גפני הטיח: למה לא דפקתם לברקת על השולחן? התוצאה: צוות בדיקה

ראשי הסיעות החרדיות התכנסו לפני פגישה עם ניר ברקת לישיבה עם נציגי החרדים בעיריית ירושלים - כדי לשמוע עדויות על חילולי השבת • הלפרין: חילול השבת בירושלים גדול בקדנציה של ברקת. הוא עם אג׳נדה לחלן את העיר • ראוכברגר: יש כאן עידוד ברור לחילולי שבת • הוקם צוות שיברר את העובדות על הסטטוס קוו בעיר - ויגיש המלצות
שרי רוט
כ' טבת התשע"ז / 18.01.2017 17:27

 חילול השבת בירושלים: הערב (רביעי) התקיימה בכנסת פגישה של ראשי המפלגות החרדיות – אריה דרעי, יעקב ליצמן ומשה גפני – פגישה עם ראש העיר ניר ברקת, כדי לדון עמו על הפרות הסטטוס-קוו.

בפגישה הוחלט למנות צוות, בו יהיו חברים עו”ד אמנון מרחב, מנכ”ל עיריית ירושלים, ועו”ד יצחק מירון, כדי לברר את העובדות על הסטטוס-קוו בירושלים. הצוות יגיש המלצות ומסקנות בתוך 30 יום.

זמן קצר קודם לכן הסתיימה בחדר סיעת ש״ס בכנסת ישיבה בה השתתפו, מלבד ראשי הסיעות החרדיות, חברי מועצת העיר ירושלים צביקה כהן, אליעזר ראוכברגר, יעקב הלפרין, יוחנן וייצמן ודב קלמנוביץ. כמו השתתפו מזכירי הוועדה למען השבת יצחק גולדקנופף ויהודה יברוב.

השר אריה דרעי פתח את הישיבה וביקש לשמוע על חילולי שבת חדשים, בתקופת כהונתו של ברקת.

השר יעקב ליצמן: הבעיה של חילולי השבת בירושלים זה בכל הארץ. אני צריך להסביר לברקת מה הבדל. ראש העיר רוצה להראות מה הבדל בסטטוס קוו. אנחנו רוצים לשמוע על כל מה שקרה בשנים האחרונות בזמן ברקת.

ח״כ משה גפני: יש חלק אחד – שלוקחים תקציב עירייה ועושים חילולי שבת, ויש את נושא המרכולים שאמנם לא ישיר של העירייה, אלא היא המאשרת. במשרד התחבורה לא מאשרים בתקציב לחילולי שבת. בעיריית ירושלים היתה החמרה דרמטית בשנים האחרונות, גם בפעולות העירייה וגם באישורי פתיחת מרכולים.

חבר מועצת העיר, יעקב הלפרין: חילול השבת בירושלים גדול בקדנציה של ברקת. זה ברור. אספנו נתונים ומסמכים. אנחנו פונים לראש העיר ללא הפסקה. ראש העיר מפרש אחרת את הפרת הסטטוס קוו.

דב קלמוביץ: אין ספק שהמנהלים הקהילתיים התחילו לעבוד בשבת בשנים האחרונות, מה שלא היה קודם וזה כסף עירוני. בנוסף, יש פעילויות נוספות של העירייה, תכניות וגם פעילות של צעירים. או באמצעות קשר ישיר או במימון עמותות. עיקר הפעילות זה עמותה ׳צעירים במרכז׳.

אליעזר ראוכברגר: אין ספק שחלה זליגה משמעותית בסטטוס קוו – או באמצעות המנהל הקהילתי או במבנה קהילתי שזה זרוע של העירייה. גם באתר הרשמי של העיריה יש פרסומים על חילולי שבת באופן גלוי. לא יאומן. יש כאן עידוד ברור לחילולי שבת למרות שראש העיר התחייב. יש פסטיבלים ואירועים עם לוגו של העירייה – שמחללים שבת. אני לא מאמין שיש לוגו ואין תקציב.

ויש גם את הרוח הכללית המעודדת את ירושלים להיות יותר תל אביב. ראש העיר לא אומר איך אני מחלל שבת, אבל הוא מקדם אנשים ועמותות שזה תפקידם, גופים עירוניים רבים ואגפים בעירייה שמעודדים חילולי שבת. יתכן שברקת לא יודע מזה.

ניר ברקת, חילולי שבת

ליצמן? פניתם לברקת עם זה?

ראוכברגר: פנינו הוא אמר שיש גם חילונים בעיר ואומר שזה לא פגיעה בסטטוס קוו. ברקת בצו בית משפט יכול לסגור את המתחמים שמחללים שבת, מתחמים חדשים, והוא לא סוגר.

הלפרין: אם מישהו חשב שיש לנו עסק עם ראש ישיבה – טועה. יש ראש עיר עם אג׳נדה לחלן את העיר.

גפני: שלושת הנציגים, ראשי המפלגות, יושבים כאן ולא מבינים: למה לא דפקתם על השולחן ואמרתם לו לסגור?

ראוכברגר: מתחם התחנה הוגש לבניה לפני שלוש שנים.

צביקה כהן: בתחום המסעדות יש זינוק למעלה ויש שמסבירים שזה בתוך חוק העזר העירוני. אם כך, נלמד את החוק, כל כיסא בחוץ יעוף בטיל, או פתיחה בזמני שעות בית הכנסת. יינתנו דוחות קשים. נשתמש בחוק נגד אותם עסקים שנפתחו בשם החוק הזה. אין ספק שמתקיימים בתוך מתקנים עירוניים סרטים בשבת. אנחנו מאד מובכים בזה. יש גם תקציבים שמועברים אליהם. לא מדובר בראש עיר שמתכנן חילולי שבת. הוא רוצה להתקרב.

ליצמן: אני חסיד של סטטוס קוו. אני רוצה לדעת מה הסטטוס קוו בירושלים.

גפני: אנחנו נכנסנו לקואליציה וביקשנו – מה שהיה יישאר, מבחינת חילולי השבת. בכנסת יש לנו סטטוס קוו ואם היו משחקים איתנו לא היינו מצביעים. צריך להבהיר לברקת ושהוא יהיה בטוח מעל לכל צל של ספק שאם הסטטוס קוו לא יישמר כל הנציגים החרדים לא יצביעו איתו.

יוחנן וייצמן: יוזמות עירוניות רבות מחללות שבת. כמו בתי קפה בספורטק ובמקומות אחרים. ראש העיר טוען לנו שמותר לו לפתוח בתי קפה.

סיעות חרדיות, חילולי שבת

יהודה יברוב: הרבנים ישבו לפני שלוש שנים עם ראש העיר והבטיח הבטחות גדולות. פעם שנייה שלח לרבנים את עו״ד אביעד הכהן עם הבטחות – ולא קיים. כל המנהלים הקהילתיים, זה פרי יצירת ברקת. הפרהסיה שלהם נוראה. מאות משפחות מגיעות ומחללות שבת. לכן השאלה שלי מי ערב להבטחות שהוא יבטיח לכם היום?

יצחק גולדקנוף: כוחנו באחדותנו. ועדת הרבנים לענייני השבת הצליחה נגד אולמרט בנושא של הארנה וקיפלה אותו. אילו היינו מאוחדים ממש היינו מצליחים גם נגד ברקת.

ליצמן: התחלתי לבדוק אם יש רשיון בריאות במתחם ההוללות במחנה יהודה.

ראוכברגר: כל השוק הפך למועדון הוללות כל הלילה. מפגעי רעש נוראיים.

השר דרעי: אני מסכים למה שאמר הרב גולדקנוף, שפעם ראשונה יושבים כל מקדשי שביעי סביב שולחן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    עובדים עלינו בעיניים
    18/01/2017 19:13
    יעקב
  1. בסופו של דבר הנציגים עובדים עלינו הציבור בעיניים
    יש כעת סיבה מדוע הכל התעורר ואח”כ יחזרו להיות בשקט ולהסכמות שבשתיקה
    ולפני הבחירות ליצמן יבוא לומר לנו להצביע שוב לברקת כי זה טוב לחס”ג