טייסי אל על מאשימים: אלכוהול, סמים ואלימות בטיסות לאומן • צפו

בסרטון מקומם שפורסם הערב נראים הנוסעים בטיסה לאומן כדבר הרחוק ביותר שניתן להעלות על הדעת מקבוצת חסידים הנוסעים להסתופף בצל רבם • קברניט: "הנוסעים מתחמקים מהדיילים ומשחקים אתם 'תופסת' במטוס, הדיילים חשו בריח גראס. חלק לא מבוטל של הנוסעים שתה שתייה חריפה מבקבוקים אישיים, השתכר ובהתאם לכך התנהגותם"
נחמן גור
ד' תשרי התשע"ז / 05.10.2016 22:01

 התופעות השליליות המתלוות לנסיעה השנתית לציונו של רבי נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה, כבר אינן בגדר סוד.

בשנים האחרונות פורסמו עדויות רבות אודות גורמים עברייניים המנצלים את ראש השנה באומן לעיסוקים מפוקפקים, עברות חמורות ביותר שמבצעים גורמי שוליים בקרב הנוסעים, השתוללות והטלת פחד בטיסות עצמן, ודברים בלתי נסבלים נוספים שמרשים לעצמם קבוצות גברים דתיים-למחצה ולרביע, הטסים ללא משפחותיהם.

בערוצי החדשות 2 ו-10 פורסם הערב (רביעי) תיעוד בו נראית קבוצת נוסעים המתקוטטת ומשתוללת בעת הטיסה.

הנוסעים, חלקם שיכורים וחלקם כפי הנראה מסוממים, נראים כדבר הרחוק ביותר שניתן להעלות על הדעת, מקבוצת חסידים הנוסעים להסתופף בצל ציון רבם בראש השנה.

הקברניט של אותה טיסה פנה במכתב חריף להנהלת ‘אל על’ ולצוותי האוויר של החברה, בדרישה לעשות אחת ולתמיד סדר בעניין ולהפסיק באופן מוחלט את ההשתוללות הקבועה ב”טיסות החסידים”, כפי שמכנים אותם בחברה.

הקברניט מתאר: “לאחר כשעה באוויר הביא מנהל השירות בטיסה לידיעתי כי מספר לא מבוטל של נוסעים מעשן בשירותים והוא לא מצליח להשתלט עליהם, הנוסעים מתחמקים מהדיילים ומשחקים אתם ‘תופסת’ במטוס, הדיילים חשו בריח גראס. חלק לא מבוטל של הנוסעים שתה שתייה חריפה מבקבוקים אישיים, השתכר ובהתאם לכך התנהגותם”.

“האווירה בקבינה הייתה אלימה”, מספר הקברניט. הוא הזהיר את הנוסעים פעמיים ברמקול כי אם לא יירגעו, הוא ייאלץ לנחות נחיתת חירום באנקרה, אך זה הועיל לזמן קצר בלבד.

“לקראת נחיתה הודיע לי מנהל השירות בטיסה כי הנוסעים עומדים ולא שועים להנחייתו לשבת ולהיקשר. התחושה הייתה כמו טיסה במסגרת פרויקט הטסת עבריינים. אני קובע חד משמעית, כי אם תופעות אלו יימשכו, חברת אל על תאבד מטוס עקב התנהגות שלוחת רסן זו”, הוא מזהיר.

לדברי הקברניט, ‘אל על’ מודעת לבעיות הללו כבר שנים, אולם נמנעת מטיפול בהן בחומרה הראויה.

הוא הודיע כי לא ישתתף בטיסות כאלה בעתיד וקרא לחבריו לעשות כמוהו.

“הטיסה לאומן סיוט של כל דייל”

שלוש שעות בלבד אורכת הטיסה לאומן, אבל השהות בה היא סיוט קבוע עבור רוב דיילי אל-על.

הצמיחה במספר הנוסעים והתרחבותה לאוכלוסיות מגוונות נוספות מלבד הגרעין הקשה של חסידי ברסלב, הפכה את הטיסות שאינן מאורגנות בידי הקהילות החסידיות – לשוק פרוע ואלים.

לפני מספר שנים, בעקבות ריבוי תקריות חמורות, החליטה ‘אל על’ שלא להעלות דיילות לטיסות אלו. אולם גם הדיילים הגברים אינם מצליחים להתמודד עם האתגר.

“הם עושים מה שבא להם בטיסה והדיילים מפחדים להתעמת איתם”, סיפר אחד הדיילים.

“חלקם עולים לטיסות כשהם מסוממים, שיכורים, מתפרעים בטיסות, שרים בקולי קולות, לא מקשיבים להוראות הבטיחות, מקללים, מעשנים סיגריות. חלקם מתנהגים בצורה ברברית ומאיימת. זה ממש לא נעים לטוס איתם”, צוטט הדייל ב’מאקו’, לפני כשנה וחצי.

“הגרעין הקשה של הטסים מטיל את אימתו על הדיילים וצוות הטיסה והאחרונים משתדלים לא להתעמת. הם מקללים ומאיימים, חושבים שהמטוסים שייכים לאבא שלהם. פשוט מפחיד. אתה מתפלל שהטיסה תעבור בשלום”, הוסיף דייל אחר.

30,000 ישראלים, מאות שוטרים

מספר הטסים לראש השנה לאומן גדל מדי שנה בקצב מהיר. השנה טסו כ-30,000 איש מישראל לבדה, לצד אלפים רבים נוספים מרחבי העולם.

בשנים האחרונות, בעקבות תקריות אלימות שחוו המבקרים מצד עבריינים מקומיים, ולהיפך, החלה המשטרה לשלוח למקום מאות שוטרים למשך ימי החג, כדי לאבטח את האירוע ההמוני ולשמור על הסדר.

משטרת אוקראינה מעדיפה להימנע כליל ממעורבות באירועי אומן ונותנת יד חופשית למשטרת ישראל, הפועלת עמה בתיאום מלא ורציף.

אלון שוהם, מנהל חפ”ק שגרירות ישראל בקייב-אומן, סיפר ל’וואלה’: “היו מקרי אלימות בין מתפללים למקומיים, מקרי שוד של דירות מתפללים ומנגד ונדליזם של מתפללים ששכרו דירות והשאירו את הדירות הרוסות.

“היו גם מקרים של אלימות כלפי נשים מצד גורמים קיצוניים שלא רצו לראות בסביבתם נשים, סכסוכים עם בעלי בית מקומיים, מקרי שוד של מתפללים בידי מי שהתחזו לנהגי מוניות מורשים.

“היו אירועים של גילויי אלימות כלפי שוטרים ישראלים מחבורות מתפללים אנטי-ציוניים נגד הממסד הישראלי, השוטרים הגיבו בהכלה וזה נגמר יחסית בשקט”.

תגיות

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נקודה למחשבה
    05/10/2016 23:10
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. מעניין שבטיסות של חברות מחוץ לארץ הכל תקין בדרך כלל אנו לא מצדיקים התנהגויות כאלו אך גם הדיילים של אל על צריכים לקבל את התדרוך הנכון עם כל סוגיי האוכלוסיה ולא להתנהג בחוצפה וגאווה מול נוסעים אלא בכבוד הראוי וממילא התגובות יהיו בהתאם ולגביי העישון במטוס שהוא סכנה בטיחותית הגיע הזמן שלא יאפשרו לנוסעים לעלות עם מצית או גפרורים למטוס ולא עם אלכוהול

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   07/10/2016 16:15

      עבריינים מגעילים שמנצלים את ברסלב. אפילו בזרם הזה קיימים כמה חסידים אמיתיים שומרי מידות. לצערי רובו הגדול של הברסלבים מורכב מהמשוגעים של המזרח התיכון שלא יודעים תרבות מה היא.