שר המשפטים והאוצר לשעבר עו”ד יעקב נאמן ז”ל הלך לעולמו בגיל 77

כיהן בעבר כשר המשפטים וכשר האוצר בממשלות נתניהו • נמנה עם מקימי משרד עורכי הדין "הרצוג, פוקס, נאמן ושות'" - מהמשרדים המובילים בארץ • הוא הותיר אחריו אישה ושישה ילדים • ציפי לבני: "תלמיד חכם שידע לחבר בין אנשים" • נתניהו: "חריף שכל ובעל לב יהודי חם"
נחמן גור
ג' טבת התשע"ז / 01.01.2017 20:00

שר המשפטים לשעבר, עורך דין  ד”ר יעקב נאמן ז”ל נפטר היום (ראשון) בגיל 77 לאחר מחלה קשה.

נאמן היה משפטן בכיר, כיהן בעבר כשר המשפטים בממשלת נתניהו הראשונה  וכשר האוצר בממשלת נתניהו השניה.

הוא  נמנה עם מקימי משרד עורכי הדין “הרצוג, פוקס, נאמן ושות'”, מהמשרדים המובילים בארץ.

הותיר אחריו אישה ושישה ילדים.

מועד הלוויתו טרם נקבע.

נאמן נולד בשנת 1939 בתל אביב, למד בישיבת היישוב החדש, בבית הספר התיכון של ישיבה יוניברסיטי ובמדרשיית נעם. עם סיום לימודי ו התגייס לצה”ל, שירת בחטיבת גולני, ולאחר פציעה הועבר לגדנ”ע. את שירותו הסדיר סיים בדרגת סגן, ובמילואים עלה לדרגת סרן.

לאחר שירותו הצבאי פנה ללימודי משפטים באוניברסיטה העברית וסיים את התואר הראשון בהצטיינות. במהלך לימודיו היה, בין השאר, מזכיר הוועדה לבדיקת שיטת המסים ברשויות המקומיות.

את התואר השני למד נאמן באוניברסיטת ניו יורק. הוא חזר לישראל כדי להשלים התמחות כעורך דין, ולאחר מכן חזר לאוניברסיטת ניו יורק, ממנה קיבל תואר דוקטור למשפטים.

תחילת שנות ה-70 החל לפעול כעורך דין עצמאי ובהמשך נמנה עם מקימי משרד עורכי הדין הרצוג, פוקס, נאמן ושות’, אחד מהמשרדים הגדולים בישראל.

בשנת 1997, כאשר מונה לתפקיד שר האוצר, מכר נאמן את חלקו במשרד לידי שותפיו, ושמר לעצמו את האופציה לשוב למשרד כשותף בכיר. עם התפטרותו מתפקיד שר האוצר, בדצמבר 1998, שב לשותפות במשרד.

בין השנים 1979 עד 1981 כיהן נאמן כמנכ”ל משרד האוצר. בממשלת נתניהו הראשונה מונה לשר המשפטים והפך ליד ימינו של ראש הממשלה ולאחד השרים הדומיננטיים בממשלה. לאחר הבחירות לכנסת ה-18 כיהן כחבר בצוות המשא ומתן הקואליציוני של הליכוד.

בממשלה ה-32 חזר לכהן כשר המשפטים. בתקופת כהונתו קידם נאמן תוכנית לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, כיוון שלטענתו היועץ המשפטי לממשלה מצוי בניגוד אינטרסים בבואו לייעץ לה מחד ולהגיש כתבי אישום נגד חבריה מאידך, וכי אין ליועץ מספיק זמן כדי לטפל בפשיעה בארץ בתפקידו כראש מערכת התביעה.

“הוביל את ועדת נאמן שטיפלה ברגישות ובחכמה בנושא הגיור”

ראש הממשלה בנימין נתניהו: “אני מבכה את פטירתו של יקירנו ויקיר עם ישראל, יעקב נאמן ז”ל.

“יעקב נאמן היה מבכירי המשפטנים במדינה, חריף שכל ובעל לב יהודי חם. הוא היה בעל עמדות לאומיות מוצקות, ועם זאת תמיד חיפש את דרך הפשרה וההידברות, כפי שעשה כשהוביל את ועדת נאמן שטיפלה ברגישות ובחכמה בנושא הגיור.

“יעקב התגייס לשירות הציבורי כמנכ”ל משרד האוצר, כשר האוצר וכשר המשפטים. מצאתי בו שותף נפלא לעשייה הציבורית. כשר האוצר הוא הוביל ותמך ברפורמות חשובות, ובראשן פתיחת שוק מטבע החוץ שעשתה מהפכה כבירה בכלכלת ישראל. רעייתי ואני שולחים לרעייתו הדסה, לילדיו ולנכדיו את תנחומינו הנשלחים מעומק ליבנו”.

שרת המשפטים איילת שקד: “משרד המשפטים כולו מרכין את ראשו למשמע הבשורה המרה”. היא תיארה את נאמן כ”אדם משכמו ומעלה, שהשכיל לשלב תורה ועשייה, ותמיד היה מוכן לפעול למען המדינה”.

היא הוסיפה: “נאמן לא נח על זרי הדפנה ולא הסתפק בהצלחתו בשוק הפרטי, ובחר פעם אחר פעם לתרום למדינה בשלל תפקידים חשובים. הוא סימן בדרכו השקטה את היעילות והמקצוענות בשרות הציבורי”.

יו״ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין ספד לשר לשעבר יעקב נאמן: ״יעקב נאמן היה דמות מיוחדת בנוף הציבורי שלנו. ברוך כשרונות ונעים הליכות, נאמן ברמ”ח אבריו למורשתו ולעמו. לא בכדי גויס פעם אחר פעם לשירות הציבורי על המחיר הכרוך בכך. קולו הייחודי, הישרות והנאמנות שלו יחסרו לנו. אני שולח חיבוק חם למשפחתו ולמוקיריו הרבים. יהי זכרו של איש יקר זה ברוך״.

שרת המשפטים לשעבר, ח”כ ציפי לבני, ספדה: “מצער מאוד לשמוע על מותו של יעקב נאמן, תלמיד חכם שידע לחבר בין אנשים, לפשר בין עמדות ולתת עצה טובה ונבונה בכל עת. אזכור לטובה את הימים שבהם עבדנו יחד בעת, כשכיהן כשר אוצר ושר משפטים. יהי זכרו ברוך”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות