מדוע הושמט ביתד נאמן ביקורו של אריה דרעי אצל המשגיח מרכסים

שרי רוט
|
ד' טבת התשע"ז / 02.01.2017 11:15
נתניהו מחמיא לתקשורת החרדית שוב ושוב, אבל יכול להיות שהוא פשוט לא מעודכן? • מה פסלה הצנזורה הצבאית למשפחה? • האם יש קשר בין ‘הקטסטרופה’ של שרה פרדס והדס אפיק לסיור של העורך עם ליצמן • אריה זיסמן סוגר חשבון עם יונה יהב • ומה חיים ולדר ממליץ לכם לקרוא

1.

בשבוע הקודם קצת צרם לי לראות, לצד טורו של יעקב ב’ פרידמן בבקהילה תמונה של הגר”ח קנייבסקי לצידו של הגר”ש אויערבך. כל מי שקצת מתמצא, מכיר את המתיחות בין שני ‘הגדולים’, כולל ההבדלים בהשקפת עולמם.

החיבור ביניהם, בתמונה, היה קצת מוזר בעיני. מוזר בערך כמו טור שהתפרסם בעבר ובו מלל נרגש אודות היחסים האוהבים בין הגאון רבי דב לנדו ראש ישיבת סלבודקא, לגר”ש אויערבך. פעם פעם היו ביניהם יחסים טובים, אבל דברים השתנו בשנים האחרונות.

השבוע הופיעה לצד טורו של פרידמן תמונתו של הגראי”ל שטיינמן, מדליק את נרות החנוכה.

מעניין למה.

2.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נוהג להחמיא לתקשורת החרדית שוב ושוב, על שאינה משתתפת במסע הרדיפה נגדו.

יש מצב, שהוא פשוט לא נחשף לתקשורת חרדית, ולכן מתבלבל.

הנה, למשל, מה שכתב עליו השבוע הפרשן הפוליטי יעקב ריבלין בבקהילה:

“לא התחקירים העיתונאיים הקשים, לא המהלומה המדינית במועצת הביטחון ולא זו הקשה יותר הצפויה בעקבות ועידת השלום בפריז… מסכנים באמת את ראשו של נתניהו. האיש שמצא את נוסחת הפלא להישרדות מתמודד יופי עם הכול: תחקירים מזעזעים בתקשורת על רכישות ביטחוניות מיותרות במיליארדי שקלים, לכאורה, לטובת מקורבים שגוזרים לכאורה עמלות – הכול מזימה שמאלנית להפיל את השלטון.

“ארצות הברית מתירה את דמה של ישראל באו”ם לראשונה מאז הקמתה – הכול אנטישמיות של כושי מוסלמי ושונא ישראל שממילא הולך הביתה. העולם כולו נגדנו? שום דבר, רק חברי מועצת הביטחון.

“מה שחשוב הוא שיש לנו ראש ממשלה גבר שבגברים שמעז לדחות ביקור של ראש ממשלה אוקראיני כצעד עונשין – דווקא יהודי, ודווקא אוהד ישראל — והוא המכבי הנועז של דורנו שיכול להילחם נגד הצוררים. ועוד בגאון יהודי”.

… “התגובה של נתניהו להחלטה הייתה בתחום בו הוא אלוף העולם. באיומים, גינויים חריפים והצהרות לאומיות תקיפות. נתניהו ביטל את ביקור ראש ממשלת אוקראינה, איים על ניו זילנד בהקפאת קשרים ואפילו עצר סיוע של עשרה מיליון דולר לפרויקטים של חקלאות בסנגל. על הרוסים הוא כמובן לא איים וגם לא על צרפת ומדינות אירופאיות חזקות אחרות שתמכו בהחלטה.

“אם אובמה לא היה עוזב בעוד שלושה שבועות את הבית הלבן קרוב לוודאי שגיבורנו האמיץ לא היה מעז לפתוח נגדו את הפה”…

3.

את הניתוח הטוב ביותר על הגינוי באו”ם ותגובת נתניהו קראתי בטורו של אליעזר שולמן במשפחה:

“כמה הופתעה ההנהגה הישראלית מההחלטה של האו”ם בשבת האחרונה? מדבריו של ראש הממשלה השבוע וההחלטות החפוזות ניתן היה להתרשם שההפתעה הייתה גדולה מאד. במערכת הביטחון גיחכו השבוע ואמרו שנתניהו הוא פוליטיקאי מעולה, אבל האמת היא שהכתובת הייתה על הקיר… מסמך אסטרטגיית צה”ל… הזהיר לפני שנתיים מפני מגמות מדאיגות במערב (היינו אירופה) המחלישות את התמיכה הבינלאומית של ישראל…

“האזהרה הזו באה לביטוי בדבריו של ראש הממשלה בתחילת השנה האזרחית כאשר דיבר על הסכנה של צעדים אמריקניים אנטי ישראליים בזירה הבינלאומית בתקופת חילופי הנשיאים בארה”ב. זה היה גם אחד הטיעונים המרכזיים שהשמיע כדי לשכנע את העבודה להיכנס לקואליציה לפני כחצי שנה במו”מ שהסתיים לבסוף בצירוף ישראל ביתנו”.

מעניין.

4.

את עיני צדה העובדה כי השבוע הוקצה לטורו של שולמן עמוד אחד בלבד, בעוד טורו של שמעון בריטקוף צמח לשלושה עמודים.

בירור מעלה כי מטורו של שולמן קוצץ עמוד מאחר שהצנזורה פסלה את שנכתב בו. במקום עמוד זה הוכנס עמוד פרסום, ואילו טורו של בריטקוף כלל מלל רב, שדרש מלכתחילה שלושה עמודים.

5.

אני לא בטוחה שזו אינה כתבת פרסום ל’בלינסון’, אבל אין ספק שמדובר באחת מהכתבות היותר טובות שקראתי השבוע – כתבתה של מיכל איש שלום.

סיפורו של ד”ר אהרן אלון שסיים בהצטיינות את לימודי הרפואה בהרווארד שבארה”ב, שב בתשובה, הפך לחסיד ברסלב, החל לגדל זקן ולחבוש כיפה – ועשה עלייה. פה בארץ הוא מתמקד בפיתוח שיטות שירפאו בקלות רבה יותר חולי סרטן, ויש לו בשורות טובות בתחום.

פחות קרינות, פחות ניתוחים, פחות טיפולי כימו, ותוצאות טובות יותר של ריפוי – זו תמצית שיטתו, אותה הביא אל מכון הרדיותרפיה במרכז דוידוף שבבית החולים.

וכך, במקום לזכות במשכורת ענק בארה”ב, העדיף לעלות יחד עם רעייתו וחמשת ילדיו ארצה. “יש לי אשה מיוחדת, יש לה חלומות ויש לה חזון והיא אשה מאד חזקה. היא בעצם אמרה באיזשהו שלב – אנחנו לא נישאר כאן, בבוסטון, זה לא החלום שלנו. היא עשתה את המהפך הזה”.

אחת הכתבות.

6.

נתחיל בתיאור הקטסטרופה.

שתי נשים, שרה פרדס והדס אפיק, סיירו בכמה בתי חולים וחזרו עם ממצאים המתארים, כבר אמרנו – “קטסטרופה”.

הנה תיאורן מהדסה עין כרם: “עשרות אנשים מותשים צובאים על הדלתות… צריך לאתר מיטה פנויה לרפואה, מצב נדיר למדי… צוות רפואי שהביא חולה למיון מביט בייאוש. ‘רק שלא נצטרך לבוא לכאן שוב בשעה הקרובה’, הם נדים בראשם, ‘אין סיכוי שיהיה מקום למיטה נוספת’… ‘אני כאן כבר שמונה עשרה שעות’, מגלה לי חני, נערה חרדית צעירה… ‘רק אחות ניגשה אלי בינתיים’…

בשערי צדק שקט הרבה יותר, אבל עדיין, “העומס בפנימית גדול כל כך שאין אפשרות לקלוט מיטה נוספת אפילו לא בפרוזדור”… גם שיבא, תל השומר, “נראה.. השבוע בעיצומו של קרב”… ‘מדוע אני צריך להמתין לאחות במשך שעתיים תמימות?’ – לא מצליח להבין אדם בגיל העמידה שהגיע לכאן לאחר שהיה מעורב בתאונת דרכים.. רק במעייני הישועה לא מצאו, משום מה עומס.. אבל זה ממש לא מעיד על הכלל.

איפה הופתעתי?

אז זהו. שבדיוק בשבוע בו החליטה מערכת ‘משפחה’ לשלוח שתי עיתונאיות לבתי החולים לתאר את הקטסטרופה, החליט שר הבריאות יעקב ליצמן לבצע אף הוא סיור… ובמקרה צירף אליו בלעדית את עורך חדשות משפחה אליעזר שולמן ואת הכתב שלומי גיל.

איזה תזמון מפתיע.

במהלך הסיור הוא מגיב להם על ממצאי הכתבה. “רוצים שנפתור הכל, אבל אי אפשר לפתור הכל. אין לי פתרונות לכל מציאות. אנחנו בונים בית חולים חדש באשדוד ובו שלוש מאות וחמישים מיטות שייפתח בקרוב. זה עולה כסף הרבה כסף. זה יסייע מאד לפריפריה. חוץ מזה אנחנו מוסיפים מיטות בבתי החולים כל הזמן. אז במסגרת מה שניתן לעשות אנחנו עושים. אם זה פותר הכל? כנראה שלא”.

הוא, לפחות, לא מקדיש את כספי המשרד להופעות של זמרים ברחבי הארץ. מצד שני, אולי שווה היה לנייד את הכספים הללו למשרדו, כי עם כל הכבוד לחגיגות חנוכה ולערבי השירה – קודם כל הבריאות.

ובכלל, האם הקטסטרופה ותיאוריה רוככו בעקבות הסיור הבלעדי שהעניק כבוד השר לעיתונאים מ’משפחה’? תהיו בטוחים ששתי העיתונאיות לא יסגירו את סודן – סוד העיתון בו הן עובדות.

7.

ביום ליום העסקים כרגיל. אם היו לחשושים על משבר בין יו”ר ש”ס אריה דרעי למערכת העיתון, הרי שהכול חזר להיות כבתחילה.

על עמוד השער לא שכחו את דרעי. “שר הפנים הרב אריה דרעי סייר” בצפון, ו”ביוזמת השר הרב אריה דרעי” אושרה תוכנית הצפון.

במקביל, מימין, מופיעה תמונתו של “מורינו הראש”ל הגר”י יוסף שליט”א” ומשמאלו, תמונת “נשיא המועצת מרן ראש הישיבה רבינו חכם שלום כהן שליט”א”.

כמה מחמם את הלב לראות איך העיתון זוכר בכל שבוע את קברניטיו, בעמוד השער ובאופן בולט.

8.

סגירת חשבונות מעניינת מצאתי השבוע בטורו של אריה זיסמן – ‘מקור נאמן’, ביתד נאמן.

סוד גלוי הוא שבחיפה יש מרמור עז נגד ראש העיר, יונה יהב, שהעניק רישיונות לבתי הזיקוק ולמפעלים פטרוכימיים נוספים באזור מפרץ חיפה.

לפני מספר ימים פרצה שם שריפה, והתושבים, בחיפה ובאזור כולו, חרדים מפני הבאות. “סוד גלוי בחיפה: הנושא המרכזי שיעמוד במרכז סדר היום הציבורי בבחירות המקומיות הבאות בעיר הכרמל יהיה העניין הסביבתי, הזיהום במפרץ, בתי הזיקוק, מיכל האמוניה וכל הכרוך בזה”.

מאחר וראש העירייה הבין זאת, “הוא ממקד את עיקר פעילותו בשלל תגובות בנושא, כדי להצטייר כלוחם הראשי נגד בתי הזיקוק”.

“לעומד מהצד נראה כי יש לנו בחיפה ראש עירייה נפלא. ראש עירייה שנלחם נגד הסכנות האורבות לתושבי עירו. ראש עירייה שלא מוותר”.

אלא ש”בפועל הדברים שונים בתכלית”. בראיון שקיים כתב ‘יתד’ אלחנן המר עם השר להגנת הסביבה זאב אלקין, טען האחרון: “האשם העיקרי בכל המצב הוא יונה יהב עצמו. ‘יש לי הרבה מה להשיב לראש עיריית חיפה שבמשך שנים עודד את הפיתוח התעשייתי בבתי הזיקוק”, אמר אלקין, שהבהיר כי מהיכרותו עם הנושא ידוע לו שלראש העירייה הייתה מדיניות קבועה בנושא, הוא נתן להם רישיונות עסק ואישר את הרחבתם.

למען הגילוי הנאות יש להזכיר כי לתנועת דגל התורה ולבטאונה יתד נאמן יש בטן מלאה נגד יהב, שלא מימש את הבטחתו להעניק לנציג מיכי אלפר את הסגנות בעיר האדומה. יחד עם זה, זה לא סותר את הנאמר, דברים נכונים ביותר. יש אחראי לנעשה במפרץ חיפה, והוא, כך נראה, מכהן כראש עיריית חיפה.

יש לו נס שהימים בהם פרצה השריפה היו ימים גשומים. אילולי כן, מי יודע איזה אסון היה נוחת על תושבי הסביבה.

9.

אני תוהה מה עובר על הסופר חיים ולדר, שבמקום להמליץ לקוראיו לרכוש את ספריו, הוא ממליץ על רכישת סדרת ‘הגאון’ של הרב דב אליאך, הספרים לבית בריסק של הרב שמעון יוסף מלר, ספרים על מרן הגרש”ז אוירבעך זצ”ל ועוד. ובמיוחד, על ספרי ‘סברי מרנן’ של “תלמידי לשעבר הרב יחיאל סבר”.

למען כולנו, הקוראים, הוא מלקט קטעים הנוגעים ל”גדול הדור רשכבה”ג מרן הגראי”ל שטיינמן שליט”א שהקב”ה ייתן לו למען עם ישראל כולו בריאות שלמה ואיתנה ואורך ימים ושנים אמן”.

לצד התהייה על זילות המושג “הרב” (יחיאל סבר, עיתונאי), יכולתי רק לנחש כי עיתוי הבאת הפנינים מהספר קשור לאשפוזו של מרן רשכבה”ג במעיני הישועה. כך או כך, העיתוי מתאים, רק חסר היה לי שמו המלא, לתפילה לכל המעוניין.

10. 

יתד נאמן, יום שישי, כ”ג כסלו. בביטאון דגל התורה לא מסקרים את ביקורו של השר אריה דרעי אצל המשגיח הגה”צ דב יפה:

בין השורות 1

 יום ליום, חמישי כ”ט כסלו. לעומת ‘יתד’, יום ליום של ש”ס סיקר את הביקור אצל המשגיח האשכנזי:

 בין השורות 1

 בירור מעלה: הכתבה הפרסומית הועברה על ידי מחלקת היחצ של משרד הפירסום בולטון.  הכניסה אל המשגיח היא פעילות של ש”ס ‘נטו’, אומרים שם, ולכן לא דווחה.

ביתד נאמן מסבירים: “הכתבה שהועברה אלינו בנושא סיור השר לא כללה את הביקור בבית המשגיח שליט”א חבר מועצג”ת”.

בש”ס, שדיווחו על הפגישה אצל המשגיח לאחר הביקור – לא הגיבו.