שגרירות מדיניות החסד פתוחה כעת

משל נפלא מעולם הדיפלומטיה על ימי הרחמים והסליחות • קבלת הוויזה, האזרחות והדרכון קלה היא עד למאוד. אומרים שאפילו אין תור ועומס בעת הוצאת הבקשה, שלוש פעמים ביום בכל בית כנסת...
מנחם מן
ט' תשרי התשע"ז / 10.10.2016 22:22

הנה הגענו לרגע, הנה הגיעה העת, הנה היא היממה הקדושה ביותר בתבל.

דומה שאין בכל העולם כולו כח שישווה לאנרגיות הפנימיות היוצאות אך בהזכרת צמד המילים “יום הכיפורים”. היום הגדול והקדוש הזה, המאחד בהבל אותיותיו את כל העם היהודי על כל גווניו וצבעיו.

אם לצערנו מהי קריאת שמע ומיהו משה רבינו לא יודעים המון העם הרחוקים והשבויים ביצרם, הרי שאת יום הכיפורים, כיום, כמושג וכהווי, מכיר כל מי שנשמה יהודית בקרבו.

ולא דבר ריק הוא, שכן יום גדול וקדוש זה משפיע בסגולותיו למכירים בו בלבד ולאלו היודעים מהי מהותו. אשריכם ישראל לפני מי אתם מיטהרים ואשריכם שבוראכם הוא המטהר אתכם.

גדולי בעלי המוסר המשילו יום נשגב זה לחוקי העולם הגלובלי.

זאת ידוע כי כל מדינה ומדינה המקיימת קשרי ידידות עם שכנותיה, מחויבת להעמיד מתחם שגרירות מיוחד בגודלו לידידתה השכנה. אך שני תנאים לו למקום על מנת ששמה של השגרירות תתנוסס על גביו; המקום חייב להיות שייך בבעלות מלאה למדינה הידידותית הן בטאבו והן כנכס ממשלתי רשמי, והתנאי הנוסף מחייב כי במתחם השגרירות לכל אורכו ורוחבו יחולו אך ורק חוקי המדינה המתארחת ובשום פנים ואופן לא חוקי ומדיניות המקום.

כך, למשל, נוצר אבסורד גדול לא פעם כאשר עובר אי מי על חוקי מדינתו במבנה השגרירות – שם תקפים חוקים שונים – ומשום כך אין אפשרות כלל להעמידו לדין.

שני תנאים אלו נשמרים באדיקות מופלגת במשך השנים, וחריגה קטנה באחד מהם ובפרט בתנאי השני, כוחה ליצור משברים דיפלומטים חריפים, המביאים בסופו של דבר למלחמות של ממש בין מעצמות וכבר היו דברים מעולם.

 אך עם כל זאת, ועל אף האמור לא יחולו חוקי מדינת השגרירות על האדם הנמצא במתחם אלא אם כן בידו דרכון בתוקף, המשייכו כאזרח מן המניין וכנתין המדינה המתארחת. אחרת, ידון האיש אך ורק על פי חוקי הממשל של המדינה הנוכחית לכל סעיפיה.

ימים נשגבים וגדולים אלו, המתוחמים להם בינות לימי השנה הכללית, מוגדרים על ידי בעלי המוסר, כשגרירות מדיניות החסד של קל מלא רחמים, החס והחומל במידת הרחמים ומניח למידת הדין מתוקפה.

בימים אלו זכותו של כל מי הנמצא במתחם השגרירות, הווי אומר בימים אלו, להיות נדון כחוקי מדיניות הרחמים ולהינצל לחלוטין ממידת הדין החלה בכל ימות השנה מחוץ לאזור שגרירות החסד – הפותחת שעריה בעשרה ימים אלו לכל דכפין.

אך גם כאן, נדרש בכל תוקף קיום התנאי העיקרי של “נשיאת דרכון מדינת השגרירות”. גם כאן נדרשת זהות ואזרחות מוחלטת במדינתו וממשלתו של בורא העולם.

רק הם, ‘אזרחי הקדוש ברוך הוא’, יהיו אלו שיזכו להיות נדונים במתחם השגרירות בדינא דרחמי בחסד ובחמלה. לא תינתן הזכות לאזרחים אחרים להימנע ממידת הדין ולכנס תחת כנפי הרחמים, אם לא קיבלו ‘אזרחותו’ ואלקותו יתברך עליהם.

זוהי, אם כן, הסגולה וזוהי עצת החכם בימים אלו ובפרט ביום הכיפורים הגדול והקדוש – לב ליבו של מתחם הקונסוליה. קבלת הוויזה, האזרחות והדרכון קלה היא עד למאוד. אומרים שאפילו אין תור ועומס בעת הוצאת הבקשה.

שלוש פעמים ביום בכל בית כנסת, ישנה האפשרות להאהיב את שמו יתברך עלינו ולקבל אלוקותו ומלכותו השלמה עלינו כאב וכמלך.

רק כך, רק בזכות הזו של ההתייצבות וההתגייסות כחיילים נאמנים לכל אשר יצווה אותנו הריבון, ניתנת לנו האפשרות לחסות בימים אלו בצילא דמהימנותא, בצילו של אב רחום החס והחומל על בניו הסובלים והמתייסרים בגלות הכללית וזו האישית.

נמצא, איפוא, כי ביום הכיפורים הזה הבא עלינו לטובה, מעבר לעבודה הקדושה של התפילה ביום סליחה ומחילה, ומעבר לבקשת התחנון שנזכה להיחתם לאלתר לחיים טובים ולשלום בספרם של צדיקים גמורים, ונזכה כבר לראות בכבוד השכינה הנרמסת בעפר, מלבד כל זאת, עלינו לייחד שמו יתברך ולקבל עלינו בכל לב ובכל כח הבנתינו את מלכותו יתברך ואת אלקותו על כל אברינו וגידינו, על רוחינו ונשמתינו, למען נזכה כולנו על כל בגדינו הגשמיים והרוחניים להיות ספונים עמוק בתוך אותה שגרירות של חסד הפתוחה לרווחה לכל דיכפין ולכל דיצריך מעמך ישראל.

גמר חתימה טובה.

• מנחם מן הוא סופר ופובליציסט חרדי: [email protected]

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות