הזמר האגדי ליאונרד כהן ז”ל נקבר בחשאיות על פי ההלכה היהודית

אליעזר היון
|
י"ב חשון התשע"ז / 13.11.2016 18:38
עולם התרבות התאבל בסוף השבוע על פטירתו של אחד מגדולי הזמרים בכל הזמנים – ליאונרד כהן ז”ל • אלא שכעת מתברר: אליעזר כהן, שהיה שומר מצוות, נפטר כבר בתחילת השבוע ונטמן בטקס יהודי מלא, על פי כללי ההלכה, לצד הוריו ובני משפחתו

עיתוני החדשות והתרבות ברחבי העולם נפרדו בסוף השבוע מאחד מגדולי הזמרים בכל הזמנים – ליאונרד כהן ז”ל, שנפטר ביום שישי.

אלא שכעת מתברר כי אליעזר כהן, שהיה יהודי חם וגם שמר מצוות, נפטר כבר בתחילת השבוע, ונקבר בטקס יהודי מלא בבית הקברות, לצד בני משפחתו.

ליאונרד כהן, נולד בשנת 1934, ויצירתו המאופיינת בביטויי רגשות עזים ובמורכבות מילולית ומטאפוריות רבה, הפכה אותו לאחד הזמרים והמוזיקאים החשובים בעולם.

בין השירים הידועים שלו נמצאים ‘הללוי-ה’, ו’מי באש’, המבוסס על קטע מתוך פיוט ‘ונתנה תוקף’. כהן גם הופיע בפני חיילים במלחמת יום כיפור בחצי האי סיני.

לפני מספר שנים נכנס כהן ל’היכל התהילה של הרוק אנד רול’, מוזיאון המתעד את ההיסטוריה של מוזיקת הרוק אנד רול. בשנת 2009 יצא כהן, שסבל גם ממצוקה כלכלית, למסע הופעות במהלכם הגיע לישראל, ומול עשרות אלפי המעריצים בירך את הקהל הרחב ב’בברכת כהנים’.

הזמר, שהיה נערץ על עשרות מיליונים, שמר מצוות – כפי שתיאר העיתונאי לארי רוטר מהניו יורק טימס בשנת 2009: “כהן הוא יהודי שומר מצוות. הוא מקפיד על שמירת שבת אפילו בסיבוב ההופעות”.

את שיריו הגדיר פעם כהן כ”תפילות מעורפלות”, וכשהוא נשאל על משמעותן, אמר: “קשה לתת פרשנות לתפילה”.

בכתבה שפורסמה במגזין ‘הניו יורקר’ סופר כי כהן התעניין בזוהר ובקבלה, וכן שבימי שבת בבוקר היה לומד בבית הכנסת ‘אור תורה’ בלוס אנג’לס ביחד עם הרב מרדכי פינלי, שהעריכו רבות.

מוזיקאית שעבדה אתו מעידה: “כהן אוהב את האמונה היהודית שלו ושומר מצוות. הוא מגיע משורה ארוכה של רבנים, והפניות ליהדות יכולות להימצא ברחבי עבודתו, כנראה בכל שיר”.

מליטא ופולין

ואמנם משפחתו של כהן מתברר היתה ‘יהודית’ מאד.

משפחתו מצד אביו נחשבה למכובדת וחשובה במיוחד בקרב הקהילה היהודית באזור. אמו, מרשה קלוניצקי, היתה בתו של הרב שלמה זלמן קלוניצקי, שהגיע לקנדה מליטא. משפחתו של סבו מצד אביו, ליון כהן, היגרה לקנדה מפולין, כשליון הסב אף שימש כנשיא המייסד של הקונגרס היהודי-קנדי.

ביום שישי לפנות בוקר, כאמור, התפרסמה הידיעה שהכתה את עולם התרבות באבל כי כהן הלך לעולמו. אלא שזמן לא רב לאחר מכן, אישרה חברת ‘סוני’ כי כהן נפטר כבר ביום שני, ונטמן בטקס יהודי לפי כל כללי ההלכה.

“בקשתו של לאנורד הייתה להיטמן באורח יהודי לצד הוריו, סבותיו והורי סבותיו”, אמר רב וחזן בקהילת ‘שער השמיים’ במונטריאול.

לדברי הרב, שהזכיר את כהן בשמו היהודי – אליעזר,  נקבר ותפילת קדיש נאמרה עליו: “הוא היה בן הקהילה שלנו והוא חיי חיים מלאים ורבי אמונה ורוחניות”.