יו”ר הוועדה לפניות הציבור בנתב”ג: “אין אפליה אך התורים פוגעים בכולם”

יוני גרין
|
ה' כסלו התשע"ז / 05.12.2016 17:43
הוועדה לפניות הציבור, בראשות ח”כ ישראל אייכלר, קיימה סיור וישיבת ועדה בנתב”ג • הוועדה בדקה: מדוע יש תורים ארוכים וממושכים בעמדות ביקורת הדרכונים בכניסה וביציאה מהארץ? הנה הסיבות

הוועדה לפניות הציבור, בראשות ח”כ ישראל אייכלר, קיימה סיור וישיבת ועדה בנתב”ג, בהשתתפות מנכ”ל רשות שדות התעופה יעקב גנות, מנהל נתב”ג שמואל זכאי, וחברי הכנסת יוסף ג’אברין, אוסמה סעדי ומנחם אליעזר מוזס.

 יו”ר הוועדה ציין בישיבה כי הוועדה מקבלת פניות רבות מאזרחי המדינה על השירות שניתן לנוסעים בנתב”ג, כגון עיכובים בטיסות, יחס הבודקים, אובדן חפצים, ובעיקר תורים ארוכים וממושכים בעמדות ביקורת הדרכונים בכניסה וביציאה מהארץ.

פניות רבות מגיעות גם על עומסים חריגים לפני כניסת השבת ובערבי חגים.

 לדבריו, ישנם אירועים בלתי צפויים, כמו עיכוב של כמה שעות של מטוס בחו”ל שאמור לנחות בזמן קצר לפני כניסת שבת. יש להיערך אליהם מבעוד מועד על מנת שלא יהיו תורים ארוכים וממושכים בכניסה לארץ בביקורת הדרכונים.

 יעקב גנות, מנכ”ל  רשות שדות התעופה ציין כי חל גידול ב-40% בכמות הנוסעים בשנים האחרונות. לדבריו, המענה לנוסעים בביקורת הגבולות הוא לא מספיק טוב, וכי יש עיכובים רבים בכניסה וביציאה. הוא ציין כי השירות הלקוי פוגע ברשות שדות התעופה.

שמואל זכאי , מנהל נתב”ג, ציין כי  קיימת בעיה של יחסי עבודה באיוש מעברי ביקורת דרכונים ביציאה ובכניסה לארץ. לדבריו, תנועת הנוסעים הולכת וגדלה ושיטות הבידוק לא השתנו. “גם הוספת כח אדם איננה פתרון וצריך לשנות את השיטה. ברבים ממדינות העולם, לא צריך לבדוק תייר ביציאתו. גם אין צורך לבדוק הרבה ישראלי החוזר לארץ. כשמוצאות הנחיות ביטחוניות מישהו צריך לממן זאת”.

לדבריו, קיימות בעיות יחסי עבודה קשות בתוך רשות האוכלוסין.”איך יכול להיות מצב שמוזמנים 80 עובדים למשמרת ומגיעים בפועל 60?”

הוא סיפר כי “יש עליה של שלושים אחוז בנפקדות בשל מחלה, כאילו היתה מגיפה.. 20% מהעובדים לא מגיעים לעבודה בגלל בעיות ביחסי עבודה ואת המחיר משלמים האזרחים הנוסעים”.

 ח”כ יוסף ג’בארין וח”כ אוסאמה סעדי ציינו כי אין כבר אפליה נגד נוסעים ערבים בבידוק הבטחוני, אך ביקשו לדאוג ליותר שילוט בערבית בנמל התעופה ולדאוג להעסיק עובדים מהמגזר הערבי . ח”כ מנחם אליעזר מוזס ביקש להוסיף גם עובדים חרדים.

 נאיף הנו, סמנכ”ל בכיר למנהל משאבי אנוש ברשות האוכלוסין וההגירה, ציין כי יש כיום 800,000 דרכונים ביומטריים. יש גידול ב-40% בנוסעים כאשר כח האדם לא גדל . לדבריו, רשות שדות התעופה מקצה 500,000 שעות שצריך לחלק בין הבקרים של רשות האוכלוסין. לפיכך לעובדים אין מוטיבציה לעבוד בגלל חוסר ודאות בהיקף ההעסקה שלהם. כמו כן, לדבריו, רשות שדות התעופה קובעת את רמת השירות, והתוכנית השבועית של מצבת העובדים נקבעת בהתאם למופעי הנוסעים כפי שמפורסם על ידי רשות שדות התעופה.

 ח״כ  אייכלר סיכם את הדיון בדרישה למלא את נקודות ביקורת הגבולות, בלי לקבל שום תירוץ הקשור ליחסי עובדים, שאינם מעניינים את הנוסע הזכאי לשירות מהיר.

כן הודיע שהשבוע יתקיים דיון מתוכנן בוועדה על הפגיעה בהוצאת דרכון ביומטרי, בגלל שביתה הנמשכת כבר חצי שנה. ״הגיע הזמן למנוע פגיעה מרבבות נוסעים, בכל הדרך מיציאת נוסע מן הבית עד שובו בשלום״.