באמת מרענן ששר כותב יותר מ-500 מלה על חזונו. אבל מה עם מעש?

אתה קורא ולא יכול שלא לשאול את עצמך: האם האשה הזאת היא לא במקרה שרת המשפטים של מדינת ישראל? האין היא אמורה ליישם את חזונה?
רביב דרוקר
י"א תשרי התשע"ז / 13.10.2016 11:04

נפל דבר. שרה בישראל פרסמה את חזונה, כתבה מאמר שנגע בסוגיות של מהות. ההתפעלות עצומה.

‘ידיעות אחרונות’ הביא ציטוטים מהמנהיג הדגול יאיר לפיד בשעה שהוא חולק שבחים לעומק החשיבה של השרה איילת שקד, לעובדה שהיא ממש ציטטה ממני מאוטנר ומילטון פרידמן. האיש שהודה שהצליח רק בארבע מתוך 12 שאלות להבדיל בין משפטים שלו למשפטים חלולים מהקטלוג של “איקאה”, נעשה סטנדרט לעומק, לחשיבה ולחזון.

“החזון” של השרה שקד הוא אוסף די אקלקטי של רעיונות לא חדשים.

למשל, שקד מתרעמת על הרחבת זכות העמידה בבית המשפט העליון, חידוש בן 30 שנה, שכבר עמד במרכז של אינספור ויכוחים, גם בתוך בית המשפט. שקד גם כועסת על ההצפה של הצעות חוק פרטיות – גם עניין זה שחוק לעייפה. זה מייצר לה יותר מדי עבודה כיו״ר ועדת שרים לענייני חקיקה.

משם בדילוג גדול עוברת שקד אל הצורך ליצוק יותר תוכן בצלע ה”יהודית” של הגדרת מדינת ישראל כ”יהודית ודמוקרטית”. נהיה יותר דמוקרטים, אם נהיה יותר יהודים, או משהו כזה.

אני מתקשה להאמין לחזרה בתשובה של שרת המשפטים.

בתחילת דרכה הפוליטית, החילונית הגמורה, עמדה שקד להקים עם שותפה נפתלי בנט את מפלגת ‘הישראלים’. בין לבין חשבה להצטרף לליכוד, ובסוף התגלגלה, רק מסיבות של ניצול הזדמנות פוליטית, ל’בית היהודי’, ואופס, פתאום חשוב לה כל כך האופי היהודי של המדינה.

מתקשה אני להאמין גם, שהחרדה של שקד לאופי היהודי של המדינה מנותקת מן העובדה שמתקיים עכשיו מיפקד בבית היהודי, ואולי, רק אולי, השרה רוצה לצבור אהדה אצל בוחרי המפלגה, שתמיד התבוננו בחשש על היצור המוזר של “חילונית במפד״ל”.

עם זאת, טוב ששקד פורשת את תפישת עולמה, גם אם רובה אינה מחדשת הרבה והיא מונעת גם משיקולים פוליטיים.

אבל אתה קורא ולא יכול שלא לשאול את עצמך: האם האשה הזאת היא לא במקרה שרת המשפטים של מדינת ישראל? האין היא אמורה ליישם את חזונה? האם מישהו יכול לנקוב ברפורמה אחת שהיא מובילה כשרת המשפטים?

שקד כותבת על הצורך במשילות ועל עודף ביורוקרטיה הפוגע ביכולת לעשות עסקים.

ומה על העומס הבלתי נתפש בבתי המשפט? האם אין הוא פוגע במשילות? ומה עשתה השרה בעניין זה? האם פעלה לכך שתיקים לא ישכבו בפרקליטות במשך שנים? האם זה אינו פוגע בזכויות הפרט?

שקד היא שרת המשפטים כבר כשנה וחצי. היא מופיעה על שערי המגזינים הכי נחשבים בארץ בהפקות אופנה מתוקתקות, שבוודאי גוזלות לא מעט שעות מלוח הזמנים המיניסטריאלי, אבל מה היא עושה חוץ מזה?

השרה רצתה בפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה. מה קורה עם זה? היא מאמינה בדיכוי האקטיביזם השיפוטי ובהכנסת תכנים יהודיים יותר למערכת המשפט. אם כך, למה אינה עושה דבר?

בעניין האופי היהודי של המדינה שקד מציעה כפתרון את חוק יסוד: הלאום היהודי, שהיא אחת היוזמות שלו.

ובכן, מה קורה עם החוק הזה? איני מצליח לזכור מאבק של השרה שקד לחוקק את החוק הזה, שבעיניה הוא כה חשוב.

באמת מרענן הוא, ששר כותב יותר מ-500 מלה על תפישת עולמו. יהיה זה חידוש הרבה יותר גדול, אם השר הזה גם יתחיל לשנות משהו אמיתי בתחומי משרדו.

• מתוך הבלוג של רביב דרוקר: המאמר התפרסם ב’הארץ’

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות