המבקר: V15 לא פעל מטעם מפלגות השמאל • הליכוד: “לתקן את החוק”

דו"ח חמור של מבקר המדינה על התנהלות המפלגות הערביות בבחירות 2015 • הבית היהודי והליכוד נקנסו ב-850 אלף ש' בשל התנהלות בלתי תקינה • סכום המימון שנשלל מיחד - 18,000 ש''ח
נחמן גור
ט"ז תשרי התשע"ז / 18.10.2016 17:25

מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא פרסם אחר הצהריים (שלישי) את דוח הביקורת בנושא מימון בחירות ומימון מפלגות.

מהדוח עולה, כי לא קיימת זיקה ארגונית בין ארגון V15, שפעל במערכת הבחירות לכנסת ב-2015, לבין מפלגות העבודה ומרצ. לטענת שפירא, “למרות פרסומים הקוראים להחלפת ראש הממשלה ופרסומים אחרים המעודדים הצבעה עבור גושים שונים”, לא ניתן לקבוע כי מפלגות השמאל עשו שימוש אקטיבי בשירותיו של הארגון.

לפי דוח המבקר, ההוצאות של סיעת הליכוד חרגו מתקרת ההוצאות הקבועה בחוק. בנוסף, הכנסות הסיעה לא היו בגבולות שנקבעו בחוק בכך שהשתמשה בתשתיות עצרת ‘המחנה הלאומי’, ערב יום הבחירות. סכום הקנס על סיעת הליכוד בגין התנהלותה – 850,000 ש”ח.

על סיעת הבית היהודי, קבע המבקר, כי לא כללה בחשבונותיה את מלוא הוצאותיה, וכללה בחשבונותיה הוצאות בלתי תקינות עבור תשלום קנסות בסכומים ניכרים, בגין תעמולה בניגוד להוראות חוקי העזר של הרשויות המקומיות. כמו כן הכנסות הסיעה לא היו בגבולות שנקבעו בחוק בכך שהסיעה השתמשה בתשתיות עצרת ‘המחנה הלאומי’ ובתעמולת הבחירות של נפתלי בנט בבחירות המקדימות לראשות המפלגה, שמומנה באמצעות תרומה מחו”ל. סכום הקנס על הסיעה בגין התנהלותה – 850,000 ש”ח.

ההכנסות של סיעת ‘ישראל ביתנו’ לא היו בגבולות שנקבעו בחוק בכך שהשתמשה בתשתיות עצרת ‘המחנה הלאומי’. הקנס שהוטל עליה הוא בגובה 195,000 ש”ח.

ליקויים רבים נרשמו בחשבונות הרשימה המשותפת: הוצאות בגין שכירות מטות הגיעו לסכום של כ-1.4 מיליון ש”ח. הסיעה הציגה לביקורת 541 חוזי שכירות אשר בדיקתם העלתה חשש כי מדובר בחוזים פיקטיביים לשם תשלום הוצאות שמהותן אינה ידועה.

הרשימה המשותפת דיווחה גם על הוצאות בסך 567,000 ש”ח עבור רכישת תלושי דלק לשימוש ביום הבחירות.

מדובר על נסיעות בהיקף של כ-800,000 ק”מ – דבר שאינו סביר. בנוסף לא הוצגו אסמכתאות לרכישת תלושי הדלק. סכום הקנס בגין התנהלות הסיעה –  1,231,000 ש”ח.

בחשבונות של ש”ס נכללו הוצאות שאינן תקינות עבור תשלומי קנסות בסכומים ניכרים בגין תעמולה בניגוד להוראות חוקי העזר של הרשויות המקומיות. הסיעה קיבלה דוח לא חיובי, אך המבקר החליט להסתפק באזהרה בלבד.

החשבונות של סיעת יחד נוהלו שלא על פי כללי חשבונות מקובלים ואסמכתאות רבות לא הוצגו לביקורת. כמו כן מאחר שסכומי הערבויות שחולטו בידי הבנקים המלווים עלו על תקרת התרומה שרשאית סיעה לקבל מתורם יחיד, נקבע כי הסיעה קיבלה תרומות בסכומים העולים על סכום התרומה בחוק. סכום המימון שנשלל מיחד –  18,000 ש”ח.

יהדות התורה וכולנו קיבלו דו”ח חיובי.

היועץ המשפטי של הליכוד, עו”ד אבי הלוי, מסר בתגובה לדו”ח המבקר: “תנועת הליכוד מקבלת את הערותיו של מבקר המדינה והיא תיישם אותן במלואן. מבקר המדינה העניק לליכוד דוח חיובי על ביקורת חשבונותיו השוטפים לגבי התקופות שנבחנו בדוח. לגבי מערכת הבחירות לכנסת העשרים, המבקר קבע שהליכוד ניהל את חשבונותיו, בהתאם להנחיות מבקר המדינה. המבקר העיר בדוח בשתי סוגיות וקבע הנחיות כיצד יש לנהוג בסוגיות אלה בעתיד. נלמד את הנחיותיו ונפעל לפיהן”.

מהבית היהודי נמסר בתגובה: “קיבלנו לידנו את הדו”ח, נלמד אותו במלואו ונפיק לקחים להמשך”.

יו”ר ועדת הכנסת, ח”כ יואב קיש, התייחס לקביעת המבקר על ארגון V-15: “מבקר המדינה צודק. ארגון וי 15 לא הפר את החוק אלא ניצל פרצה בחוק שמאפשרת לארגונים לפעול ולהשפיע על בחירות. זה בדיוק מה שהצעת החוק שלי באה לתקן”.

לדבריו, “הצעת החוק שלי מתקנת את הלקונה כדי לשמור על בחירות שוויוניות ושקופות בישראל. אחרת הבחירות הבאות יהיו בסגנון אמריקאי עם הרבה ערבוב בין הון לשלטון”.

בכירים בליכוד טוענים בעקבות דו”ח מבקר המדינה שדחה את הטענות על פעילות ארגון V-15, כי דווקא הדו”ח מוכיח את הצורך בתיקון החוק.

“טענת המבקר בנושא וי 15 לפיה העובדה שהארגון פעל נגד ראש הממשלה נתניהו ולא שירת אינטרס של מפלגה מסויימת אלא של כמה מפלגות יחד, ממחישה באופן הברור ביותר את הצורך בתיקון הפרצה בחוק שהליכוד מוביל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות