אפשר ללמוד גם בלי הכרה? בשורה חדשה למי שסובלים מקשיי קשב

מחקר חדש במכון ויצמן פיתח שיטה חדשה לגירוי וחיזוק קשרים עצביים באזורים שונים של המוח, כאשר הנבדקים כלל לא ידעו כי הדבר נעשה: "השיטה תסייע לשיפור מוחי אצל סובלים מקשיי ריכוז או דיכאון"
דוד ליבוביץ
ט' חשון התשע"ז / 10.11.2016 19:50

בשורה לתלמידים ולתלמידות הלומדים למבחנים וסובלים מקשיים בריכוז: במכון ויצמן פותחה שיטה שיטה, המאפשרת אימון ממוקד של מנגנוני מוח, גם ללא השתתפות מודעת של המתאמן.

באתר המדע ‘ידען’ תואר מהלך המחקר, בו נחשפו 16 נבדקים לגירויים חיוביים או שליליים, תוך מעקב אחר הפעילות המוחית שלהם באמצעות מערכת דימות תיפקודי בתהודה מגנטית (fMRI).

לנבדקים נאמר, כי המחקר נועד לחקור את מנגנוני הגמול, וכי כאשר הם מקבלים גירוי חיובי, במקרה זה – צליל נעים, הם יקבלו גמול כספי.

לעומת זאת, נאמר להם כי גירוי שלילי – רעש לא נעים – ילוּוֶה בקנס כספי.

מבלי להיכנס בפרוטרוט להליך הניסויי נסביר רק כי המדענים הצליחו לחזק קשרים עצביים באזורים שונים במוח, כאשר לאחר מחקר, הנבדקים לא ידעו כלל כי נעשה ניסיון לאמן איזור-מטרה במוחם.

כשהמדענים ביקשו מהנבדקים לנחש את הגורמים לגמול החיובי והשלילי, הם לא זיהו שום היבט של התהליך.

“הראינו כיצד אפשר לאמן בהצלחה ובאופן ממוקד מנגנוני מוח, אפילו אם איננו מודעים לכך שהלמידה מתרחשת”, אומר פרופ’ מלאך שהחוקרת ד”ר מיכל רמות מקבוצתו הובילה את המחקר. “בעתיד אולי אפשר יהיה להשתמש בשיטה זו לשיפור מוחי וקוגניטיבי גם באוכלוסיות המעוניינות ללמוד, אך סובלות מקשיים בריכוז, כמו במקרים של דיכאון קשה או הפרעות קשב”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות