תלונה למפכ”ל אלשיך: סתם פגעתם במפגינים נגד הרב הבלין בקרית גת

'האגודה לזכויות האזרח בישראל' שגרה מכתב תלונה למפכ"ל המשטרה: הופעלה אלימות משטרתית ופגיעה בלתי חוקית ב-17 מפגינים חרדים כאשר הפגינו מול ביתו של רב העיר קריית גת • "המשטרה ריססה את המפגינים בגז פלפל ללא צורך ובניגוד לנהלים, והתעמרה בנהג המיניבוס שהסיע אותם. רכבו, המשמש כמקור פרנסתו העיקרי, נשאר תפוס"
חיים טוויל
ג' תשרי התשע"ז / 05.10.2016 10:49

‘האגודה לזכויות האזרח בישראל’ שיגרה היום (רביעי) מכתב למפכ”ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשיך, בו היא טוענת כי הופעלה אלימות משטרתית ופגיעה בלתי חוקית במפגינים חרדים בקריית גת, כאשר הפגינו מול ביתו של רב העיר, הרב משה הבלין.

“מהעדויות שהגיעו אלינו, המשטרה הפרה את חובתה לאפשר את חופש המחאה, ריססה את המפגינים בגז ללא צורך ובניגוד לנהלים, התעמרה בנהג המיניבוס שהסיע אותם, והשוטרים פגעו בהפגנה ללא צורך”, טוענים באגודה במכתב.

ב’אגודה לזכויות האזרח בישראל’ מוסיפים: “העובדה שהמפגינים הם חרדים אינה מהווה הצדקה לזהות אותם באופן אוטומטי כחשודים מידיים”.

לפי המכתב – ששוגר גם אל היועץ המשפטי למשטרת ישראל, מפקד מחוז דרום במשטרת ישראל, ומפקד תחנת קריית גת – הפניה מתבצעת נוכח דיווחים ועדויות, לפיהם “עשו שוטרי משטרת ישראל שימוש לרעה בסמכויות השיטור שלהם, פיזרו משמרת מחאה חוקית שלא כדין, עצרו מפגינים חרדים ועשו שימוש בכוח מופרז כנגדם בנסיבות שלא הצדיקו נקיטת פעולות אלה”.

התלונה מתייחסת להפגנה שהתקיימה בצהרי יום חמישי ה-15 בספטמבר, כאשר “הגיעו לקריית גת כ-17 תלמידי ישיבה חרדים מבית שמש במטרה לקיים משמרת שקטה מול ביתו של רב העיר, הרב משה הבלין, במחאה נגד מה שהוגדר על ידם כשיתוף הפעולה של הרב ותמיכתו בגיוס חרדים.

“את דרכם לקריית גת עשו המפגינים במיניבוס, לאחר ששכרו את שירותיו של נהג ירושלמי שמתפרנס מהסעות. מעדות הנהג וממכלול העובדות שליקטנו עולה שלא הייתה היכרות מוקדמת בינו לבין המפגינים, וכי רק בדיעבד נודע לו על מטרת נסיעתם. המפגינים ירדו מהמיניבוס והנחו את הנהג להמתין להם כחצי שעה, שלאחריה יחזיר אותם לבית שמש.

“הם צעדו לעבר ביתו של הרב אך נתקלו בקבוצת אנשים, ככל הנראה תלמידיו של הרב, שתקפו אותם במטרה לסלקם מהמקום. המפגינים לא נגררו אחר הפרובוקציה ופנו לדרך חלופית עד שהגיעו לקרבת ביתו של הרב, נעמדו מולו והחלו לקרוא קריאות וסיסמאות. לא עברו דקות אחדות ולמקום הגיע מספר רב של שוטרים. השוטרים שהורו להם להתפזר תוך חמש דקות, שאחרת ייעצרו. המפגינים נשמעו להוראה וצעדו על המדרכה אל עבר המיניבוס שהמתין להם.

“בעת שעלו אל המיניבוס, הגיע שוטר ודרש מהנהג את למסור את פרטיו ואת רישיון הנהיגה שלו. מיד לאחר מכן ולתדהמת המפגינים שכבר ישבו בתוך הרכב, עלה אליו השוטר והורה לנהג להסיע אותו ואת המפגינים אל תחנת המשטרה של העיר.  כאשר הגיע המיניבוס אל תחנת המשטרה, הורה השוטר למפגינים לרדת ממנו. חלק מהמפגינים, שהיו שרויים בבלבול מההתנהלות המשטרה ולא יכלו להבין מדוע נגררו אל התחנה, מיאנו לרדת מהמיניבוס.

“בתגובה לכך נעמד שוטר בפתח הרכב וריסס את היושבים בו, לרבות הנהג, בגז פלפל. המפגינים נסו מן הרכב, תוך שאחד מהם נופל ונחבל, והוכנסו אל תחנת המשטרה.

אחת ההפגנות מול ביתו של הרב הבלין. צילום: יעקב לדרמן

“כל המפגינים שהגיעו אל תחנת המשטרה נעצרו והובאו בפני שופט רק ביום למחרת, ולאחר מכן שוחררו לביתם, דקות ספורות לפני כניסת השבת. חלקם נאלצו לחתום על צו הרחקה ממקום ההפגנה ומהעיר קריית גת, נאסר עליהם ליצור קשר עם הרב ובני משפחתו, והם נדרשו לחתום ערבות עצמית בסך 5,000 ₪ להבטחת קיום התנאים ולהפקיד ערבון כספי כתנאי לשחרור.

“נהג המיניבוס, שנפגע אף הוא מן הגז, נלקח לחקירה ושוחרר רק כעבור 3 שעות. רכבו, המשמש כמקור פרנסתו העיקרי, נשאר תפוס על ידי המשטרה מבלי שנאמר לו מתי הוא יוכל לקבל אותו בחזרה, והוא הצטווה לחזור לתחנה ביום ראשון. רק כעבור שבוע ימים שבמהלכו נותר הנהג מובטל מאונס, שוחרר הרכב, וגם זאת – לאחר שהוטל עליו עיקול, ולאחר שהנהג נדרש לחתום על כתב התחייבות עצמית בסך 1500 ₪, ולהפקיד 3000 ₪”.

‘האגודה לזכויות האזרח בישראל’ טוענת, כי “ממכלול העדויות שאספנו על האירוע עולה, שהתנהלות המשטרה גבלה בהתעמרות והתעללות חסרות פשר, ופגעה בזכויות המפגינים, הנהג ובחופש המחאה”.

בשל כך דורשת האגודה ממפכ”ל המשטרה:

“א. להורות על בדיקה מערכתית מיידית של התנהלות המשטרה במשמרת מחאה זו ושל השימוש לרעה שנעשה בסמכויות השיטור, ומצוי הדין עם האחראים לכך.

ב. לבטל את צווי ההרחקה שהוצאו נגד המפגינים שהשתתפו במשמרת המחאה ולהשיב אליהם כל תשלום כספי שנאלצו לשלם בגין מעצרם הלא חוקי.

ג. לבטל את העיקול שהוטל על רכבו של נהג המיניבוס ולהשיב אליו כל תשלום כספי שנאלץ לשלם בלא כל עוול בכפו.

ד. לפעול לריענון ההנחיות הנוגעות לאופן פיזור הפגנות בידי המשטרה בתחנת קירית גת, ולהנחות את השוטרים לנהוג באיפוק מירבי במהלך הפגנות, כך שישמרו זכויות היסוד לחופש הביטוי ולחופש המחאה, כמו גם הזכות לשמירה על חירותם ושלמות גופם של המפגינים”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הפגנת הקנאים
    05/10/2016 11:04
    יוני
  1. שיקבלו גם פיצויים פגעו בהם בניבזות ואכזריות ברברית ממדרגה שפלה

    • מנחם   05/10/2016 23:47

      עד מתי?

    • תושב קרית גת   06/10/2016 13:27

      אני הייתי שם, הם לא נגעו במפגינים עד הסוף.
      בסוף ההפגנה הם התחילו להתפרע, ואז הם הדפו אותם עם הסוסים. בהפגנות האחרות, הם פשוט חדרו לביתו של הרב, ומן הראוי היה להתיז עליהם גז פלפל, אם מישהו היה חודר לביתי הייתי בעצמי מתיז עליו גז פלפל.
      ההתנהגות של השוטרים כלפיהם הייתה אפילו חלשה מידי.

  2. משטרררע בזויה ונבזית
    06/10/2016 17:44
    ברי
  3. http://www.haaretz.co.il/news/law/.premium-1.2442700
    כל עוד בראשות מ”חש (מחלקת חסכי שכל ) עומד איש חדל אישים וחסר כישורים כאורי כרמל, המחלקה מהווה רק חממת פטרי לכל הפסולת האנושית שנזרקו ממקומות קודמים ,הם ימשיכו בהרגלם המגונה לסגור כ-93% מהתלונות כנגד השוטרעים , לא יהיה כל מורא על המשטררררע שהפכה לגוף מרושע זדוני ואפל הקולט לשורותיו רק את הלוזרים והסדיסטים וכל שאר חלאות סוטי המין , שתמשיך להתנהל בעבריינות ואלימות , שלא לאמר חוסר תבונה , אתם יכולים לשאול בתחנה הרקובה והמושחתת שם המפקדים בזויים ונבזיים והעבריינים מנהלים אותה והם המפקדים בפועל !
    השוטרעים נוטלים שלמונים מעבריינים ומשתפים אתם פעולה כנגד אזרחים הגונים . . . צחנת השכונות הנבזית והבזויה דרום ת-א .
    לתשומת לב שרת המשפטים !
    http://www.haaretz.co.il/news/law/.premium-1.2442700