האלמנה מקרית ספר זעקה בכנסת: “מפקירים ילדים של מי שאין כסף?”

אחרי חודשים של מאבק, שהסתיים בהתקפלות של מנהלי רשתות הגנים, קיימה הוועדה לזכויות הילד, דיון על מחדל הצהרונים • ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג, מי שהמליץ על הפעלת הצהרונים - אמר: "לא העליתי בדעתי שכך יקרה. בשתיים ודקה הטיפול בנכד של י בן ה-3 הופך להיות פחות טוב"
ט' חשון התשע"ז / 10.11.2016 00:54

לאחר חודשים ארוכים של מאבק, שהסתיים בהתקפלות של מנהלי רשתות הגנים, התיישבו ביום שני האחרון כל הגורמים הקשורים למחדל של הפעלת הצהרונים בגני הילדים בוועדה לזכויות הילד של הכנסת, כדי לנסות ולטפל בתפוח האדמה הלוהט, שלא רבים ששים להזיזו – בשל חשש מכוחות חזקים העומדים מאחוריו.

את הדיון ניהלה יו”ר הוועדה, ח”כ ד”ר יפעת שאשא ביטון, שעסקה שנים רבות בנושאי חינוך. אל הדיון הוזמנה גם גילה מלכובסקי, חרדית ממודיעין עילית, המנהלת את רשת הגנים ‘גני החושן’.

בוועדה היא התייצבה גם בכובעה כנציגת ‘איגוד הבעלויות’ – ארגון המאגד תחתיו מנהלים גנים, המבקשים לשנות את שיטת הפעלת הצהרונים הנהוגה כיום.

כבר בחודש תמוז פרסמנו כאן בחרדים 10 לראשונה כי ראשי ‘איגוד בעלויות’ שיגרו מכתב לראשי משרד החינוך ולנציגים בסיעות החרדיות – בו הודיעו: “אנו מתנגדים להפעלת צהרונים במתקני הגן בשנת הלימודים תשע”ז – ולא נשתף פעולה עם הזכיינים של הצהרונים”.

מספר שבועות לאחר מכן, בחודש אב, ניסה האיגוד לפרסם מודעה ב’יתד נאמן’ – אך נתקל בסירוב, שסיבתו אינה ברורה, מצד מנהלי העיתון. כיוון שכך, פורסמה המודעה במקומונים היוצאים לאור בערים החרדיות, בה הודיעו להורים, בנחרצות, כי לא יאפשרו להפעיל צהרונים בגנים שבבעלותם.

“לא נוכל לתת יד לחוסר האחריות וההפקרות בהפעלת מערכת חינוכית ללא כל פיקוח”, נאמר במכתב שפורסם במודעה. “על כל הורה שרושם את ילדו למסגרות צהרוני ציל”ה דרך הזכיין, לוודא היכן יתקיים הצהרון ומי אחראי לפעילותו התקינה”.

ימים אחדים לאחר מכן העניקה מנהלת רשת ‘גני החושן’ ראיון לחרדים 10, בו יצאה נגד הפעלת הצהרונים באמצעות זכיינים. “אל תיקחו את היקר והקדוש לנו למקום של כסף. אני לא רוצה להרוס את הצהרונים. אני רק רוצה שהם יופעלו על ידי כל מנהל רשת, באחריותנו האישית. זה לא מכרז לביצוע עבודות עפר. זה להפעיל שעתיים עם הנשמות הרכות”, קראה.

אלא שימים אחדים לאחר פתיחת שנת הלימודים, התקפלו מנהלי ‘איגוד הבעליות’, התקפלו מנהלי הגנים, והצהרונים נפתחו. הלחצים פעלו את פעולתם.

החזקים ניצחו.

“הכתובת על הקיר!”

“התחושה היא שהצהרונים הפכו לשטח הפקר”, פתחה יו”ר הוועדה,  ח”כ ביטון, את הדיון.

נגעה ללב עדותו של ח”כ פרופ’ מנואל טרכטנברג, מי שעמד בראש  ‘ועדת טרכטנברג’ – שאחת מההמלצות שלה הייתה הפעלת פרויקט הצהרונים בגנים.

“הנכד שלי בן 3 וחצי”, סיפר. “הוא לא משתנה בשתיים בצהרים. הוא נשאר אותו ילד. אבל בשתיים ודקה… הטיפול בו הופך להיות פחות טוב, וזאת בלשון המעטה…”

גילה מלכובסקי גוללה תחילה את סיפורה האישי, כאם חד-הורית המגדלת לבדה 13 ילדים – ומאז פטירת בעלה, לפני כחמש שנים, מתמודדת בכוחות עצמה גם עם ניהול רשת הגנים, אותה הקים בעלה.

“הצהרונים של ‘ציל”ה’ (- רשת הצהרונים המופעלת באמצעות זכיינים) הם בייביסיטר במקרה הטוב, ובמקרה הרע – הרבה יותר גרוע מכך. הכתובת על הקיר!”, זעקה מול היושבים סביב שולחן הוועדה.

היא סיפרה איך באחד הימים, כשהגיעה להעביר את ילדתה מהגן אל הצהרון, שמוקם במקום אחר, מצאה שם ‘גננת’, בחורה כבת 16.”הגננת המקורית לא יכלה להגיע, אז היא שלחה את בתה”. באותו רגע גמלה ההחלטה בליבה, והיא, את הילדים שלה, לא שלחה עוד לצהרון. “אבל לא לכל ההורים יש את האפשרות הכלכלית לכך… אז מפקירים את הילדים של מי שאין לו כסף לשלם?…”

“לא העליתי בדעתי שכך יקרה”, סיכם ח”כ טרכטנברג. “כאילו הזמן עמד מלכת, חזרנו לאותו מקום”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות