מחקר גילה: אתם נחמדים למשפחה ולחברים? כנראה שתחיו יותר שנים

דוד ליבוביץ
|
ה' טבת התשע"ז / 03.01.2017 11:01
דאגה ואמפתיה לזולת עומדים במוקד מחקרים רבים שמנסים להתחקות אחר שרשם – אך כעת מגלה מחקר ממושך כי גילוי חיבה ונחמדות לבני המשפחה ולחברים עשויים להאריך את חייכם באורח משמעותי

לא מעט מחקרים נכתבו בשדה הפסיכולוגיה החברתית על אמפתיה, נחמדות וחביבות לזולת. מהיכן זה מגיע, האם יש אלטרואיזם מולד וכן הלאה. אבל מחקר חדש מגלה: להיות נחמד לא רק מעניק הרגשה טובה, אלא גם משפר את הבריאות.

המחקר פורסם בכתב עת Evolution and Human Behavior וצוטט באתר mako.

במהלך המחקר נבחנו נתוני שרידות בקרב יותר מ-500 אנשים, בני 70 עד 103. ביניהם היו סבים וסבתות שלא היו המטפלים העיקריים של נכדיהם, אך עדיין עזרו לטפל בהם מדי פעם. בנוסף, החוקרים בדקו אנשים ללא ילדים, שדאגו לאנשים אחרים במעגל החברתי שלהם.

המעקב אחרי הנבדקים אחר 20 שנים (!), פרק זמן ארוך למחקר, והתוצאות היו ברורות: סבים וסבתות שדאגו לנכדיהם וגם מבוגרים שסייעו לילדיהם, נמצאים בסיכוי גבוה יותר לחיות 10 שנים יותר, מאז תחילת המחקר. בקרב אנשים שלא דאגו לילדיהם או לנכדיהם, מחציתם מתו 5 שנים מתחילת המחקר.

ומה באשר לנחמדות כלפי אנשים שאינם בקרבה משפחתית?

התוצאות מסתבר דומות: בקרב מבוגרים שדאגו וטיפלו באדם השייך למעגל החברתי שלהם, חצי מהם חיו 7 שנים מאז תחילת המחקר. אנשים שלא טיפלו באף אחד, חיו בממוצע רק 4 שנים מאז יומו הראשון של המחקר.

החוקרים סבורים כי רגשות החיוביים הנובעים מאכפתיות כלפי אנשים אחרים, גוברים על רגשות שליליים כמו לחץ.

אז היו נחמדים והאריכו ימים.