ריבלין עורר סערה: הגיע הזמן לחמץ בפסח ולתחבורה בשבת

הנשיא 'המסורתי' ראובן ריבלין ממשיך באמירות מקוממות: צריך להפריד בין תל אביב לבני-ברק ביחס לתחבורה ציבורית בשבת, כשרות ומכירת חמץ בפסח • "יתכן שבאה העת להעניק לכל הצדדים את מבוקשם, אולם לא בכל רחבי ישראל, אלא בריכוזי מגוריהם המובהקים. הצביון היהודי צריך להיקבע בעיקר ברמה המקומית, העירונית ואף השכונתית"
אליעזר היון
כ"ט חשון התשע"ז / 30.11.2016 17:05

צריך להפריד בין תל אביב לבני-ברק ביחס לתחבורה ציבורית בשבת ומכירת חמץ בפסח. את הדברים המקוממים הללו אמר לא אחר מאשר נשיא המדינה ראובן ריבלין.

ריבלין נאם בפני שמונים מנהיגים, חוקרים, יוצרים ואנשי רוח בולטים בארץ והעולם, שהתכנסו בפורום הבינלאומי השני של הספרייה הלאומית, כדי לדון על “גורלו של עידן החילון”.

הנשיא פתח את דבריו באמירה כי יש לפתור את הקונפליקטים בין חילונים לדתיים במישור המקומי: “אינני מבקש, לפתור את כל מה שלא פתיר, אני רק מבקש לתהות שמא יתכן ובאה העת, להעתיק את הוויכוח מן המישור הממלכתי אל המישור האזורי והקהילתי”.

הנשיא הבהיר כי אין בדברים אלו כדי לוותר על המוסכמות הדתיות הנהוגות בזירה הלאומית, והדגיש כי הפרדת דת ומדינה לא תתרחש במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית.

עד היום, הסביר ריבלין, “התמקדו ניסיונות הפשרה בניסיון להעניק לשני הצדדים – הדתי והחילוני – מידה חלקית של שליטה בפרהסיה הציבורית. למעט במקרים מסוימים, הפשרות הללו הוחלו על הרמה הלאומית כולה, ללא הבחנה בין מרחבים מקומיים שונים. כתוצאה מכך, יצאו לא פעם שני הצדדים וחצי תאוותם בידם. אלו וגם אלו חשו כי הפשרה היא הפסד מלא – הפסד על מהות אופייה של המדינה, הפסד על נשמת אפה”.

לדבריו ישנה דרך שלישית, שתאפשר הפקרות דתית בעיר חילונית ואדיקות ציבורית בעיר חרדית: “יתכן שבאה העת להעניק לכל הצדדים את מבוקשם, אולם לא בכל רחבי ישראל, אלא בריכוזי מגוריהם המובהקים. יתכן שאופי ומידת הביטוי של הצביון היהודי בספירה הציבורית – מכשרות, חמץ ושבת ועד הפרדה מגדרית – צריך להיקבע בעיקר ברמה המקומית, העירונית ואף השכונתית, ולא רק ברמה הלאומית”.

זו אינה הפעם הראשונה שהנשיא ריבלין, הנחשב כאיש מסורתי, מוציא מפיו היגדים מקוממים ביחס ליהדות ולדת ישראל.

בשנת 2014, כאשר בני זוג – יהודיה וערבי החליטו להינשא, אמר ריבלין: “מחמוד ומורל מיפו החליטו להינשא ולקיים את חירותם במדינה דמוקרטית. גילויי ההסתה נגדם מקוממים ומדאיגים”…

בהמשך הוסיף נשיא מדינת היהודים ברכה לזוג המתבולל: “ביטויים אלה מכרסמים תחת יסודות חיינו המשותפים כאן במדינת ישראל, היהודית והדמוקרטית, הדמוקרטית והיהודית. עם חופשי אנחנו בארצנו, בדעה ובפעולה ואני מאחל לזוג הטרי בריאות, נחת ושמחה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות