קדיש חדש? הרב רפי פוירשטיין מ’צוהר’ אהב את התוספת של ולדן

סיומת ה'קדיש' שאמרה פרופ' צביה ולדן, בתו של שמעון פרס, כאשר הוסיפה את המילים 'ועל כל בני האדם' עוררה תשומת לב מיוחדת - ופולמוס • ומה חושבים רבני 'צוהר'? הרב רפי פוירשטיין דווקא התלהב
יוסף גרינבוים
כ"ט אלול התשע"ו / 02.10.2016 10:58

רבני ארגון ‘צוהר’ תומכים בקדיש החדש? סיומת ה’קדיש’ שנאמרה מפיה של פרופ’ צביה ולדן, בתו של שמעון פרס, עוררה תשומת לב מיוחדת – ופולמוס.

ומה חושבים על כך רבני ‘צוהר’? הרב רפי פוירשטיין, מראשי הארגון דווקא הביע הבוקר ב’קול ישראל’ התלהבות ותמיכה בתוספת וב’תיקון’ של הקדיש.

בעוד אחיה, יוני וחמי, חותמים את אמירת הקדיש בהלוויה ב’עושה שלום’ כמקובל, שינתה ולדן את מילות הקדיש הרגילות ואמרה בנוסח הרפורמי: “עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל ועל כל בני האדם ואמרו אמן”.

בראיון לאריה גולן נשאל הרב פוירשטיין אם אהב את התוספת של ולדן – והשיב: “מאוד”.

בהמשך פירט הרב פויירשטיין ואמר כי גם הוא באומרו קדיש חש כוונה דומה, גם אם הדברים אינם כתובים בטקסט הרגיל, שכן עניינו של עם ישראל הוא דאגה לשלומו של העולם כולו. “האמת היא שכשאני אומר קדיש אני חושב על זה נכון שזה לא נמצא בטקסט הקנוני, לא נמצא בסידור, אבל למה לא בעצם?”

גולן שאל את הרב פוירשטיין גם על אמירת קדיש מפי אישה וגם על התוספת.

על אמירת קדיש על ידי נשים קובע הרב פויירשטיין כי אין בכך שום בעיה וכי בספרות השו”ת הדברים מופיעים בהזדמנויות שונות, בעיקר כאשר אין מי שיאמר קדיש על נפטר אלא אישה – אך גם כאשר היא חפצה בכך.

באשר לתוספת אמר כי בעיניו מדובר בתוספת שהיא “מאוד נכונה”, גם אם אינה מופיעה בטקסט.

רפי וצביה ולדן הם חברי הקהילה הרפורמית ‘בית דניאל’ בתל אביב, וחברי המועצה הציבורית של התנועה בישראל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מצא מין את מינו
    05/10/2016 08:08
    קובי
  1. לא משנה מה תעשה הדת הרפורמית, תמיד רבני צוהר יגנו עליה