המלחין שהחיה המוזיקה החסידית: רבי בן ציון שנקר ז”ל נפטר בגיל 92

אבל על מות האגדה: רבי בן ציון שנקר ז"ל, המלחין ובעל המנגן, נפטר בביתו שבשכונת פלטבוש שבברוקלין בגיל 92 • שימש כבעל המנגן של חסידות מודז'יץ, והיה מהיוצרים הבולטים במוזיקה החסידית • הלחין כ-600 לחנים והוציא למעלה מעשרה דיסקים
יוסף גרינבוים
י"ט חשון התשע"ז / 20.11.2016 18:56

ברך דיין האמת:  המלחין ובעל המנגן רבי בן ציון שנקר ז”ל, נפטר היום (ראשון) בביתו שבשכונת פלטבוש בגיל 92.

ר’ בן ציון ז”ל שימש כבעל המנגן של חסידות מודז’יץ, והיה מהיוצרים הבולטים במוזיקה החסידית – ורבים הכתירו אותו כ”מחיה המוזיקה החסידית”.

הוא שר, הלחין והוציא לאור עשרות תקליטים, קלטות ודיסקים של ניגוני מודז’יץ שהלחינו אדמו”רי החסידות כמו גם מלחניו שלו. בין שיריו הידועים ביותר ‘אשת חיל’ ו’מזמור לדוד’ – המושרים בבתים רבים כחלק מזמירות השבת.

המנוח ז”ל  נולד בשכונת איסט סייד שבמנהטן ולמד בישיבת תורה ודעת בברוקלין.

בשנות ה-40, בהיותו כבן-15, התוודע לאדמו”ר רבי שאול ידידיה אלעזר טאוב, בעל ‘האמרי שאול’ ממודז’יץ שהגיע מאירופה, לאחר שנמלט לארצות הברית לאחר השואה. מאז היה קשור לכל אדמו”רי בית מודז’יץ – האמרי אש, נחלת דן, כמו גם באדמו”ר הנוכחי.

בישיבת תורה ודעת הכיר את שלמה קרליבך שהיה צעיר ממנו בשנתיים והפגיש אותו עם עולם הניגון של חסידות מודז’יץ. לימים התבטא קרליבך כי אין לו אף ניגון אחד שלא הושפע ממודז’יץ.

לאחר שסיים את לימודיו כבוגר הקונסרבטוריון למוזיקה בניו יורק, היה הראשון שהקליט מוזיקה חסידית אותנטית בצורה מקצועית.

הוא הלחין כ-600 לחנים והוציא למעלה מעשרה דיסקים המופצים בעולם כולו.

ב-2004 העביר את האוסף הגדול של ניגוני מודז’יץ שהיה ברשותו, שכלל מאות הקלטות ודפי תווים רבים לטובת ‘המכון לתיעוד ושימור ניגוני מודז’יץ’, בראשות עורך-דין דוד זעירא. אוסף זה היה מקור חשוב ומרכזי להקמת המכון.

ב-2007 ביקר בישראל והשתתף בערב הצדעה מיוחד שנערך לכבודו, בהשתתפות האדמו”ר ממודז’יץ, חזנים ואורחים.

בערב נוגנו רבות מיצירותיו במשך שעות ארוכות.

 קומזיץ מפסח האחרון:

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות