם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות