ח”כית התלוננה: איך דודי אמסלם העז להתפלל בכותל – וחטפה • צפו

ח"כ יעל כהן-פארן מהמחנה הציוני השתוללה בדיון של ועדת הפנים, לאחר סיור בכותל, ותקפה את יו"ר הוועדה על שקרא פרקי תהילים • אמסלם: "את לא משגיח כשרות שלי. למה את הופכת תפילה לפוליטי?" • אורן חזן: "אי אפשר לבוא אחרי אלפי שנים ולהמציא כללים מחדש" • אמסלם לנתניהו: "לבטל את מתווה הכותל. אם יהודים אמריקנים יעלבו - זה בסדר"
נחמן גור
ז' חשון התשע"ז / 08.11.2016 13:29

עימותים בוועדת הפנים: יו”ר ועדת הפנים של הכנסת, ח”כ דודי אמסלם, קרא היום (שלישי) במהלך דיון סוער בוועדה לראש הממשלה בנימין נתניהו לבטל את ‘מתווה הכותל’ ולחזור להסדרי התפילה שהיו נהוגים עד היום.

אמסלם אמר כי ביטול המתווה ”ינמיך את הלהבות ויוריד את המחלוקת. העלאת הנושא היא הפוטנציאל הנפיץ. ואם יהודים אמריקאים יעלבו – זה בסדר”.

הדיון בוועדה התקיים לאחר סיור טעון במיוחד שקיימה הוועדה הבוקר ברחבת הכותל. חברי הכנסת החרדים החרימו את הסיור, כמו גם הרבנות הראשית, משום שהשתתפו בו גם נציגי הארגונים הרפורמים והקונסרבטיבים.

במהלך הסיור התפללו חברי הכנסת בכותל ואמרו תהילים. עובדה זו גררה עימות קולני וסוער בין חברת הוועדה ח”כ יעל כהן-פארן מהמחנה הציוני ליו”ר הוועדה, שטען בפניה כי היא ידעה מראש שיתקיימו תפילות במהלך הסיור.

ח”כ יעל כהן-פארן תקפה את אמסלם על ש’העז’ לקרוא פרקי תהילים בכותל – וזכתה למתקפת נגד: “כחבר כנסת באתי ואמרתי קצת פרקי תהילים. אני לא צריך לבקש ממך אישור, הבנת?”

ח”כ אורן חזן: “הוא הכריח אותך לקרוא תהילים? את חצופה”.

ח”כ יעל כהן-פארן: “אתה חצוף”.

ח”כ אמסלם: “את רוצה תבואי, לא רוצה אל תבואי, את לא משגיח כשרות שלי… אז אל תבואי, את תמיד מכפישה כל דבר.. יש לך שיטה”.

ח”כ יעל כהן-פארן: “אתה עכשיו מכפיש אותי”.

ח”כ אמסלם: “את פלורליסטית? הצדיקות? הנאורות? זה מה שאתם עושים?.. אל תגידי לי אל תשקר, את משקרת תמיד. למה את הופכת תפילה לפוליטי? יש לה שיטה. היא משקרת…”

ח”כ יעל כהן-פארן:”אתה לא תגיד לי דברים כאלו…”

ח”כ ישראל אייכלר: “ח”כ יעל פארן אמרה את האמת – שלא מדובר בכותל. בא יו”ר ועדה לסיור בכותל והולך רחמנא ליצלן להתפלל וזה לא בסדר. חוצפה שהיו”ר אומר תהילים. אם היה מדובר בתומכי ישראל, ניחא, אבל מדובר פה בכנופיות שהולכות להלשין לגולדסטון. אלה אותם אנשים. לבי שותת דם. יושבים פה אנשים שמסיתים נגד היהדות החרדית ומעסיקים את המשטרה במלחמה על הסרת מחיצות”.

בהמשך נשא דברים הרב רבינוביץ: “כל חודש אנחנו נאלצים להתמודד עם משהו אחר. בפעם האחרונה הם לקחו ספרי תורה ונכנסו לרחבה. גברים נכנסו לעזרת נשים. זה היה אירוע מצער מאוד”.

כאשר רב הכותל הגדיר במהלך הדיון את תפילת פעילות ארגון ‘נשות הכותל’ כ”גימיק”, התפרצה ח”כ תמר זנדברג ממרצ לדבריו וטענה שלא יתכן שמי שמוצג כגורם ממלכתי ינקוט עמדה ויגיד את דעתו האישית.

דודי אמסלם

ח”כ אורן חזן אמר: “אי אפשר לבוא אחרי אלפי שנים ולהמציא כללים מחדש. האמירה שצריך להתאים את הדת למציאות של היום היא אמירה מסוכנת. בכלל לא רלוונטי אם אדם הוא חובש כיפה או לא. זה לא בסדר להמציא את היהדות מחדש. אסור לנו להיכנע לדבר הזה”.

ח”כ מיכל רוזין ממרצ תקפה את שניהם: “כל עוד רב הכותל והמפלגות החרדיות ימשיכו להתייחס לזה כאל פרובוקציה פוליטית ולא יבינו שיש פה משהו מהותי, וכל עוד נשים אינן יכולות להתפלל על פי דתן ואמונתן, זה לא יפתור את העניין.  אתר הכותל אינו בית כנסת אורתודוכסי, הוא אתר יהודי לאומי, וכל עוד נשים מודרות משם ואני לא יכולה להיות חלק מהטקס אלא נמצאת בצד, יש פה בעיה. לא ביקשתי לבוא להתפלל אצלך בבית הכנסת. הכותל אינו בית כנסת אורתודוכסי”.

ח”כ בצלאל סמוטריץ: “מי שרוצה לבוא לכותל ולכבד את המסורת המפוארת של אלפי שנים – מוזמן. העובדה שמישהו במשטרה מחליט איזה חוק הוא אוכף ואיזה לא, לא מקובל עלי, המשטרה הייתה צריכה למנוע את הפרובוקציה שהייתה בשבוע שעבר”.

ח”כ תמר זנדברג ממרצ תקפה גם היא את דבריהם של הרב רבינוביץ והתומכים בדעתו – ואמרה: “מי שם אתכם להפריע למנהגים של יהודי או יהודייה שמשתייכים לקהילה כלשהי ומגדירים את עצמם בצורה שאינה פחות לגיטימית משלכם?”

ח”כ ישראל אייכלר תקף חברי הכנסת של מרצ: “אתם הצהרתם שאינכם מאמינים בה’ השוכן בציון. אתם באים לכותל רק להילחם נגד הדת ואל תדברו בשם המאמינים”.

אייכלר הוסיף: “כנופיות הקרן הרפורמית אינה מייצגת את יהדות אמריקה. הם הסיקריקים הרפורמים שמסיתים נגד ישראל. זה לא מאבק על הכותל. הם רוצים לאסור את הדת היהודית במרחב הציבורי. זה מה שמייסד הרפורמה אמר – ‘היה אדם בצאתך ויהודי באהלך’. בכך קבע שיהודי ואדם זה דברים סותרים.

”הם משתמשים במשטרה ובבג”צ כדי להילחם ביהדות. אני מזהיר את שופטי בג”צ שעל פי החוק אסור להם להתערב במקומות הקדושים. אם הם יתערבו בכותל זו הפרת חוק מצידם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות