מתח בוושינגטון: באיזה בית כנסת יתפללו ג’ראד ואיוונקה קושנר?

עם הפרסומים על מעבר הדירה של משפחת בת הנשיא לוושינגטון גובר המתח בקרב יהודי הקהילה: היכן תתפלל איוונקה טראמפ ובעלה ג'ראד קושניר? • בית הכנסת המוביל 'קשר ישראל' כבר אירח בעבר דמויות ידועות שם, אך פרשה אפלה מעיבה עליו • ואיזה בית כנסת יצא מהמירוץ?
קובי פינדרוס
כ' כסלו התשע"ז / 19.12.2016 22:20

איוונקה טראמפ ובעלה ג’ארד קושנר, בתו וחתנו היהודים של הנשיא האמריקני הנבחר דונלד טראמפ, מתכננים לעבור, כך על פי הדיווחים בתקשורת האמריקנית, עם שלושת ילדיהם – ממנהטן לוושינגטון.

בני הזוג, כך על פי הדיווח, מחפשים בית במרחק הליכה מבית כנסת, זאת מכיוון שהם מקפידים לשמור שבת.

השאלה המרתקת ביותר כעת את הקהילה היהודית בוושינגטון כולה, והיא מועלית גם בשולחנות השבת ובשיחות הסלון – היא: באיזה בית כנסת יבחרו בני הזוג המפורסמים להתפלל?

 על פי הסיפור שפורט באתר ‘פוליטו’ האמריקני, ותורגם באתר nrg, בית הכנסת ‘קשר ישראל’ שבג’ורג’טאון הוא בית הכנסת היחיד הממוקם במרכז העיר וושינגטון והקרוב ביותר למרכז הממשלה האמריקאית – והתפללו בו כמה אנשים ידועים בשנים האחרונות: כך למשל, שר האוצר האמריקני היוצא ג’ק לו, יהודי דתי העובד תחת ברק אובמה, מתפלל דרך קבע בבית הכנסת הקטן, הבנוי מלבנים, ואינו מתבלט שם יותר מכל חבר אחר בקהילה.

עם זאת, באתר צוין כי הרוחות להטו בקהילה הקטנה דווקא בשנת 2000, כשהסנטור ג’ו ליברמן התמודד למשרת סגן נשיא ארה”ב מטעם המפלגה הדמוקרטית (והפסיד): ליברמן, שהצטרף לאל גור במרוץ לבית הלבן מול ג’ורג’ בוש, הוא חבר ותיק בקהילה.

כסנאטור היהודי דתי הראשון בהיסטוריה האמריקנית, הוא כבר מוכר בנוף המקומי.

מועמדותו לסגן הנשיא, שגררה אחריה שמירה הדוקה של השירות החשאי האמריקאי, סיבכה את המצב, שכן המתפללים התבקשו על ידי רשויות הביטחון בארה”ב לעבור בדיקת מגנומטר לפני כניסתם לבית הכנסת. הדבר אינו אפשרי בשבת, כמובן, והרב המקומי התנגד לכך בתוקף.

אי לכך הוחלט כי אנשי השירות יעמדו בכניסה למקום ויבדקו את המתפללים עם מקלות ידניים, מה שסיכל את הבעיה ההלכתית.

איפה ילמד הנכד של הנשיא?

ומה קורה בהקשר לבתי הספר?

מקורות המקורבים אליהם אמרו כי בנם הגדול, שגילו שש, צפוי להתחיל לימודי יום בבית ספר יהודי בשנה הקרובה. אם אכן זה המצב, והמשפחה תרצה להיות בקרבת בתי הספר והארגונים היהודיים, עשויים השניים לבחור באחת משתי אפשרויות: הם יכולים להתיישב בפוטומק וללכת לבית הכנסת ‘בית שלום’, או להתקרב למקום שבו מתגוררים רוב האורתודוקסים בעיר – בסילבר ספרינג, ולפקוד את בית הכנסת ‘קמפ מיל’.

בית כנסת אחד שכפי הנראה יצא מהמירוץ הוא ‘אוהב שלום’ לאחר שהרב במקום, שמואל הרצפלד, תקף בחריפות את הנשיא הנכנס מוקדם יותר השנה.

מצד שני, מקור המקורב לבני הזוג אמר כי הם לא בדקו את האפשרות להתפלל ב’אוהב שלום’ ואף לא שמעו מעולם על הרב הרצפלד.

בית הכנסת המוביל בינתיים אם כן הוא ‘קשר ישראל’ הקרוב כאמור לממשל האמריקני, אם כי הוא נושא אתו פרשה אפלה מהעבר הלא רחוק: לקהילה אין רב קבוע, וזאת לאחר שהרב הקודם נכנס לכלא בגין מעשים חמורים.

מאז פועל במקום רב זמני בלבד, ולא נמצא עדיין מישהו שימלא את התפקיד דרך קבע.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בבית המדרש קשר ישראל
    21/12/2016 07:57
    בו קותי
  1. בבית הכנסת קשר ישראל ,הרב פרוינדל נחטף מצייץ במקוה הנשים על ידי מכשיר ווידאו שהתקין במקום. אז צריכים להודיע לאיוונקה -יעל קושנר. שאם יהי’ עוד מרא דאתרא שיהי’ לו חשק להסתקל.