מחקר חדש מציג נתונים מרתקים: החרדים ימנים וגאים בישראליותם

רק 12 אחוזים מהחרדים מגדירים עצמם במרכז ורק אחוז אחד מגדיר עצמו כמצוי בשמאל • רוב הציבור החרדי סבור שהערבים אינם מקופחים ושיש להעניק זכויות יתר ליהודים • החרדים גם מאוד גאים בישראליותם, יותר אופטימיים לגבי העתיד מהחילונים, אך רואים את זהותם החרדית כמרכזית
אליעזר היון
י"ט כסלו התשע"ז / 19.12.2016 14:06

מדד הדמוקרטיה של המכון הישראלי לדמוקרטיה מציג סדרה ארוכה של נתונים מרתקים, שחלקם מתייחסים באופן ישיר למגזר החרדי – על שלשת ערוציו המרכזיים: הליטאים, החסידים, והספרדים.

הנה מספר נתונים מעניינים:

כמעט כל החרדים מעדיפים את סמכות ההלכה על פני סמכות החוק. בקרב מי שהצביע למפלגות חרדיות המספרים רק גבוהים יותר (96 אחוזים).

כיצד החרדים מגדירים את עצמם מן הבחינה המדינית-ביטחונית? מסתבר כי 38 אחוזים מהם מגדירים עצמם כימנים, 37 אחוזים כימנים מתונים, 12 אחוזים כמצויים במרכז, ורק 2 אחוז בשמאל המתון, ואחוז אחד בשמאל הקלאסי.

ברזולוציה גבוהה יותר: מתוך הליטאים 70 אחוזים הם ימנים, בחסידים 71 אחוזים, ואילו אצל הספרדים לא פחות מ-86 אחוזים מגדירים עצמם כימנים.

מה יחסה של הקבוצה החרדית לעניין השאלה האם הערבים אזרחי ישראל מקופחים יותר לעומת האזרחים היהודים אזרחי ישראל? 68 אחוזים סבורים שהם אינם מקופחים, זאת לעומת 44 אחוזים בלבד בציבור הכללי הסבורים כי הם אינם מקופחים.

בקרב החרדים נמצאה גם תמיכה גבוהה בעמדה שצריך להיות הבדל בין הזכויות לערבים ובין הזכויות ליהודים בקרב אזרחי ישראל.

בעוד שבקרב היהודים הלא־החרדים רק מעט יותר מרבע תמכו בעמדה לא־דמוקרטית בעליל זו, בקרב החרדים נמצא רוב שאמרו כי ליהודים צריכות להיות זכויות יתר במדינה.

האי־רצון של החרדים להכיל את הערבים ב”אנחנו” הישראלי בא לידי ביטוי גם בהתנגדות החזקה מאוד של הציבור החרדי לצרף מפלגות ערביות לממשלה ולמנות שרים ערבים. כאן העמדה היא בכיוון דומה לעמדת הציבור היהודי הלא־חרדי, אבל רמת ההתנגדות בקרב החרדים עזה בהרבה (81 אחוזים מול 57).

החרדים גאים בישראליותם

אף שהצהרתית החרדים נוטים להגדיר את עצמם לא־ציונים, או במקרים מסוימים אפילו אנטי־ציונים, בשלושת הזרמים נמצא רוב לגאים בישראליותם. תחושה זו חזקה במיוחד בזרם הספרדי שם ענו בחיוב כ-80 אחוזים. אצל הליטאים 59 אחוזים, ואצל החסידים 68 אחוזים.

הספרדים גם מרגישים חלק ניכר מהמדינה ובעיותיה בשיעור ניכר (72 אחוזים) מול כ-57 אחוזים אצל הליטאים ואצל החסידים.

האם יש אופטימיות כלפי העתיד במדינת ישראל?

אצל הציבור היהודי הלא חרדי עומד המספר על 69 אחוזים, דווקא אצל החרדים האופטימיות גבוהה יותר: כ-75 אחוזים.

מה היא הזהות החשובה ביותר – הדתית, הישראלית או היהודית?

41 אחוזים מקרב החרדים השיבו כי הזהות הדתית היא החשובה ביותר, מול 4 אחוז בלבד אצל הציבור הלא דתי. 55 אחוזים מקרב החרדים הצביעו כי הזהות היהודית חשובה מול 33 אחוזים בציבור הכללי, ואחוז אחד בלבד מקרב החרדים טען שהזהות הישראלית חשובה מול 56 אחוזים בציבור הכללי.

וברזולוציה גבוהה יותר: הליטאים מגיעים למקום הראשון בחשיבות הזהות הדתית-חרדית (50 אחוזים) מול כ-40 אחוזים אצל הספרדים והחסידים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות