יועיל ללומדי גמרא: בחינת ההסמכה לעריכת דין תשונה מנובמבר 2017

המתכונת של הבחינה הנוכחית של ההסמכה ללשכת עורכי הדין זכתה לביקורת רבה • הבחינה החדשה תבחן את הידע והיכולות האמיתיות של הנבחנים • שקד: "המתכונת החדשה שגובשה, מהווה שינוי יסודי ופתרון אמיתי" • עו"ד בכיר: יהיה סיכוי למי שיודע להפעיל את הראש"
שרי רוט
ו' חשון התשע"ז / 07.11.2016 16:27

לאחר עבודה מאומצת של חודשים, שרת המשפטים איילת שקד, הודיעה היום (שני) על שינוי מקיף של מתכונת בחינות ההסמכה ללשכת עורכי הדין – החל ממועד נובמבר 2017.

בעקבות הרפורמה בחוק לשכת עורכי הדין, שקבעה כי לבחינת ההסמכה יתווסף דין מהותי בנוסף לדין הפרוצדורלי הקיים, מינתה שקד צוות ייעוץ מיוחד, בהשתתפות המרכז הארצי לבחינות והערכה, אשר ישב על המדוכה במשך מספר חודשים.

הצוות גיבש שורת המלצות לשינוי מתכונת הבחינה, שמטרתן לטייב את הליך הבחינות ולוודא כי מתמחים הניגשים לבחינה אכן ישלטו בדין המהותי לצד הדין הפורצדורלי.

זאת, כדי להבטיח שלמקצוע עריכת הדין יוסמכו בעלי הכישורים המתאימים לשמש כעורכי דין.

היום נערכה פגישה מסכמת בלשכת שרת המשפטים. בפגישה השתתפו אנשי מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, הוועדה הבוחנת בראשות הנשיא יוסף אלרון, המומחים מהמרכז הארצי לבחינות והערכה ויו”ר לשכת עורכי הדין אפי נוה.

בתום הישיבה אומצה ההצעה והוחלט כי החל ממועד נובמבר 2017 תשונה מתכונת הבחינה באופן יסודי, כך שתכלול שלושה חלקים:

• דין פרוצדורלי, שמשקלו יהיה 30-40 אחוזים.

• דין מהותי (שאלות על קייסים משפטיים בתחומי משפט שונים), שמשקלו יהיה 30-40 אחוזים.

• מטלות כתיבה וניסוח משפטי, שמשקלן יהיה 20-25 אחוזים.

לכל חלק מהבחינה יוקדש פרק זמן נפרד, והיא תיערך בסך הכל כשש שעות, עם הפסקות בין החלקים.

שרת המשפטים איילת שקד: “מטרתה של בחינת ההסכמה היא לבחון את יכולותיהם של הנבחנים וכישוריהם כעורכי דין. הבחינה הקיימת כיום אינה בהכרח משקפת את מלוא יכולותיו המשפטיות של הנבחן. המתכונת החדשה שגובשה, מהווה שינוי יסודי ופתרון אמיתי לביקורת הרבה שנמתחה לאורך השנים על הבחינה במתכונתה הנוכחית. אני בטוחה שכעת כל סטודנט שהשקיע בלימודיו וראוי לשמש כעורך דין, יעבור את הבחינה בהצלחה”.

יו”ר הוועדה הבוחנת הנשיא יוסף אלרון: “הישיבה היתה פורייה ומועילה והשינוי המוצע הוא שינוי מבורך שיבטיח את איכות עורכי הדין החדשים. אני מבקש להודות לכל חברי ועדת הבחינות אשר עושים את עבודתם במסירות רבה ובהתנדבות תוך השקעת שעות עבודה רבה בכל מחזור בחינה”.

יו”ר לשכת עורכי הדין אפי נוה: “אני מברך את שרת המשפטים ואת מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים על העבודה היסודית בתכנון מתכונת הבחינה החדשה. אין לי ספק כי הבחינה במתכונתה החדשה תהווה מדד מצוין להערכת איכויותיהם של המוסמכים החדשים למקצוע עריכת הדין שיידרשו להפגין שליטה הן בדין המהותי, הן בדין הפרוצדורלי והן בניסוח מסמכים משפטיים, כפי שכל עורך דין נדרש במסגרת עבודתו היומיומית. כולי תקווה כי לא יישמעו עוד טענות מן הסוג שנשמעות כיום לפיהן הבחינה בוחנת זיכרון ושינון בלבד”.

עורך דין בכיר אומר לחרדים 10: “זה חלק משינוי החוק שעבר שנה שעברה. עשו ריענון לבחינה שהמתכונת שלה כבר 60 שנה”.

• האם המתכונת החדשה תסייע ללומדי המכללות או להיפך?

“לעניות דעתי, זה רק יועיל למי שיושב ולומד גמרא. כי בניגוד להיום – שמי שמשנן יותר יש לו סיכוי יותר, פה יהיה סיכוי למי שיודע להפעיל את הראש”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ומה עם הפחתת העלויות למי שכבר ניגש פעם אחת ???
    08/11/2016 19:56
    רובי
  1. דיייייייייייייייייייייייייייייי כמה אפשר לשלם על חתיכת תואר ראשון ???????????????