בחמאס התחזו לנערות, חדרו לטלפונים של חיילים וצילמו מרחוק

בעקבות מבצע מיוחד של מחלקת ביטחון מידע בצה"ל והשב"כ, התגלה כי עשרות מכשירים ניידים של חיילים וקצינים בסדיר ובמילואים הותקפו על ידי ארגון הטרור • שיטת הפעולה הייתה פשוטה: פרופילים מזויפים של בחורות בפייסבוק, שנועדו לפתות ולשתול בתוך הטלפונים אפליקציית ריגול
חיים טוויל
י"ג טבת התשע"ז / 11.01.2017 16:45

עשרות טלפונים של חיילים וקצינים בסדיר ובמילואים הותקפו על ידי ארגון הטרור חמאס. כך התברר לאחר שבחודשים האחרונים ניהלו במחלקת ביטחון מידע בצה”ל מבצע תחת הכותרת ‘ציידים ברשת’, בו פעלו לאתר פעילות של ארגון הטרור ברשת החברתית ומידע רגיש אליו מצליחים אנשי ארגון הטרור להגיע.

במהלך המבצע התברר כי ארגוני הטרור מנצלים את השימוש ברשתות החברתיות, הנפוץ מאוד בחברה הישראלית, וכולל שיתוף וצריכת מידע, המאפיינת את כולנו.

גורמי המודיעין של האויב שואפים להשיג מידע רב ואיכותי על פעילות צה”ל ומוכנותו – והם מבצעים שימוש בכלים מגוונים בהתאמה למציאות המשתנה וההתפתחות הטכנולוגית.

קצין בכיר בצבא אומר שפעילות גורמי האויב וארגוני הטרור ברשת האינטרנט, מוכרת מזה מספר שנים והועברו בעבר אזהרות לציבור לגביה. השילוב בין הקלות שבה ניתן להקים תשתית תקיפה ברשת, תרבות שיתוף המידע ומודעות שאינה מספקת לאיום הביטחוני ברשת מייצרת, לדבריו, נקודת תורפה.

לדברי הקצין, בצבא נוכחו לדעת שהאיום ברשתות החברתיות, הן מצד ארגוני הטרור והן מצד אויבים אחרים הפועלים ברשתות החברתיות בזהויות גנובות ובדויות, מביא ליצירת מגע ישיר עם חיילי צה”ל בסדיר ובמילואים.

במסגרת המבצע שנמשך מספר חודשים בהובלת מחלקת ביטחון המידע בצה”ל (אגף המודיעין ואגף התקשוב) בשיתוף השב”כ, התקבלו תלונות של חיילים אשר טענו על פעילות חריגה בחשבונות הפייסבוק שלהם ובניסיונות של גורמים מעוררי חשד ליצור איתם קשרים.

חקירות של מחלקת ביטחון מידע גילו עשרות דמויות בעלות פרופיל גנוב, אשר פועלות בשירות חמאס על מנת לדלות מידע מסווג מחיילי צה”ל בסדיר ובמילואים, ‘כשהדמויות’ הצליחו לשטות בחיילים והובילו אותם לשיח על נושאים מסווגים, וגם הצליחו להדביק עשרות מכשירי טלפון ניידים בוירוסים.

במסגרת הקשר הזה שנוצר ברשתות החברתיות, שעובר מהר מאוד לקשר בהתכתבויות, נשלחת הצעה לנהל שיחת וידאו ואיתה קישור להורדת אפליקציה ייחודית.

אלא שאותה אפליקציה אינה פעילה וכל מי שנפל בפח ונכנס אליה, מגיע אל ‘חנות’ אפליקציות פיראטית שהקים חמאס במיוחד, וברגע שהיא הורדה לטלפון, משתלטים אנשי ארגון הטרור על מכשיר הטלפון הנייד ויכולים לעשות בו ככל העולה על רוחם – איסוף מידע על המכשיר, איסוף אנשי קשר, מסרונים ושיחות, איסוף קבצים ותמונות, איכון מקום, צילום יזום של תמונות מרחוק – בלי שבעל המכשיר מרגיש כי הוא מצלם, ואף האזנה מרחוק לשיחות המתנהלות בחדר ובמשרד.

בידי הצבא מספר צילומים מטלפונים של חיילים בחמ”ל, במהלך שמירה ועל גבול עזה.

ציידים

בצה”ל ובשב”כ יפעלו בימים הקרובים במספר מישורים על מנת להלחם בתופעה. כצעד ראשון נחשפו דמויות מזויפות של חמאס, במטרה להעלות את המודעות ולסכל נגישות אויב. בנוסף, מפקדים יחדדו את הנחיות השימוש ברשתות החברתיות למשרתים בצה”ל.

כמו כן יפעל מוקד שיקבל דיווחים אודות דמויות חשודות נוספות, וכל דיווח שיתקבל יבדק.

הפניה למוקד תתבצע דף הפייסבוק “אגף המודיעין של צה”ל”, במייל, בטלפון – *8969 או בווטסאפ במספר 058-5610861.

מעבר לכך במערכת הביטחון פרסמו הנחיות לשימוש מושכל ברשת החברתית:

• מאשרים הצעת חברות רק מאנשים שמכירים

•  לא מפרסמים מידע מסווג ברשת החברתית.

• מקליקים על לינקים ממקורות מוכרים בלבד.

•  מורידים אפליקציות רק דרך חנות האפליקציות.

•  מפרמטים את הנייד ( למי שלא נקט בהנחיות לעיל, מומלץ לגבות לפני הפירמוט)

•  מדווחים למפקד ולגורמי ביטחון מידע על כל אירוע חריג.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות