חילולי שבת? חבר הוועדה ‘הזכיר’ לדרעי את הבריחה ב’מתחם התחנה’

דרעי הבטיח ללכת בנושא חילולי השבת "עד הסוף", אבל במהלך הישיבה עם חברי 'הוועדה למען השבת' הזכיר אחד הרבנים: "גם אם יהיה רוב, אחד מהחברים ייעדר. בדיוק כמו אצל מלכיאלי..." • חבר המועצה אריה קינג: "שס צריכה למנות חבר מועצה חמישי. היעדרותו פוגעת בכוחנו לעצור את המפולת שמוביל ראש העיר"
חיים בוזגלו
י"ח טבת התשע"ז / 16.01.2017 00:25

סערת חילולי השבת בירושלים: במוצאי שבת התכנסו חברי ‘הוועדה למען השבת’, בלשכתו של השר אריה דרעי, לישיבה מיוחדת במהלכה שטחו חברי הוועדה את היקף חילולי השבת בפני יו”ר ש”ס.

דרעי, ששמע את הדברים, מיהר להבהיר כי לעצם עובדת היותו עומד בראשות משרד הפנים, כמעט ואין משמעות, אך עם זאת קרא לחברי מועצת העיר הדתיים והחרדים, להתנגד לתקציב העירייה שבימים אלו מתנהלים דיונים אודותיו.”כל הנציגים בירושלים יחד כגוש אחד חייבים להתאחד. אם בירושלים ימשיכו לזלוג בנושא השבת – איך נצליח להילחם בערים כמו תל אביב? כרגע ברקת הוא ראש העיר של כולם וכולם נמצאים בקואליציה. אם החרדים לא יהיו בקואליציה – אין לו קואליציה”.

יו”ר ש”ס אף הבהיר כי יורה לנציגיו ללכת ‘עד הסוף’, כלשונו. “אני מהצד של ש״ס אתן הוראה מיידית לנציגים שלנו ללכת בנושא הזה עד הסוף. צריכים לגייס בנושא הזה גם את אגודה ודגל וללכת בנושא הזה כגוש אחד ולהודיע לראש העיר: ‘אם לא תילך איתנו יד ביד בנושא הזה – לא נתמוך בתקציב’.

דרעי אף הבטיח לפעול במשותף עם השר יעקב  ליצמן וח”כ משה גפני.

 אלא שממידע שהגיע לידי חרדים10 עולה, כי במהלך הפגישה אירעה תקרית לא נעימה: היה זה כאשר אחד מחברי ועדת הרבנים הזכיר לדרעי כי למרות הדיבורים היפים – דווקא נציג ש”ס בוועדה המקומית לתכנון ובניה, חבר המועצה לשעבר מיכאל מלכיאלי – היה זה שתרם לחילול שבת. “רעיון האיחוד של כלל הנציגים הוא רעיון יפה מאוד ומתבקש כל כך, אלא שבסופו של דבר, אחד הנציגים חייב להיעדר. כך היה בפרשת מתחם התחנה עם נציג ש”ס בוועדת התכנון, חבר המועצה דאז מיכאל מלכיאלי, וכך אירע גם בהזדמנויות נוספות”, אמר חבר הוועדה.

כזכור, בעת שכיהן חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי, כחבר מועצת העיר ירושלים מטעם ש”ס, הוא נעלם ב’נסיבות מסתוריות’ רגעים ספורים לפני ההצבעה על אישור ‘מתחם התחנה’ בוועדה המקומית לתכנון ובנייה – ובכך, למעשה, איפשר את אישור התכניות שמובילות לחילולי שבת המוניים.

דרעי, שכעת מגלגל עיניים ומציג עצמו כלוחם למען השבת, לא רק שלא העניש אותו על כך, אלא אף העניק לו קידום – אל הכנסת.

גם מזכיר ‘הוועדה למען השבת’, הרב יצחק גולדנקנופף, מאשר בשיחה עם חרדים10 כי אכן בדיון עלה נושא מתחם התחנה- והיעדרות של מלכיאלי, אך לדבריו הדברים לא נעשו בצורת התנגחות.

“זו לא ישיבה של התנצחויות והתנגחויות, דיברנו מה צריכים לעשות היום, הייתה ישיבה מאוד רצינית. אני אומר לך שאם יראו שאנחנו רציניים, בעירייה גם יבואו לקראתנו”, אמר.

 מה קרה פתאום?

שאלת השאלות כעת היא: מה עומד מאחורי העילות הנמרצת של העלאת נושא חילולי השבת לכותרות, על אף שלא התרחש אירוע משמעותי כלשהו – ולאחר שמזה תקופה ארוכה חבר מועצת העיר, אריה קינג, מתריע על כך מעל לכל במה.

“אנחנו זועקים את זעקת השבת כבר תקופה ארוכה, אבל אף אחד מחברי מועצת העיר לא לקח את העניין ברצינות, למעט קינג, שהתריע – ואף בימים האחרונים נכנס למעונם של האדמו”ר מגור וחכם שלום כהן”, אומר אחד מחברי הוועדה.

אריה קינג

 דווקא מזכיר הוועדה, הרב גולדנקנופף, מתנער מהענקת הקרדיט לקינג ומבהיר כי מדובר בשיקולי משא ומתן.

“כבר שבועיים שלושה, שמתנהל מו”מ על התקציב וכעת זהו הזמן המתאים להביע את דרישותינו. אי אפשר לבוא בכל יום עם טענות, אבל ברגע שצריכים את אצבעותינו על התקציב, זה הזמן המתאים לדרישה כזאת שהופכת לאנושית ומוסרית”, אמר לחרדים10 – ומיהר ליטול את הקרדיט מקינג. “הפגישה עם השר דרעי, נקבעה כבר ביום חמישי ואילו קינג נפגש עם האדמו”ר מגור והגר”ש כהן רק ביום חמישי”.

גולדנקנופף הוסיף ואמר: “כל מי שפועל למען השבת יבורך, אבל לא היה כאן תיאום בין ביקורו של קינג אצל גדולי ישראל, לפגישה עם השר דרעי והמלחמה בחילולי השבת”.

• באמת יש החמרה בחילולי השבת בעיר? שאלנו את מזכיר הוועדה.

“יש התדרדרות אי אפשר להגיד… אני לא אומר שלא עושים או מנסים לעשות, יש כל הזמן דרכים שמנסים אבל ברגע שנפתחים עוד חנויות וברגע שיש את מתחם התחנה שמבטיחים כל העת שייסגר, אבל בסופו של דבר הוא לא נסגר או שיש מרכולים פתוחים אנחנו צריכים לומר היה לא תהיה”.

גולדנקנופף מוסיף ומתייחס גם לבעיית חילולי השבת באמצעות המנהלים הקהילתיים: “תראה מה קרה ביובלים שבקריית יובל, הדליקו נרות חנוכה בשעה 21:00 בליל שבת, לצד חלוקת סופגניות. חייבים להפסיק את המצב הזה ולהתחיל להילחם בו”.

 שס חייבת למנות חבר מועצה

בתוך כך, מוביל מחאת השבת בעירייה, חבר המועצה אריה קינג, שיגר הערב מכתב לחברי המועצה הדתיים בירושלים, עם העתק ל”גדולי ישראל”, בו הוא מפרט את חילולי השבת הרבים המתבצעים בחסות העירייה ולא באמצעות מרכולים פרטיים או חנויות.

במכתב ששיגר, מפרט קינג שורת דרישות שלדעתו יבטיחו את ניצחון השבת בעיר, בין היתר, באמצעות הגדלת הייצוג החרדי בוועדת הכספים העירונית והכנסת התחייבויות למניעת חילולי שבת עירוניים.

אריה דרעי, צביקה כהןYonatan Sindel/Flash90

קינג גם מתייחס לחסרונו של חבר מועצת העיר החמישי מטעם סיעת ש”ס העירונית – תפקיד שאינו מאוייש מאז השבעתו לכנסת של ח”כ מלכיאלי.

“היעדרותו של חבר מועצה נוסף מטעם ש”ס, פוגעת בכוחנו וביכולותינו לעצור את המפולת אותה מוביל ראש העיר”, כותב קינג. “צירופו של חבר מועצה מטעם ש”ס, תקבע את הרוב הדתי-חרדי במועצת העיר ובוועדות העירייה ותימנע אישורן של החלטות שבניגוד לאינטרס של הציבור שומר השבת בעיר הקודש ירושלים”, מסיים קינג את מכתבו.

יצויין, כי מועצת העיר ירושלים מונה 31 חברי מועצה – אך בעקבות חסרונו של חבר מועצה מטעם ש”ס, מועצת העיר עומדת על 30 חברים בלבד והרוב הדתי-חרדי עומד על חמישה עשר חברים.

מינוי של חבר נוסף מטעם הסיעה הספרדית, יביא להבטחת הרוב של 16 חברים מול 15. “הכל תלוי בש”ס”, קובעים במועצת העיר. “יש לחזק את דרעי שימנה חבר מועצה נוסף של שס כבר בישיבת המועצה הקרובה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות