בוישתם ברשת החברתית? מכירים חבר שעבר מסע ‘שיימינג’? כתבו לנו

'ועדת השיימינג', בראשה עומדת השופטת עדנה ארבל, מצפה לקבל עמדות והצעות מציבור הגולשים החרדי שנחשף לתופעות מרושעות וזדוניות במרחב הווירטואלי • יש לכם מה לומר?
שרי רוט, חברה בוועדת ארבל
ט"ו חשון התשע"ז / 16.11.2016 14:17

קצת יותר משנה חלפה מאז הקימה שרת המשפטים איילת שקד וועדה, שמנסה להתמודד עם תפוח האדמה הלוהט, בעל ההשלכות ההרסניות – המכונה ‘שיימינג ברשת’.

הימים היו ימי ההלם מהתאבדותו של אפרים ברכה ז”ל, ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרת ישראל. האיש הותיר אחריו אשה, שלושה בנים ובת – וגם תחושה כי כתבות בלתי פוסקות בתקשורת, הן שהביאו להחלטתו לשים קץ לחייו.

שרת המשפטים החליטה לעשות מעשה ולנסות לשים קץ לתופעה המבישה, לפיה ניתן לבייש אדם עוד בטרם הוכחה אשמתו. בעידן הרשתות החברתיות כל-כך קל לעשות זאת – רק כמה הקשות על המקלדת מפרידות בין שלוותו של אדם לבין הפיכתו למושא ביוש, שמופץ בקצב מחריד.

בראש הוועדה נבחרה לעמוד השופטת עדנה ארבל. כחברה בוועדה אוכל להעיד על רצינות העבודה המתבצעת בה, עבודה הכוללת האזנה למומחים מכל התחומים, תוך ניסיון ללמוד על היקף התופעה ועל האופנים בהם ניתן להתמודד עמה.

לשבחה של השופטת ייאמר, כי חשוב היה לה כבר מהתחלה להעניק ביטוי בוועדה למגוון משתתפים: מתחום המשפט, החינוך, האתיקה והתקשורת.

הזמנתי להשתתף כחברה בוועדה, כעיתונאית חרדית, היה יותר מאיתות לכך שלשופטת חשוב לשמוע את דעת כל הקהלים על גווניהם השונים.

עם תחילת עבודתה של הוועדה פורסם ‘קול קורא לציבור’. התחושה שלי היא שהציבור החרדי פחות נחשף אליו, וזו הסיבה שהחלטנו לחזור על הפרסום כאן – בחרדים 10.

וכך נכתב בקול הקורא, שפורסם כאמור בימי תחילת עבודתה של הוועדה:

“בימים אלה החלה עבודתה של ועדה ברשות שופטת בית המשפט העליון (בדימוס) עדנה ארבל אשר מונתה על ידי שרת המשפטים, ח”כ איילת שקד, בנושא הגנה על הציבור ונושאי משרה בשירות הציבור מפני פעילות ופרסומים פוגעניים כמו גם בריונות ברשת האינטרנט.

הוועדה דנה באמצעים להתמודדות עם תופעות אלה, ותבחן בין היתר הצעות לחקיקה וכלים מתחומים אחרים. הוועדה פונה בזאת לציבור הרחב לקבלת עמדות והצעות בכתב בכל הנוגע לסוגיות העולות מן הנושא. כל המעוניין לפנות לוועדה בסוגיות אלה, ירכז את דבריו במסמך הכולל ככל הניתן הצעות לפתרון”.

כאמור, רבים מהציבור שלחו את עמדותיהם  וכן הצעות לפתרון הבעיה הלא פשוטה, זו שככל שנוברים בה יותר, כך מבינים את עוצמתה ואת היקפה המבהיל.

חברי הוועדה והשופטת עדנה ארבל העומדת בראשה ישמחו לקבל, גם בימים אלו, בהם נמצאת עבודת הוועדה בעיצומה, עמדות והצעות מציבור הגולשים החרדי, שמן הסתם נחשף גם הוא לתופעות מרושעות זדוניות ואחרות המתרחשות יום-יום, ובמרחב הוירטואלי בפרט.

פניות ניתן לשלוח בדואר:

משרד המשפטים רחוב צלאח א-דין 29 ת.ד. 49029 ירושלים 9149001, בפקס, או בטופס פניה המופיע בכתובת האינטרנט של הוועדה: www.vaadatarbel.justice.gov.il

ניתן גם לשלוח אלי למייל ([email protected]) ואעביר למזכירות הוועדה.

 בתקווה שנזכה לשים קץ לתופעות מבישות, שאחריתן מי יוכל לצפות.

1

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות