אדם אחד כנגד כל העולם כולו – וניצח

בני-אדם אינם אוהבים להיות יוצאי דופן. אנחנו רוצים להיות כמו כולם. אם מיליארד סינים עושים משהו, הם בוודאי אינם טועים • אבל אט-אט ניצחה האמת
הרב מנחם ברוד
י' חשון התשע"ז / 11.11.2016 13:44

רובה של האנושות מאמינה בא-ל אחד. האמונה המונותאיסטית היא כיום נחלתם של מיליארדי בני-אדם בכל העולם כולו.

לאדם מן השורה ברור כיום כי הכתובת לבקשות ולמתן תודה על הטוב שזכינו לו היא הבורא האחד והיחיד.

לא תמיד זה היה ברור ומובן מאליו.

להפך, היו ימים שהעולם כולו האמין באלילים וסגד לפסלים. את המפנה חולל אדם אחד – אברהם אבינו. הוא שהחל לגלות לבני-האדם כי יש אלוקים אחד שברא ויצר את היקום וכי לו לבדו ראוי להתפלל ולהודות.

כינויו של אברהם היה ‘העברי’. חכמינו אומרים כי בכינוי הזה נרמזת גדולתו – הוא התייצב מול העולם כולו, כל העולם בעבר אחד והוא בעברו השני של המתרס.

אדם אחד ויחיד נגד העולם כולו.

הוא ערער על כל המוסכמות. המדרשים מספרים על הרדיפות שרדפו אותו. נמרוד השליך אותו לכבשן האש. אבל אברהם הוסיף לדבוק באמת שנתגלתה לו והפיץ אותה לבני-האדם שסביבו.

להיות עברי

חלפו השנים, והאמונה בא-ל אחד עדיין נשארה נחלתה של משפחת אברהם והמעגל שסביבה. היא הועברה לדורות הבאים – ליצחק, ליעקב, לשנים-עשר השבטים, ונוצר עם בעל אמונה ייחודית.

כך מגדיר זאת הרמב”ם: “והיה הדבר הולך ומתגבר בבני יעקב ובנלווים עליהם, ונעשית בעולם אומה שהיא יודעת את השם”.

את מעמדו הייחודי של אברהם תפס עכשיו העם שיצא ממנו.

גם בני ישראל כונו ‘העברים’, כי גם הם עמדו מעבר אחד וכל העולם מן העבר השני. במשך מאות רבות של שנים נשארה האמונה בבורא אחד אמונתו הייחודית של עם ישראל, בעוד כל העמים האחרים הם עובדי אלילים.

לא קל היה לדבוק באמונה העומדת נגד כל העולם.

התנ”ך מספר עד כמה נגררו בני ישראל שוב ושוב אחר פולחני האלילים של עמי האזור. בני-אדם אינם אוהבים להיות יוצאי דופן. אנחנו רוצים להיות כמו כולם. אם מיליארד סינים עושים משהו, הם בוודאי אינם טועים, כמאמר הפתגם.

אבל אט-אט ניצחה האמת. הגילוי של אברהם התפשט בעולם בדרכים רבות ומגוּונות, וקנה לו עוד ועוד נפשות.

עבודת האלילים נדחקה לשוליים, והאנושות בכללה החלה להאמין בבורא אחד.

אברהם העברי ניצח את העולם כולו.

אחדות במדע

בעידן המודרני ניסתה הכפירה לערער על האמונה בבורא. הפריצה המדעית והטכנולוגית יצרה סוג של שיכרון כוח, כאילו סודות היקום מונחים לרגלינו, בלי צורך בבורא ויוצר.

אך לא חלפו השנים וגם אנשי המדע התפכחו ולמדו לחוש ענווה אל מול פלא הבריאה. להפך, ככל שהעמיקו לחקור ולהבין את מבנה העולם, כך גדלה הכרתם בגדולתו של מי שברא אותו.

רעיון האחדות חדר בימינו גם לעולם המדעי. במקום לתת סיבה נפרדת לכל תופעה, אנשי המדע מחפשים כיום את הנקודה הבסיסית העומדת מאחורי כל התופעות.

איינשטיין גילה את נקודת האחדות המחברת בין החומר לאנרגיה. ענפי מדע נבדלים מוצאים כיום את שורשם המשותף.

האחדות ניצחה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות