מק”י: כולם מתלוננים? כנראה שאנו מאוזנים. ח”כ אבקסיס: תירוץ מעפן

רשות מקרקעי ישראל על הטענות להתנהלות מפלה ולחוסר שקיפות: "אם כל המגזרים טוענים לקיפוח – כנראה שאנחנו מאוזנים" • ח"כ אורלי לוי-אבקסיס: "עובדים שם בשיטת השקשוקה" • יו"ר הוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי, ח"כ מיקי זוהר: "הרשות חייבת לפעול ביתר שקיפות כשלצדה מטה מקצועי מייעץ"
אריה ריבקינד
י"ד חשון התשע"ז / 15.11.2016 09:29

הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי, בראשות ח”כ מיקי זוהר מהליכוד, קיימה אתמול (שני) דיון בנוגע לתפקודה של רשות מקרקעי ישראל – ובטענות להתנהלות מפלה ולחוסר שקיפות מצדה.

בפתח הדיון אמר יו”ר הוועדה ח”כ מיקי זוהר: “רשות מקרקעי ישראל אמונה על יישום המדיניות של ממשלת ישראל. תפקידנו בוועדה לוודא שהדברים אכן מתנהלים בהתאם למדיניות הממשלה. נבדוק שהקיפוח בתחום הקרקעות ומשאבי הציבור הקיים עוד מקום המדינה – מטופל”.

ח”כ דב חנין מהרשימה המשותפת: “ישראל היא מדינה קטנה וצפופה ולכן המקרקעין פה הם משאב יקר ערך. לכל החלטה בתחום יש משמעות כלכלית וחברתית מרחיקת לכת. אין נושא שהוא יותר מחובר לנושא הצדק החלוקתי מאשר זה. יש לוודא שהחוק לשקיפות ברשות מקרקעי ישראל שהעברתי בשעתו, נאכף”.

ח”כ אורלי לוי-אבקסיס מישראל ביתנו: “הנושאים האלה גובלים בשערורייה. 2.7 מיליארד שקלים כמעט ירדו לטמיון. יש מרחב קנאה בין עיירות הפיתוח לקיבוצים. גם בעיירות הפיתוח צריך לאפשר תנאים אטרקטיביים לבנים ממשיכים”.

עו”ד רויטל ברילנשטיין, מהאגודה לצדק חלוקתי, המייצגת גם את פורום הקרקעות: “הקצאת המקרקעין קובעת את שוויון הזכויות בחברה הישראלית. ההחלטות של הרשות לא מלוות בחוות דעת כלכלית ומשפטית. הן מנוסחות בשפה כלכלית סבוכה, ואי אפשר לוודא שהן מבוססות על תשתית עובדתית הולמת”.

ח”כ עבדאללה אבו מערוף מהרשימה המשותפת קרא לייצוג הולם של האוכלוסייה הערבית במועצת רשות מקרקעי ישראל.

דודו קוכמן, מזכ”ל האיחוד החקלאי: “ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמעל 90% מהקרקעות שלה מנוהלות על ידי  גוף כמו רשות מקרקעי ישראל שהיא הספסר הכי גדול של הקרקעות. לחברי המועצה אין כלים לבחון את ההחלטות. הרשות עסוקה רק ברווחים שלה”.

עו”ד מיכה דרורי, מרכז המחלקה המשפטית בתנועות הקיבוציות: “ההפרטה העיקרית היא במגזר העירוני. מנפנפים לציבור עם המושבים, אבל הכסף הגדול הוא במגזר העירוני”.

דרור אהרוני, סגן היועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל ענה לטענות: “אנחנו פועלים במציאות מורכבת. אם כל המגזרים בטוחים שהם מקופחים, אז כנראה שההחלטות שלנו מאוזנות”.

ח”כ לוי-אבקסיס קראה לעברו: “תירוץ מעפן. זו ממש שיטת השקשוקה”.

היו”ר מיקי זוהר סיכם את הדיון: “הוועדה קובעת שיש צורך הכרחי בשקיפות ובנגישות החומרים לציבור ודורשת להציגם בצורה ברורה. הוועדה קוראת לשינוי מדיניות הרשות ומועצת מקרקעי ישראל לחיזוק מעמדה של המועצה תוך התייחסות קונקרטית לאוכלוסיות חלשות בפריפריה, וכן להבטיח מדיניות אחידה לכל אזרחי המדינה ללא אפליה בין אזרחים הגרים בכפר או בעיר”.

עוד הוסיף ח”כ זוהר: “הוועדה פונה לשר האוצר ולראש רשות מקרקעי ישראל בדרישה להקים מטה מקצועי – צוות מומחים שייעץ לחברי המועצה. הוועדה תפנה לשר האוצר ולרשות בדרישה שלכל החלטה תהיה חוות דעת כלכלית ומשפטית של גוף בלתי תלוי. כמו כן הוועדה פונה לשר האוצר למינוי נבחרי ציבור מרחבי הארץ למועצת הרשות אשר יוכלו לייצג את דעות הציבור בשטח”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות