ארקדי גאידמק תבע 750 מיליון מלוי לבייב, ביהמ”ש מחק את התביעה

בית המשפט המחוזי בתל אביב מחק תביעה בסך 750 מיליון דולר שהגיש ארקדי גאידמק נגד לב לבייב • בית המשפט הורה גם לעכב את הדיון בתביעתו של גאידמק נגד הרב הראשי של רוסיה, הרב ברל לאזאר
קובי פינדרוס
ט' חשון התשע"ז / 10.11.2016 19:26

בית המשפט המחוזי בתל אביב מחק היום (חמישי) תביעה בסך 750 מיליון דולר שהגיש ארקדי גאידמק נגד איש העסקים לוי לבייב. כך פורסם באתר ‘ניוז 1’.

כמו כן הורה בית המשפט לעכב את הדיון בתביעתו של גאידמק נגד הרב הראשי של רוסיה, הרב ברל לאזאר, עד שבית המשפט בלונדון יכריע האם ניתן להגיש תביעה זו.

בהחלטה שניתנה על ידי השופטת אסתר נחליאלי-חיאט נכתב, כי מדובר בניסיון פסול לעקוף פסק דין חלוט שניתן בבית המשפט בלונדון.

הפרשה החלה לאחר שבשנת 2001 ביקש גאידמק להסתיר את עסקיו מפני ממשלת צרפת, שניהלה נגדו חקירה בפרשת ‘אנגולה-גייט’, בה נטען שסחר בנשק וביהלומי דמים עם מדינה זו. בין היתר, הוא העביר את עסקי היהלומים שלו במדינה זו – שלטענתו שוויים היה מיליארד דולר – לידי לבייב, בעל השליטה באפריקה-ישראל, לו יש ניסיון רב בתחום היהלומים.

בינתיים זוכה גאידמק מרוב האישומים בפרשה זו, ונדון בצרפת לשלוש שנות מאסר. לאחר ריצוי מחצית מעונשו, הוא שוחרר.

נחליאלי-חיאט ציינה כי השנים היו מעוניינים להסתיר את ההסכם ש”הורתו, לידתו וחתימתו במחשכים ומטרתו היא אחת – התחמקות מרשויות האכיפה וביצוע עסקים שונים ‘מתחת לראדאר'”.

לפיכך, היה עותק אחד בלבד של ההסכם והוא הופקד בידי הרב לאזאר, שהיה מקובל על גאידמק ועל לבייב.

חלפו ארבע שנים, ובשנת 2005 הגיש גאידמק תביעה נגד לבייב לבית המשפט בלונדון, בטענה להפרת ההסכם, וכעבור שש שנים – בשנת 2011 הגיעו השניים לפשרה, לפיה הם מוותרים על כל תביעותיהם ההדדיות.

שנתיים מאוחר יותר הגיש גאידמק לבית המשפט בתל אביב תביעה בסך מיליון דולר נגד הרב לאזאר, בטענה שסירובו להציג את ההסכם כאשר ביקש זאת ממנו, גרם לו לנזקים כבדים. מאוחר יותר צירף גאידמק את לבייב כנתבע והעלה את סכום התביעה נגד השניים ל-750 מיליון שקל – בטענה שהם מעוולים ביחד ולחוד.

אלא שהשופטת נחליאלי-חיאט דחתה את תביעתו כנגד לבייב והיא מתחה ביקורת קשה על התנהלותו של גאידמק, אשר התעלם מהסכם הפשרה שנחתם בשנת 2011 ואשר קבע במפורש, כי כל מחלוקת בעניינו תידון אך ורק בבית המשפט בלונדון.

“בית המשפט בתל אביב אינו ערכאת ערעור של פסק הדין שניתן בלונדון, וכללי הנימוס הבינלאומיים מחייבים לכבד את תניית השיפוט הכלולה באותה הסכם” הסבירה השופטת.

בעניינו של הרב לאזאר, קבעה נחליאלי-חיאט, הדברים שונים משום שהוא לא היה צד להסכם הפשרה.

לפיכך, יש להעביר להכרעתו של בית המשפט בלונדון את השאלה האם התניית השיפוט חלה גם עליו ועל גאידמק להגיש את התביעה בלונדון, או שמא ניתן לנהל אותה בישראל.

גאידמק חויב בתשלום הוצאות בסך 50,000 שקל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות