נפתלי בנט נגד החרם של נשיאת העליון: “שהמחוקקים יחוקקו והשופטים ישפטו”

שר החינוך נפתלי בנט מעניק גיבוי לשרת המשפטים - ודוחה את נסיונה של נשיאת בית המשפט העליון לכפות עליה נסיגה מהצעת החוק בה היא תומכת • סגן שר הביטחון אלי בן דהן מציע פשרה
נחמן גור
ב' חשון התשע"ז / 03.11.2016 14:25

אחרי הגיבוי מהשר יריב לוין – שר החינוך נפתלי בנט מעניק גיבוי לשרת המשפטים איילת שקד, בעקבות המכתב החריף ששיגרה אליה נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, בו היא מאיימת עליה בחרם.

נאור תקפה במכתבה את היוזמה לביטול הצורך ברוב של 7 מחברי הוועדה לבחירת שופטים לצורך בחירת שופטים לבית המשפט העליון, והודיעה כי היא מפסיקה את המגעים עמה להסכמות על בחירת שופטי העליון.

במהלך ביקור בבאר שבע אמר השר בנט: “לצערי בעשרות השנים האחרונות יש התערבות הולכת וגוברת של אקטיביזם של מערכת המשפט בממשלה. לדוגמא, ביטול החוק נגד מסתננים שגרם למצב בו דרום ת״א מוצפת והממשלה לא יכולה לפעול”.

“הגיע הזמן שהמחוקקים יחוקקו והשופטים ישפטו”, הוסיף בנט – תוך שהוא משגר רמז  כי לא ראוי שהנשיאה נאור תגיב להליכי חקיקה המתנהלים בכנסת.

פשרת בן דהן

בתוך כך, סגן שר הביטחון אלי בן דהן שוחח עם שרת המשפטים איילת שקד והציע פשרה בהצעת החוק בעניין הוועדה לבחירת שופטים.

בן דהן מציע כי החוק ישונה כך שבמקום רוב של שבעה הנדרש כיום לבחירת שופט לבית המשפט העליון, יספיק רוב של שישה מחברי הועדה.

לדברי סגן השר בן דהן: “במדינה דמוקרטית יש הפרדת רשויות ברורה בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת”.

“אני מכבד את נשיאת בית המשפט העליון אבל עם כל הכבוד היא אינה יכולה לומר לכנסת מה לחוקק ומה לא לחוקק, ובוודאי תמיכה בחוק אינה עילה להפסיק שיתוף פעולה עם שרת המשפטים”, הוסיף.

עם זאת ציין בן דהן, “אני מתנגד להצעת החוק כפי שהוצעה על ידי ח”כ אילטוב, כיוון שהיא מחזירה אותנו למציאות שבה אנשי המשפט יכולים לבחור שופט לבית המשפט העליון בלי מעורבות של הפוליטיקאים ואנשי הציבור”.

“אני לא רוצה מצב שבו שופטים שמכריעים גורלות של אזרחי ישראל, ייבחרו על ידי משפטנים בלבד או על ידי פוליטיקאים בלבד. אני מציע פשרה, שבמסגרתה שופטי בית המשפט העליון ייבחרו ברוב של שישה. לא חמישה כמו שמציע אילטוב ולא שבעה כפי שקיים היום. כך הנציגים השונים בוועדה יקבלו ביטוי”.

אקדח על השולחן’

במכתבה של נאור לשרת המשפטים שקד נאמר, בין היתר: “הנחת ההצעה בעיתוי הנוכחי מהווה בנסיבות העניין משום ‘הצבת אקדח על השולחן’; משמעותה היא שאם חלק מחברי הוועדה לא יביעו הסכמה למינוי מועמדים מסוימים, באופן שאינו מאפשר את מינויָים ברוב מיוחד, אזי ‘כללי המשחק’ הקונסטיטוציוניים ישונו כך שניתן יהיה למנותם ברוב רגיל של חברי הוועדה”.

לדבריה, “מצב דברים זה אינו מאפשר לנו, שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה לבחירת שופטים, להמשיך עמך במהלך של התייעצויות וניסיון מוקדם להגיע להסכמות. לא ניתן לפעול בדרך זו שעה שכללי ההכרעה עשויים להשתנות ‘תוך כדי תנועה'”.

“לפיכך, אני נאלצת להודיע – על דעת חבריי המשנה לנשיאה רובינשטיין והשופט ג’ובראן – כי אין בכוונתנו להמשיך עמך לעת הזו בהידברויות ובהתייעצויות מוקדמות בנוגע לגיבוש רשימת המועמדים ובנוגע להסכמות אפשריות. כל אחד מאתנו יפעל במסגרת הוועדה לבחירת שופטים באופן ענייני ועל פי החוק”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות