נתניהו: “אובמה יזם. חברים לא לוקחים חברים למועצת הביטחון”

ראש הממשלה תקף בחריפות בפתח ישיבת הממשלה את התנהלות ארה"ב בהצבעה באו"ם על גינוי ההתנחלויות ביו"ש: "אנחנו נעשה כל מה שצריך כדי שישראל לא תצא ניזוקה מההחלטה המבישה הזו" • הורה לזמן את שגרירי המדינות שתמכו לשיחות נזיפה - למרות שהם בחופשת יום ראשון
יוני גרין
כ"ה כסלו התשע"ז / 25.12.2016 11:45

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח ישיבת הממשלה הבוקר (ראשון), להחלטת הגינוי של מועצת הבטחון של האו”ם על ההתנחלויות ביהודה ושומרון והבניה בירושלים.

“אני שותף לרגשות הכעס והתסכול של חברי הממשלה, מול החלטה לא מאוזנת ועוינת למדינת ישראל שהתקבלה באופן בלתי ראוי במועצת הביטחון”, פתח נתניהו.

ראש הממשל האשים את ממשל אובמה באחריות להחלטה: “מהמידע שיש לנו, אין לנו שום ספק שממשל אובמה יזם אותה, עמד מאחוריה, תיאם את הנוסחים ודרש להעבירה. זה כמובן בניגוד מפורש למדיניות האמריקנית המסורתית שהתחייבה לא לנסות לכפות תנאים של הסדר קבע, כמו כל נושא שקשור להם במועצת הביטחון, וכמובן התחייבות מפורשת של הנשיא אובמה עצמו ב-2011 להימנע מצעדים כאלה.

לדברי נתניהו, “אנחנו נעשה כל מה שצריך כדי שישראל לא תצא ניזוקה מההחלטה המבישה הזאת ואני גם אומר לשרים כאן, צריך לנהוג בתבונה, באחריות ובקור רוח. זאת אומרת, גם במעשים וגם בדיבורים. אני מבקש מהשרים לנהוג באחריות, בהתאם להנחיות שיינתנו היום בישיבת הקבינט מיד אחרי ישיבת הממשלה”.

הוא הוסיף: “אני גם ביקשתי ממשרד החוץ להכין תכנית פעולה מול האו”ם ומול גורמים בין לאומיים אחרים, שהיא תוצג בקבינט תוך חודש ימים ועד אז, כמובן, נבחן צעדים נוספים.

“במשך עשורים, הייתה אי הסכמה בין הממשלות בארה”ב וישראל בנושא ההתנחלויות. עם זאת, תמיד הסכמנו שמועצת הביטחון אינה המקום ליישב את הסוגיה הזו. ידענו שפנייה לשם תקשה על המשא ומתן ותרחיק את השלום.

“כפי שאמרתי לג’ון קרי ביום חמישי, ידידים לא לוקחים ידידים למועצת הביטחון. אני מעודד מהצהרות ידידינו בארה”ב, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד. הם מבינים שהחלטת האו”ם הזו היא חסרת אחריות והרסנית ושהכותל המערבי הוא לא שטח כבוש. אני מצפה לעבוד עם הידידים הללו ועם הממשל החדש כשיכנס לתפקיד בחודש הבא”.

בעקבות ההחלטה באו”ם הורה ראש הממשלה לזמן לשיחת נזיפה את כל שגרירי המדינות שתמכו בה. השגרירים יזומנו היום למשרד החוץ למרות שהם בחופשת יום ראשון וחג המולד.

השגריר הבריטי כבר הספיק לעבור שיחה ברוח זו.

הפגישות עם השגרירים הן אישיות, ונוכחים בהן הסמנכ”לים המרחביים הרלוונטיים במשרד החוץ.

בליל שבת החליט נתניהו לבטל את ביקורו הרשמי בישראל של ראש ממשלת אוקראינה, וולדימיר גרויסמן, בעקבות הצבעתה של אוקראינה בעד ההחלטה נגד ישראל במועצת הביטחון של האו”ם.

גרויסמן היהודי היה אמור להגיע לישראל ביום שני אחר הצהרים, ולפי תכנית ביקורו, היה אמור להדליק את מנורת החנוכה בכותל המערבי ביום שלישי.

גורמים המקורבים לשלטונות אוקראינה אמרו לכתב חרדים 10, כי “ראש הממשלה גרויסמן באמת ידיד גדול של ישראל  והוא ניסה ללחוץ – רק שאובמה לחץ על הנשיא פרשנקו לתמוך בהחלטה”. עדות זו תומכת בגרסת נתניהו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות