סערה חדשה? משרד הבריאות תומך ב’חוק פונדקאות’ – בניגוד להלכה

בקנדציה הקודמת התחוללה סערה כאשר החרדים התנגדו לחוק הפונדקאות של של השרה יעלה גרמן • אלא שכעת - תזכיר חוק שהגיש משרד הבריאות תומך, לטענת ארגון חותם ומכון פוע"ה, בפונדקאות בניגוד להלכה • הוציאו דף עמדה המתנגד לחוק - והוסיפו תיקונים לחקיקה
יוסף גרינבוים
כ"ט חשון התשע"ז / 30.11.2016 15:09

ההתנגדות החרדית ל’חוק הפונדקאות’ של שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן מיש עתיד עמדה בעין הסערה של כמה נאומים ועימותים בכנסת, אולם כעת מתברר כי משרד הבריאות הגיש תזכיר חוק התומך בפונדקאות לרווקות.

התזכיר הוגש בעקבות עמדת היועמ”ש אביחי מנדלבליט ועתירה לבג”ץ שהוגשה בנושא.

בארגון חותם, בראשו עומד הרב יעקב אריאל רבה של רמת גן, ובמכון פוע”ה, הביעו התנגדות למהלך. בדף עמדה שהוציאו הם קוראים לבטל את תמיכת משרד הבריאות בפונדקאות לרווקות, וקוראים לשר יעקב ליצמן להוסיף לחוק דרישות ושינויים, אשר מצמצמים את הפגיעה בהלכה הנגרמת מהחוק כיום.

בחוק אשר נחקק לפני כעשרים שנה נקבע, כי יש לאפשר פונדקאות רק לאיש ואישה שהם בני זוג, אשר מסיבה רפואית אין באפשרותם להביא ילדים לעולם. אולם ועדת מור יוסף, שפרסמה את המלצותיה בשנת 2012, המליצה לאפשר גם לנשים ללא בני זוג לעבור הליך פונדקאות.

על פי תזכיר החוק, יש להרחיב את מעגל הנשים הזכאיות לבצע פונדקאות בישראל גם לנשים ללא בן זוג, הסובלות מבעיה רפואית בגינה הן נדרשות לבצע את ההליך, ובכך לאפשר לכל אישה הסובלת מבעיה רפואית לעבור את ההליך בישרא,ל ללא קשר לשאלת מעמדה האישי.

בארגון חותם ובמכון פוע”ה אומרים לחרדים 10: “פונדקאות גוררת עמה שאלות אתיות כבדות משקל. ישנן מדינות, כגון שוודיה, שבהן הפונדקאות נחשבת ללא מוסרית ולכן אינה חוקית”.

הארגונים מסבירים בדף העמדה שהוציאו: “המציאות של ילד שנולד ללא אב גוררת בעקבותיה שאלות אתיות רבות בעניין טובת הילד מול רצונה של האישה בהורות. נראה, שכאשר מתווספת לבעיה האתית הבסיסית הכרוכה בפונדקאות גם הבעיה האתית של טובת ילד שנולד ללא אב, ובעצם מציאות של ילד ללא אם וללא אב  – שהרי גם אם גנטית הוא קשור לאם המיועדת, הוא נולד לאישה אחרת – לכן יש לעמוד על המצב החוקי הקיים היום ולא לשנותו”.

בנוסף הציעו בחותם להביא לוועדת חריגים מקרים בהם ישנה בקשה לפונדקאות למשפחות עם יותר מילד אחד, דבר שלא קיים היום בחוק המתנגד לבקשות כאלו.

“גם אם אין אפשרות לבטל כליל את החריג של פונדקאית נשואה, שיש לו השלכות הלכתיות כבדות משקל, כגון חשש ממזרות לפי מקצת שיטות ועוד, יש לכל הפחות לקבוע תיקון לחוק המעגן את יחס המחוקק לכך כחריג, כגון המתנה משמעותית של שנה לכל הפחות לפני אישור נשואה כפונדקאית”, אומרים בחותם ופוע”ה.

בחותם אף דרשו להוסיף בתזכיר החוק חיוב, לפיו בעלה של אשה המבקשת להיות פונדקאית – יאשר את המהלך.

בחותם קוראים לשר ליצמן להוסיף לחוק דרישה כי אשה נשואה המעוניינת להיות פונדקאית תעבור ועדת חריגים, וזאת בשל השאלות ההלכתיות כבדות המשקל הנובעות ממהלך כזה, ובראשן חשש ממזרות.

“יש לברך על הוספת ההתחשבות בעמדת בן הזוג, אלא שאין די בכך ויש צורך לקבל את הסכמתו המפורשת בכתב. ראוי לציין, כי ללא הסכמה שכזו, אישה המבצעת הליך של פונדקאות חשופה לתביעת גירושין על ידי בעלה, ועל פי פסיקות בתי הדין הרבניים מדובר בעילת גירושין מוצדקת”, נכתב בדף העמדה.

ממשרד הבריאות נמסר לחרדים 10: “אין תגובה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות