אובמה נשא נאום פרידה מהאומה האמריקנית: “היום תורי לומר תודה”

נתן פרל
|
י"ג טבת התשע"ז / 11.01.2017 09:16
עשרה ימים לפני שיעזוב רשמית את הבית הלבן, נשיא ארה”ב היוצא שב לשיקגו, העיר שבה החל את דרכו הפוליטית – וטען בנאום פרידה: “אנחנו במקום טוב יותר. מחויב לחילופי שלטון חלקים”

עשרה ימים לפני שהוא עוזב את הבית הלבן – נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נשא הלילה (רביעי) במרכז הכנסים בשיקגו, העיר שבה החל את דרכו הפוליטית, נאום פרידה.

“היום זה תורי לומר תודה. בין אם ראינו דברים עין בעין או לא הסכמנו כלל, השיחות שלי אתכם, העם האמריקני, נתנו לי השראה. כל יום למדתי להיות אדם טוב יותר ונשיא טוב יותר”, פתח אובמה את נאומו הרגשני, שארך 55 דקות, ובמהלכו הזיל הנשיא היוצא דמעה.

הקהל קרא קריאות בוז כשאובמה ציין את השבעתו המתקרבת של דונלד טראמפ, אך אובמה מיהר להשתיק את הקהל והדגיש את המחויבות שלו ל”חילופי שלטון חלקים, כפי שהנשיא לשעבר בוש עשה למעני. זה תלוי בכולנו להבטיח שהממשל יכול לעזור לנו עם האתגרים בפניהם אנחנו ניצבים”.

הנשיא הדגיש את הצורך באחדות בנאומו ואמר: “הדמוקרטיה דורשת חוש בסיסי של סולידריות. הרעיון שכולנו, על אף ההבדלים שלנו, נמצאים כאן ביחד. נקום או ניפול ביחד”.

אובמה ציין את הישגיו בשמונה שנות כהונתו וטען כי היום “אמריקה נמצאת מקום טוב וחזק יותר מאשר כשהתחלנו. אם הייתי אומר לכם לפני שמונה שנים שנצא מהמיתון, נשקם את תעשיית הרכב וניתן זריקת מרץ אדירה לעבודות שלנו, שנשתק את תכנית הגרעין של איראן בלי לירות ירייה אחת, נפיל את מתכנן פיגועי 11 בספטמבר, שנשיג שוויון בנישואים וביטוח בריאות לעוד 20 מיליון איש, נחדש את היחסים עם קובה, אם הייתי אומר לכם את כל זה הייתם אומרים שרף הציפיות מעט גבוה מדי. אבל זה מה שעשינו”.

עוד טען אובמה: “בשמונה השנים האחרונות, אף ארגון טרור זר לא הצליח להוציא לפועל פיגוע בשטח ארה”ב”.

הנשיא אמנם הודה כי המפגעים שביצעו מתקפות במקומות כמו בוסטון, אורלנדו, ופורט הוד שאבו השראה מארגונים כמו דאע”ש, אך הארגונים הג’יהאדיסטים עצמם לא עמדו מאחורי המתקפות הללו.

עם זאת, הודה כי “אנחנו לא במקום שבו אנחנו צריכים להיות. לכולנו יש עוד הרבה עבודה לעשות”.