ציפר: “הזדעזעתי מהרמה הנמוכה של המשדר”. לורד: “משפט ראווה”

העיתונאי מהארץ דיבר עם גבי גזית ברדיו 103FM וביקר את התחקיר שפורסם בתוכנית 'עובדה': "הכל היה מגמתי בצורה בלתי ניתנת לתפיסה. התחקיר הזה סדק את אמינות העיתונות בעיני הציבור הישראלי וזה חמור בעיני" • אמנון לורד ממקור ראשון: "זה לא תחקיר עיתונאי, זה תרגיל בהפעלת עוצמה תקשורתית על לשכת ראש הממשלה"
אבי כץ
ז' חשון התשע"ז / 08.11.2016 19:54

תחקיר התכנית ‘עובדה’ על המתרחש בלשכת ראש הממשלה, ותגובתו ‘הארוכה בהיסטוריה’ של בנימין נתניהו – ממשיכים לעורר תגובות.

בני ציפר, עורך מדור ספרות בעיתון ‘הארץ’, תקף היום (שלישי) את התחקיר בשיחה שקיים עם גבי גזית ב’רדיו ללא הפסקה 103FM’.

“ראיתי והייתי מזועזע”, אמר ציפר. “הזדעזעתי מהרמה הנמוכה של המשדר, לא מתוכן הדברים. הכל היה מגמתי בצורה בלתי ניתנת לתפיסה. קשה להאמין שעיתונאית כל כך טובה כמו אילנה דיין יכולה לרדת כל כך נמוך. זה בלתי נתפס”.

לדבריו, “הסיפורים היו ממוחזרים וכל אחד מהמרואיינים, למשל אודליה כרמון, היה בעל אינטרס מסוים – וברור שהם לא אוהבים את ביבי ואת משפחת נתניהו. נגיד שמה שהם אמרו זה נכון, אופן ההצגה של הדברים היה מאוד לא מאוזן. המשדר הוקדש לעמדה אחת של הכפשה, שטוענת דברים רעים על משפחת נתניהו. ככה לא עובדים בעיתונות. אתה אמור בעיתונות לעשות כתבה מאוזנת ולהביא את הצד המותקף”.

על התגובה של נתניהו, שטלטלה את הפוליטיקאים והעיתונאים מהשמאל – אמר: “הקראת התגובה ששלחה לשכת נתניהו באה באופן מאוד מניפולטיבי, כאילו שנכפה עליה (אילנה דיין) לקרוא את זה והיא קראה את זה בטון של מי שמובל לגרדום וצריך לקרוא את גזר דינו. זה היה לא רציני מבחינה עיתונאית. זה גם היה כל כך קיטשי. המוזיקה הייתה כמו בסרט בלשי זול, הגרפיקה שמנסה להדגיש את הדברים המפלצתיים הייתה מוגזמת. זה אמור להיות רציני וזה לא היה רציני”.

על תוכן התחקיר אמר: “אם זה נכון, זה לא חד פעמי, זה קיים בכל מקום בעולם.  רכילויות יש תמיד. זו רכילות. אין בזה יותר מרכילות, כי אין לך שום דבר שאומר שנגרם נזק למדינת ישראל כתוצאה מהתנהגותה של שרה נתניהו. תראה לי במה נגרם נזק”.

“אני רואה את הלך הרוחות בציבור”, ציין ציפר. “ברגע שהציבור הרחב, שתומך בנתניהו, רואה תוכנית כזו, את הסגנון המניפולטיבי שלה, מהר מאוד זה מתדרדר לכך שהעיתונות הטובה מאבדת את הלגיטימציה שלה בעיני הציבור. התחקיר הזה סדק את אמינות העיתונות בעיני הציבור הישראלי וזה חמור בעיני”.

גם עיתונאי מקור ראשון, אמנון לורד, התייחס בשיחה עם ערוץ 7 לתחקיר ואומר: “בית-דין דיין זה לא תחקיר עיתונאי, זה תרגיל בהפעלת עוצמה תקשורתית על לשכת ראש הממשלה”. לטענתו, מטרת התחקיר היתה להפעיל לחץ על היועץ המשפטי לממשלה, ד”ר אביחי מנדלבליט.

“נראה שמאיר דגן היה לצערנו נאמן יותר לממשל האמריקאי והאיץ בהם לפעול נגד ממשלת ישראל ומדיניות הגרעין שלה – וזה מדהים”, אומר לורד. “זה פחות מדאיג את אילנה דיין מאשר ששרה נתניהו תשמע סוד קטן על מבצע”.

אולם, למרות הביקורת החריפה על התחקיר, לורד לא אהב את התגובה ששיגרה לשכת נתניהו לתכנית: מדובר בתגובה “לא במקום”. עם זאת טוען לורד: “כל התכנית הפכה למשפט ראווה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות