תוצאות מדהימות: חוקרים הצליחו לשפר תנועות יד בלי להפעיל אותה

מחקר שתוצאותיו אינן פחות ממדהימות נערך באוניברסיטת תל-אביב, כאשר חוקרים הצליחו לשפר ביצועים של יד, למרות שלא הפעילו אותה אלא רק על ידי 'מציאות מדומה'. קראו על מערך המחקר המיוחד
דוד ליבוביץ
כ"ב כסלו התשע"ז / 22.12.2016 21:56

חוקרים באוניברסיטת תל אביב מצאו,  כי אדם יכול לאמן את ידו ולשפר את ביצועיה גם מבלי להפעיל אותה באופן רצוני – כל זאת באמצעות שיטות תרגול ש’מערימות’ על המוח בעזרת טכנולוגיה של מציאות מדומה, כך פורסם באתר המדעי ‘ידען’ על ידי אוניברסיטת תל-אביב.

במהלך המחקר המדהים שנערך על ידי פרופ’ רועי מוכמל ותלמיד המחקר אורי אוסמי מביה”ס למדעי הפסיכולוגיה ומבית ספר סגול למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב, ביצעו החוקרים מניפולציה ויזואלית.

בשלב הראשון התבקשו 18 נבדקים לחבוש משקפי מציאות מדומה. במשקפיהם הוצגו ידיים וירטואליות, שנראו להם כהמשך טבעי של גופם, אך תנועתן נשלטה על ידי החוקרים בעזרת תוכנה מיוחדת. בנוסף לבשו הנבדקים כפפות עם חיישני תנועה, שאפשרו לחוקרים לעקוב אחר תנועותיהן של האצבעות האמיתיות של הנבדק. במצב זה קיבלו הנבדקים מטלה: לאמן את יד ימין לבצע רצף נתון של נגיעות של האצבעות באגודל.

במהלך האימון הפכו החוקרים את התמונה שהוצגה לנבדקים במשקפיים: בעודם מתרגלים את יד ימין, ראו המשתתפים דווקא את יד שמאל (הווירטואלית) מבצעת את התנועה בזמן אמת. בדיקה בסיום האימון העלתה כי ביצועיה של יד שמאל (האמיתית), שלמעשה לא נעה כלל לאורך כל האימון, השתפרו משמעותית על פי המדד שנקבע במחקר: עלייה של כ-15% במספר הביצועים המדויקים של המטלה ב-30 שניות.

בשלב השני של המחקר הוסיפו החוקרים מתקן נוסף: 18 נבדקים חדשים התבקשו להניח את שתי הידיים בתוך מכשיר שמונע מהם להניע רצונית את יד שמאל, אך מניע אותה באופן אוטומטי על פי תנועותיה של יד ימין. במילים אחרות: הנבדק מאמן בצורה רצונית את יד ימין, ויד שמאל מחקה את פעולותיה במדויק, אך באופן פסיבי לחלוטין.

“השילוב בין שתי הטכניקות – צפייה במציאות וירטואלית ותנועה פסיבית של יד שמאל, הניב את התוצאות הטובות ביותר,” אומר פרופ’ מוכמל. “ביצועיה של יד שמאל בעקבות האימון המשולב השתפרו בקרוב ל-30% נוספים, אף על פי שבפועל אימן הנבדק פיזית אך ורק את ידו הימנית.”

 בשלב השלישי של המחקר בחנו החוקרים את הפעילות המוחית של 18 נבדקים נוספים בעת ביצוע המטלה, באמצעות טכנולוגיית fMRI (functional Magnetic Resonance Imaging). הם מצאו פעילות עצבית מובהקת באזור מסוים במוח הקרוי האונה הקודקודית, המעורב בעיבוד מידע חושי ובתפיסה מרחבית. יתרה מכך: מידת הפעילות שנצפתה באונות הקודקודיות בשני צידי המוח בזמן האימון ניבאה את מידת השיפור בביצוע המטלה על ידי יד שמאל – כל זאת בהיעדר אימון פיזי פעיל ורצוני של יד זו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות