אורתם סהר קורסת: מעורבת בבניית מאות דירות לחרדים

'אורתם סהר', חברת ענק, נקלעה לחובות הכוללים ערבויות העומדים על מיליארד ש"ח • הדיון בהקפאה נדחה לשבוע הבא • החברה מעורבת, בין היתר, בפרויקט של קבוצת רכישה של חסידי חב"ד בלוד, ופרויקטים בחריש ובגבעת שמואל • שבתאי קטש מהפרויקט בלוד לחרדים 10: "לא מאמין שיהיה עיכוב במסירת הדירות" • יקי רייסנר: "עיכוב תלוי בצו"
נחמן גור
י"ח תשרי התשע"ז / 19.10.2016 23:02

חברת בניה גדולה קורסת, ואלפי רוכשי דירות לא יודעים מתי יקבלו את המפתחות. בין הרוכשים גם מאות חרדים, ביניהם המשתייכים לחסידות חב”ד.

לפי דיווח באתר ‘דה מרקר’, החברה – ‘אורתם סהר’ – הגיעה למצוקה תזרימית קשה, ולאחר ניסיון לבצע מפנה במיקוד העסקי שלא צלח, וביטול הרכישה בידי קבוצת משקיעים – ביקשה היום (רביעי) החברה מבית המשפט המחוזי בתל אביב צו להקפאת הליכים.

השופטת תמר אברהמי החליטה לדחות את הדיון בבקשה ליום רביעי הבא, כדי שיכולו להשתתף בו יתר הצדדים וכדי שזה יתקיים בפני נשיא בין המשפט המחוזי, איתן אורנשטיין, השוהה בחו”ל.

בינתיים נתנה השופטת צו להקפאת כל דיספוזיציה בנכסי החברה, כלומר כל שינוי מהותי בהם – עד למתן החלטה אחרת. השופטת גם נתנה צו האוסר על בעלי החוב של החברה להיכנס למתחמי הפרויקטים שלה ולתפוס רכוש בכוח.

חברת ‘אורתם סהר’ עוסקת בבניית בנייני מגורים, וגם כיזמית, ושמה הגיעה לכותרות לפני כשלוש שנים, אז קרסה מרפסת בפרויקט של החברה בעיר חדרה. הקריסה פגעה בחברה מבחינה תדמיתית, עסקית ופיננסית, ועלתה לה עשרות מיליוני שקלים עד כה, כשתביעה שהגישה גינדי השקעות נגד החברה הבת מליבו, בסך 100 מיליון שקל, עדיין מתבררת.

החברה מעסיקה 370 עובדים ובשנים האחרונות נתקלה בקשיים נוספים, כמו מבצע צוק איתן ומחלוקת עם המדינה סביב בנייה של חניון בבית החולים רמב”ם בחיפה – שבו היתה שותפה לביצוע עם חברת מנרב.

לפי ‘דה מרקר’, אורתם סהר מעורבת כקבלנית וכמבצעת ביותר מ-40 פרויקטים שנמצאים בשלבים שונים של תכנון וביצוע ושבהם אמורות להיבנות בסך הכל כ-5,400 יחידות דיור ברחבי הארץ. בנוסף לכך, החברה מעורבת בפרויקטים ציבוריים ובפרויקטים בתחום התשתיות.

מרבית יחידות הדיור שבבנייתן מעורבת החברה נמצאות בפרויקטים שבהם היא קבלנית הביצוע עבור יזמים אחרים, בהם קבוצות רכישה, שהן רגישות במיוחד לקריסה שכזאת.

מי צפוי להיפגע? 

למרות המספר הגדול של יחידות הדיור הקשורות לפעילות החברה, קשה עדיין לאמוד את הנזק האפשרי ללקוחותיה ולשותפיה העסקיים.

פרויקטים של החברה נמצאים, בין היתר, בחריש, גבעת שמואל, ולוד.

הפרויקטים בגבעת שמואל כוללים 408 דירות עבור חברת ‘רייסדור יזמות’ ושני פרויקטים עבור אותה חברה בחריש, שבהם 256 דירות בסך הכל. על פי הבקשה להקפאת ההליכים, הבנייה של שלושת הפרויקטים של רייסדור צפויה להסתיים השנה.

הקבוצה בלוד המכונה ‘קבוצת רכישה של שבתאי קטש’ תכננה לבנות כ-220 יחידות דיור, סמוך לישיבת חב”ד בעיר – כאשר מועד הסיום המתוכנן הוא עד לשנת 2018. דירות אלו מיועדות היו לחרדים המשתייכים לחסידות חב”ד.

מחירי ניירות הערך של החברה צנחו – כששווי כלל מניותיה בשוק הידרדר לשפל של קרוב ל-10 מיליון שקל, נפילה של 97% מהשיא שנרשם בראשית 2011. בסך הכל, עומדים חובות החברה, כולל ערבויות על סך של מיליארד שקל.

בני ברק, בנייה, דירות

בנוסף בשנה האחרונה עצרו חוקרי הרשות בכירים בחברה בהם המנכ”ל אמיר נחום. החשדות כלפי נחום נגעו בעיקר  למרמה ולקבלת טובות הנאה מספקים של החברה באופן פרטי, כחלק מהתקשרויות שנעשו על חשבון החברה הציבורית, ושאותן הסתיר באמצעות דיווחים כוזבים. חוקרי הרשות גם פשטו כחלק מהחקירה על משרדי החברה.

“היום עוד בנו בשטח”

חרדים 10 שוחח עם מנהל קבוצת הרכישה החרדי, שבתאי קטש, ששידר אופטימיות והסביר כי קבוצתו לא עומדת בפני כל סיכון.

“למרות השמועות הרבות, אוכל לומר כי היום עדיין עבדו בשטח. אני לא מאמין שיהיה עיכוב במסירת הדירות. התחושה שלי היא שהחברה מספיק חזקה כדי לסיים את העבודה ולמסור את המפתחות בזמן”.

• האם אתם לא חוששים מקריסה?

“אנחנו מגובים כקבוצת רכישה, ולרשותינו עומדות ערבויות חזקות. עדיין לא שילמנו לקבלן את מלא התשלום עד שהכל מאושר, כלומר הוא קיבל תשלום רק עבור מה שנבנה. אין ספק, כי אם הקבלן לא יוכל להמשיך את עבודתו, הוא יוחלף, בשיתוף פעולה מלא עם כל לקוח ועם הבנק המלווה כדי שאף אחד לא יפגע”.

• הרוכשים יאלצו להוסיף כסף?

“חד משמעית לא. הערבויות שלנו טובות, ואנחנו עובדים ישירות מול הבנק. בינתיים כאמור עובדים בשטח, כולל היום עד שעות הערב, אולם אם יווצרו שינויים אנו ערוכים אליהם”.

• הדירות משועבדות לנושים?

“בוודאי שלא. דירות אלו שייכות לקבוצה בלבד, וכמובן לבנק ששיעבד את הקרקע ואת הדירות לטובת הדיירים ולטובתו, על מנת שיוכל לגבות מהם את הכסף שהשקיע. אין כל בעל חוב אחר לדירה. בשונה מקבלן רגיל אנחנו הבעלים היחידים על הדירות, כך שלא יגרם הפסד כל שהוא ללקוחות המושקעים בקבוצה”.

• יקי רייסנר, הבעלים של ‘רייסדור יזמות’ – הפרויקטים מיועדים לחרדים?

“אין לחרדים”.

• האם צפוי עיכוב במסירת הדירות?

“עיכוב תלוי בצו”.

ההערכה היא שיצטרכו קבלן חדש. האם הלקוחות יצטרכו להוסיף כסף?

“לא יוסיפו כסף. אני יזם ולא קבוצת רכישה”.

•  והשאלה המרכזית האם הדירות משועבדות לנושים?

“לא”.

בהודעה ששיגרה החברה לדיירים נאמר: “בשעות אחרונות התברר כי חברת אורתם-סהר הגישה בקשה להקפאת הליכים.

“ברצוננו לחדד ולהבהיר בצורה ברורה, כי לא מדובר חלילה בחברת רייסדור אלא בקבלן המבצע מליבו. המחויבות כלפיכם הינה של חברת רייסדור שעומדת ותמשיך לעמוד מאחורי כל התחייבותיה כלפי לקוחותיה.

“החברה בוחנת בשעות אלה, את הדרך המשפטית העומדת לרשותה על מנת לסלק את מליבו מן האתר ולהמשיך בעבודות באופן עצמאי ולהשלימן בהקדם האפשרי. אנו נעדכן אתכם באופן שוטף”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות