תחקיר המוהלים: “הרב אסולין יזומן לשימוע. יכול לאבד את הרישיון”

בעקבות תחקיר המוהלים שעורר סערה • יו"ר איגוד המוהלים בישראל: "הרב אסולין יוזמן לשימוע וזה יכול לעלות לו ברישיון. כרגע יש שני מוהלים שלקחנו להם את הרישיון בגלל דברים כאלה"
יוסף גרינבוים
כ"ח חשון התשע"ז / 29.11.2016 12:04

מוהלים ותיקים נוהגים לשלוח את התלמידים הכי לא מנוסים שלהם, גם כאלה בלי יום אחד של הכשרה, דווקא לאוכלוסיות הכי חלשות כמו קווקזים, אתיופים ואריתראים. כך נחשף אמש בתחקיר של העיתונאי אוריה אלקיים מתאגיד השידור ‘כאן’ – שעורר סערה גדולה.

יושב ראש איגוד המוהלים בישראל, הרב חיים מילר, הגיב היום (שלישי) בגלי צה”ל על התחקיר: “זה נפל עלי בהפתעה גמורה. הרב אליהו אסולין יוזמן לשימוע ואם הכל נכון בתחקיר – זה יכול לעלות לו ברישיון”.

הרב מילר חשף בשיחה, כי “כרגע יש שני מוהלים שלקחנו להם את הרישיון בגלל דברים כאלה”.

לטענתו, החרמת הרישיון נבעה מהזמנת מלמדים לברית מבלי יידוע הורי הפעוט.

במהלך התחקיר תועד במצלמה נסתרת אחד המוהלים הבכירים בארץ, הרב אליהו אסולין מחדרה, השוהה בימים אלו בניו יורק – כשהוא מציע לתחקירן ‘כאן’ לעבור “מסלול מקוצר” בדרך להפיכתו למוהל.

תמורת 11 אלף דולר, הציע המוהל לתחקירן להתלוות אליו לברית מילה ולמול תינוק מבלי שעבר כל הכשרה – ללא ידיעת ההורים.

המוהל הוותיק הסביר: “תראה האתיופים לא מבינים כלום. הם חושבים ששנינו מוהלים. על הטיפוסים האלה אתה לומד הכי טוב. כי אין שם קהל, אין אנשים, רק אני ואתה. לא תיאוריה – בפועל”.

לפי הרבנות הראשית, כל תלמיד חייב לצפות מהצד בעשרות בריתות לפני שהוא עורך ברית מילה בעצמו, תחת השגחתו של מוהל מומחה. עם זאת, הרב שתועד על-ידינו הציע לתחקירן להפוך למוהל תוך זמן קצר ולקבל ממנו תעודה, עוד לפני סיום ההדרכה.

השיטה: התנסות על משפחות קשות יום ממוצא אתיופי.

מהתחקיר של אלקיים עולה, כי מתנהל בארץ שוק פרוץ ולא מפוקח בו לוקחים חלק מאכערים שמתווכים בין משפחות קשות יום לרבנים שמעוניינים לשלוח את תלמידיהם הלא מנוסים דווקא לאוכלוסיות חלשות, בהן גם עובדים זרים, מבלי לגלות להן כי המוהל שמצע את הברית הוא חסר הכשרה מינימלית.

במהלך התחקיר דחק הרב המוהל בתחקירן ‘כאן’ לבצע ברית מילה בבית בדרום תל-אביב בו מתגוררת עובדת זרה שביקשה למול את בנה. זאת מבלי לגלות לאישה כי התחקירן חסר ניסיון. תחקירן ‘כאן’ סירב להשתתף בטקס ומאוחר יותר ננזף על-ידי הרב והמאכער.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אני לא מופתע
    29/11/2016 16:13
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. מעניין שהרב חיים מילר מופתע. כל כך מפתיע שיש שחיתות גדולה מאד ברבנות? פוגשים אותה בכל מקום – בחתונות, בבית הקבנות, בבריתות. יש הרבה נוכלים, גנבים ומושחתים מקרב הרבנים – ויש לזה פתרון – שקיפות, שקיפות, ושקיפות. אבל הרבנות הראשית מתנגדת.

    אני לא מופתע בכלל, וזה לא קשור לדת. כל מוסד גדול ולא שקוף הוא רקוב ויש בו שחיתות, גם בצבא ובמוסדות המדינה.