בית הדין השעה את הנאמנים: חשד להברחת נכסי ‘עץ חיים’ ליזמי נדל”ן

חשיפה דרמטית: הוטל צו עיקול על כל נכסי הקדשות 'עץ חיים' ונאסר על נאמני ההקדש, מנהליו ועובדיו לבצע העברות רכושיות של נכסים או כספים, בשל חשד כבד להתנהלות שערורייתית של נאמני ההקדש • בית הדין הרבני ייתן החלטה נפרדת על מינויו של מנהל מיוחד להקדשות ועל סמכויותיו
יוסף גרינבוים
י"ז טבת התשע"ז / 15.01.2017 21:45

בהחלטה שפרסם היום (ראשון) הרכב ההקדשות בבית הדין הרבני בירושלים, בראשות האב”ד הרב שלמה שטסמן והדיינים הרב יצחק זר והרב עידו שחר, ניתן צו האוסר את מכירת נכסי הקדש ‘עץ חיים’ בירושלים ומקפיא את ביצועו של פרויקט נדל”ן גדול בליבה של העיר..

בראשית ההחלטה סוקרים דייני ההרכב את ההיסטוריה המפוארת של הקדש ‘עץ חיים – שהינו המוסד התורני הוותיק בירושלים, שהוקם על ידי רבה של ירושלים, הגאון רבי שמואל סלנט זצ”ל בשנת תר”א (1841).

במשך למעלה מ-170 שנה עמדו בראשו ובנשיאותו ארזי הלבנון אדירי התורה ובכללם הגרא”ז מלצר, הגר”א קוטלר והגרי”מ טוקיצ’ינסקי.

בין כתליו הרביצו תורה ענקי תורה ומוסר כמו הצדיק הירושלמי רבי אריה לוין, הגאונים בעלי ‘דרכי דוד’ ‘וגידולי שמואל’, ואף הגרא”מ שך מסר בו שיעורים שבועיים במשך תקופה ממושכת.

בשנת תרצ”ו (1936) נחנך בניין הישיבה ותלמוד התורה ברחוב יפו, בסמיכות לשוק ‘מחנה יהודה’ בירושלים – אחד המיקומים היקרים ביותר בעיר.

בניין זה הוקם וכונן כהקדש וכך גם נכסים רבים נוספים שהוקדשו על ידי נדיבי לב לטובת הישיבה. נכסים אלו נוהלו על ידי נאמני ההקדש, שמונו ופוקחו על ידי בית הדין הרבני האזורי בירושלים.

בתקופה האחרונה הגיע להרכב ההקדשות בבית הדין הרבני האזורי בירושלים מידע מדאיג על התנהלות נאמניו הנוכחיים של ההקדש בעשור האחרון. בעקבות מידע זה פתח בית הדין בבדיקה ואף קיים שני דיונים, בנוכחות נאמני ההקדש ובאי כוחם.

לחרדים 10 נודע, כי הבדיקה והדיונים העלו ממצאים לכאוריים המעלים חשד כבד להתנהלות שערורייתית של נאמני ההקדש והמסייעים על ידם, ובכללה מכירת נכס הקדש המרכזי – בניין הישיבה והתלמוד תורה – ללא אישור בית הדין, ולאחריה נקיטת מהלכים משפטיים להפקעת סמכותו של בית הדין, פעולות מניפולטיביות להשגת אישורים מבית הדין (בהרכבו דאז) למכירת כעשרים נכסי נדל”ן בירושלים, תוך הטמעת תמורתם בנכס הרשום על שם עמותה וחברה פרטית –  וכשגם הוא נמכר מיד לאחר מכן ליזמי נדל”ן.

דייני בית הדין מדגישים בהחלטתם – המתפרסמת לראשונה בחרדים10, כי בית הדין הוא אביהם של ההקדשות ולכך מחויב לוודא שהתנהלות ההקדש מתוקנת בתכלית ושנאמניו – שלוחי בית הדין – ממלאים תפקידם בנאמנות ובשלמות כמצופה וכמחויב.

בית הדין ציין, כי עולה חשד של ממש שהקדשות ‘עץ חיים’ אינם מתנהלים בצורה מתוקנת ושאפוטרופסי ההקדש לא קיימו לכאורה את חובת נאמנותם כלפי בית הדין, ההקדש והמקדישים.

בית הדין הודיע כי ייתן החלטה נפרדת על מינוי מנהל מיוחד להקדשות עץ חיים ועל סמכויותיו, ובינתיים הושעו הנאמנים הקיימים.

בנוסף, הטיל בית הדין צו עיקול על כל נכסי הקדשות ‘עץ חיים’ ואסר על נאמני ההקדש, מנהליו ועובדיו לבצע העברות רכושיות של נכסים או כספים השייכים להקדש.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות