מחקר חדש מעורר תקווה: שיעור הדמנציה אצל מבוגרים במערב צונח

קובי פינדרוס
|
י"ב כסלו התשע"ז / 12.12.2016 18:43
מחקר מעורר תקווה מצביע על ירידה חדה ועקבית של שיעור הלוקים בדמנציה במדינות המערב • על פי המחקר, הרציונאל העומד מאחורי הממצאים כרוך בהשכלה המאפיינת את המערב, שכן גירויים קוגניטיביים עשויים למנוע או לדחות את התפרצותה של הדמנציה

 מעורר תקווה: מחקר חדש וחשוב שנערך בכל ארצות הברית גילה לאחרונה, כי לאמריקאים בני 65 ומעלה יש כיום פחות סיכויים ללקות בדמנציה – שיטיון – בהשוואה לעבר. כך מדווח האוורד גלקמן באמר נרחב ב’פורבס’.

המחקר הנוכחי מאשרר את הממצאים של מחקרים אזוריים אחרים שנערכו ברחבי ארצות הברית, כמו גם את תוצאותיו של מחקר דומה שנערך באירופה.

בשנת 2000 כ-11.6% מבין כל בני ה-65 ומעלה בארצות הברית לקו בדמנציה. עד 2012, הנתון צנח לכ-8.6%, ירידה של כמעט רבע. באופן דומה, ב-2012 כמעט 19% מהאוכלוסייה הזו סבלה מפגעים קוגניטיביים פחות חריפים, נתון המגלם ירידה גם הוא – 12 שנה קודם לכן הוא עמד על 21%.

אמנם זו ירידה קטנה יותר, אבל בכל זאת בעלת חשיבות.

 אפילו בקרב המבוגרים ביותר הייתה הירידה בסיכון ללקות בדמנציה ברורה מאוד לעין – היא ירדה ב-34% בשנת 2000 למעט פחות מ-30% ב-2012.

מה שמרתק במיוחד במחקר הוא הרציונאל העומד מאחורי הממצאים. לפי ההשערה המחקרית, הירידה קשורה כפי הנראה באופן כלשהו לעלייה ברמת ההשכלה: ככל שאתם משכילים יותר, כך הסיכוי שלכם ללקות בדמנציה אחרי גיל 65 נמוכה יותר.

אבל מדוע?

מסתבר שרכישת השכלה לאורך כל החיים וגירוי קוגניטיבי (שלעתים מכונה גם עתודות קוגניטיביות) עשויים למנוע או לדחות את התפרצותה של הדמנציה.

יתכן גם שלאנשים משכילים יותר יש סגנון חיים בריא יותר או שהם זוכים לטיפולים בריאותיים טובים יותר.