חוק ההסדרה אושר אחרי עימותים • ליברמן רתח: “מסכנים את המדינה”

'חוק ההסדרה', שנועד למנוע את פינוי מאחז עמונה, עבר באישור של כל חברי ועדת השרים • בנט חגג: "החל הליך היסטורי" • שקד: "הממשלה הזאת תסדיר את ההתיישבות ביו"ש" • קרב צעקות בין ליברמן לבנט: "אתם מסכנים את כל ההתיישבות, אתה מונע ממניע אלקטורלי" • ליברמן אחרי ההצבעה: "אסור לקבוע עובדות בשטח ולהביך את הממשל הנכנס"
שרי רוט
י"ב חשון התשע"ז / 13.11.2016 20:42

ועדת שרים לחקיקה אישרה הערב (ראשון) את חוקי ההסדרה, של חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ’, שולי מועלם ויואב קיש.

כל שרי הליכוד החברים בוועדה הצביעו בעד, חרף התנגדותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהורה שלא להצביע בעד. השרים החרדים, דוד אזולאי ויעקב ליצמן, נעדרו מההצבעה.

השר בנט אמר לאחר אישור החוק: “מדינת ישראל החלה היום בהליך היסטורי של הסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון. אני מברך את ראש הממשלה ואת שרי מפלגתו שנשאו באחריות הנדרשת מממשלת ימין והצביעו בעד הגשמת החזון הלאומי. בנחישות ובמשילות נמשיך לממש את היעדים שלשמם נבחרנו”.

שרת המשפטים איילת שקד, שתמכה בהצעת החוק אמרה: “הממשלה הזאת תסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון, גם כשארגוני שמאל קיצוניים מנסים לבצע ‘לוחמה משפטית’. הדרך להשפיע על מפת ההתיישבות ביהודה ושומרון היא בבחירות ולא בשיטה הפסולה בה אותם ארגונים נוהגים היום”.

ח”כ שולי מועלם אמרה: “התקדמנו שלב נוסף בתהליך שיתקן עוול ויביא נורמליזציה למשפחות רבות המשרתות את המדינה, משלמות מיסים ובונות את ביתן כחוק. מוקדם לומר שניצחנו שכן צפויות עוד מהמורות בדרך ליצירת שיוויון זכויות כלפי אותם תושבים. 50 שנה אחרי שחזרנו לשטחי ארץ ישראל כולה עושה המדינה צעד נוסף להסדרת ההתיישבות”.

שרת התרבות והספורט ח”כ מירי רגב שהצביעה בעד החוק – אמרה:”הצבעתי בעד. אנחנו צריכים להסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון”.

שר הביטחון אביגדור ליברמן, שהתנגד לאישור החוק כעת – אמר: ״כל מי שחרד לעתידה של ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון, מבין שברגע זה הדבר החשוב ביותר הוא לתאם את העמדות עם הממשל האמריקאי החדש.

“זו פעם ראשונה שיש ממשלת ימין בישראל, נשיא רפובליקני ורוב רפובליקני בסנאט ובקונגרס, לכן אסור לקבוע עובדות בשטח ולהביך את הממשל הנכנס, הכל חייב להיות מוסכם ומתואם. אני מקוה שנגיע עם ממשל טראמפ לאישרור מחדש של הסכמות שהיו בין הנשיא בוש לראש הממשלה שרון, כפי שבאו לידי ביטוי בחליפת המכתבים ביניהם.

“בעבר הימין עשה טעויות גורליות, כך ב-92′ כשהתחיה הפילה את שמיר וקיבלנו את אוסלו וכך ב-99′ חנן פורת ז”ל הביא לבחירות מוקדמות ואהוד ברק הגיע לשלטון. אני מקווה שנדע להתנהל נכון ולא נעשה טעויות נוספות״.

קודם להצבעה התפתח קרב צעקות בין שר הביטחון אביגדור ליברמן לשר החינוך נפתלי בנט, במהלך ישיבת ראשי סיעות הקואליציה.

ליברמן הטיח בבנט: “אתם מסכנים את כל ההתיישבות”.

בנט השיב לו: “חצי שנה לא עשית כלום”.

לאחר שליברמן אמר כי בנט “מונע ממניע אלקטורלי” – בנט דרש את התנצלות ליברמן ותקף את נתניהו: “הייתה לכם שנה לטפל ולא קרה כלום. מאות אלפי ישראלים הם סוג ב׳, עכשיו צריך להתקדם”.

היועץ המשפטי לממשלה, ד”ר אביחי מנדלבליט, הגיע בעצמו לוועדת השרים לענייני חקיקה שהתכנסה במקביל לפורום ראשי הסיעות, ואמר כי החוק בעייתי ועלול להיות מנוגד לחוק הבינלאומי.

מנדלבליט הבהיר כי לא יגן בבג”צ על החוק – אם תוגש עתירה נגדו, וכי לדעתו החוק לא יעבור בבג”ץ. מנדלבליט חושש כי לאישור החוק הערב תהיה השפעה על החלטת בג”ץ בבקשת המדינה לדחות את הפינוי.

חברת הכנסת ציפי לבני זועמת על החלטת השרים להצביע בעד חוק ההסדרה.”מול הנזק הגדול של חוק ההסדרה צריך להתייצב ראש ממשלה, להגיש ערר ולקבוע בעצמו מתי יתקיים הדיון בממשלה. אם נתניהו נותן לזה לעבור – האחריות הבלעדית היא עליו ושום קריצה לא תעזור”.

היא הוסיפה: “חוק ההסדרה הוא נזק לשלטון החוק בבית, נזק למדינת ישראל בחוץ ומעביר מסר שכל דאלים גבר מול ראש ממשלה חלש”.

נתניהו

במהלך כל היום הופעל לחץ כבד מאוד מצד ראש הממשלה על השרים, כדי שיתנגדו לאישור החוק.

גם בישיבת הממשלה הבוקר התפתח עימות בין ראש הממשלה לבנט. היה זה כאשר השרה מירי רגב מתחה ביקורת על סיעת הבית היהודי, וטענה כי גם הליכוד בעד החוק – למרות שבנט וחבריו מנסים לצייר מצג הפוך.

“חבל שהבית היהודי מציירים כאילו רק הם בעד הסדרה והליכוד לא”, אמרה רגב. “ראש הממשלה לא אמר אף פעם שהוא נגד חוק ההסדרה”.

בנט הגיב: “ראש הממשלה בעד חוק ההסדרה?”

רגב: “בטח שהוא בעד חוק ההסדרה”.

נתניהו: “אני לא צריך את ההגנה שלך מירי, יש פה בלוגיסטים. אני לא זקוק להגנה מול הספינים, גם של הפוליטיקאים וגם בתקשורת”.

בנט: “מצוין, אז תצביעו בעד החוק”.

נתניהו השיב: “זה כל כך ילדותי וחסר אחריות. אתה מנסה להשיג רווח של רגע בשעה שאנחנו מנסים להשיג דחייה מבית המשפט”.

נתניהו הבהיר כבר בפתח ישיבת הממשלה את עמדתו על אישור חוק ההסדרה בוועדת השרים לחקיקה – והסביר מדוע הוא מבקש להמתין עם ההצבעה.

“בנוגע לעמונה צריך להסיר את מסך הערפל. הבקשה לבג”ץ הוגשה על ידי כל ראשי הקואליציה. היועץ המשפטי לממשלה אומר באופן ברור שהעלאת החוק תפגע קשות בסיכויי הדחייה ולכן היום בישיבת ראשי הקואליציה נבחן בשיקול דעת ואחריות את האפשרויות לפנינו. אין מי שדואג יותר להתיישבות יותר מאיתנו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות