כיצד טעות קטנה במחשב עשויה לגרום לקריסה של כלכלת העולם?

האלגוריתמים במחשב מקלים על חיינו, אבל הם עלולים גם להוביל לאסונות גדולים, כמו תחזיותיהם של מומחים אירופאים המזכירים כי פעילות ממוחשבות לא מפוקחות מחקו בתוך כמה דקות טריליון דולר
דוד ליבוביץ
ז' טבת התשע"ז / 05.01.2017 00:10

המחשבים משתלטים לאט-לאט על חיינו, ולדעת מומחים שונים הם עשויים בעתיד למלא חלק נכבד בפונקציות הנעשות כיום על ידי בני אדם בלבד.

אבל המחשבים עלולים גם לגרום לנזקים כבדים. כמו למשל תחזיותיהם של מומחי כלכלה ומיחשוב באירופה הטוענים, כי כמה טעויות מחשב עלולות להפיל את הכלכלה העולמית. כן, לא פחות.

פרופ’ אדוארד צאנג, מנהל מרכז אוצר חישובית סוכנים כלכליים באוניברסיטת אסקס, צוטט באתר nrg, כאומר: “כבר ראינו שתי מפולות ענק שמה שהוביל להם היו החלטות מחשב בלבד. הראשונה היתה ב-2010 אז נעלמו תוך כמה דקות טריליון דולר. השנייה היתה אחרי החלטת ההיפרדות של הבריטים מהאיחוד האירופי.

“בתוך שניות”, אומר צאנג, “ראינו צניחה בשער הלירה שטרלינג. כלומר, אנו רואים פעילות ממוחשבת שממש פועלת לבד ומוחקת סכומי כסף עצומים וזאת כשאף אחד לא מפקח מבחינה מדינתית על התחום. מי אמר שהאלגוריתמים המתוחכמים האלו שבוחנים כמות בדיונית של מידע הם טובים?”

המומחה מסביר כי מה שדרוש זו רגולציה: “לא פעם המפעילים עצמם של התוכנות לא יודעים מה יש להם במחשב. לכן צריכה להיות רגולציה על התחום. שמדינות ידרשו מבתי המסחר לבחון ולהריץ קודם את האלגוריתמים שלהם בצורה מוסדרת, כדי שנדע שהם פועלים טוב ולא יכולים לטעות ברגע האמת ולהפיל את כלל כלכלת העולם בגלל מידע שגוי”.

צאנג הוסיף: “יש להיזהר מקריסות בזק שיעברו על השווקים בגלל המעבר והתלות אך ורק במערכות ממוחשבות. במצב הנוכחי קפריזות כאלו צפויות להיות יותר ויותר נפוצות והם עלולות לפגוע בשוק”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות