סופו של עגל הזהב: הפסל בדמותו של נתניהו שהוצב בככר רבין הופל

הפסל בדמותו של נתניהו שהוצב הבוקר בכיכר רבין, וגרר תשומת לב רבה הופל על ידי אחד העוברים והשבים • זמן קצר לאחר מכן פונה הפסל על ידי האמן ומשפחתו • עובר אורח: "זו כיכר רבין, לא ביבי"
אריה ריבקינד
ו' כסלו התשע"ז / 06.12.2016 14:19

פסל הזהב בדמותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהוצב הבוקר (שלישי) בכיכר רבין בתל-אביב, הופל על ידי עובר אורח. זמן קצר לאחר מכן ובאיחור קל, הוא פונה על ידי האמן ומשפחתו, על פי דרישתה של העירייה.

הפסל, המתנשא לגובה של ארבעה וחצי מטרים, הוצב על ידי האמן הישראלי איתי זליאט, שבתחילה ביקש לשמור על אלמוניות. “בדרך כלל אני עוסק בנושאים של חופש ובחירה חופשית באמנות שלי, אבל כל התהליכים שקורים מסביב לא אפשרו לי להמשיך לעבוד על מה שאני עובד בדרך כלל”, סיפר האמן לחדשות 2 Online. “רציתי להוציא גם את זה דרך האמנות שלי”.

הפסל החריג משך תשומת לב רבה והעוברים והשבים לא נותרו אדישים: “אני חושבת שהפסל מייצג את הראוותנות, את הבזבזנות, את הניתוק מהעם, את ההנאה ממנעמי השלטון, זה בעצם מה שביבי ורעייתו מייצגים”, הסבירה אחת הנשים שהגיעו לכיכר.

“לדעתי זו יצירה גאונית, צינית, נשכנית”, אמר אדם נוסף. “זה מעולה, אני ממש אוהב”.

פסל נתניהו

תושב אחר אמר: “זו כיכר רבין, לא ביבי”.

מאידך הזכיר מישהו את האסוציאציה שעלתה בראשו: “זה פסל יפה מאוד, מזהב, כמו עגל הזהב… הדיבר השני אומר ‘לא תעשה לך כל פסל’ ופה לא רק שעושים פסל, עוד מעט אנשים יסגדו וישתחוו, ‘כיכר ביבי'”.

שרת התרבות מירי רגב התייחסה גם כן לפסל הפרובוקטיבי – וכתבה בדף הפייסבוק שלה: “עד כמה אומן יכול להיות מנותק מהמציאות. ישראל היא דמוקרטיה, זכויות פרט, זכויות אזרחיות, רגישות מוסרית, בית משפט אקטיביסטי, תקשורת חופשית ובקיצור, אחת המדינות הסופר חופשיות. אבל אומנות מנותקת, שעגל הזהב היחיד שלה הוא שנאת נתניהו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    צריך לאשפז אותם, התסכול של המיעוט השמאלני משגע אותם מבחירת הרוב
    07/12/2016 01:34
    יוני
  1. בביבי

    ובכלל יש לעצור את הפרובוקטור שהציב את הפסל, ביזה איש ציבור, והשחית מקום ציבורי.