רות קוליאן עתרה לבג”ץ: לאסור על הדרת נשים במפלגות החרדיות

הפעילה רות קוליאן דורשת מבית המשפט העליון לאסור על ש"ס ויהדות התורה להדיר נשים מרשימותיהן ולמנוע את קבלתן כחברות שוות במפלגה • היועמ"ש: מפלגת אגודת ישראל מפלה נשים, אך אין מקום להתערב
אריה ריבקינד
כ"ה אלול התשע"ו / 28.09.2016 16:17

מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר-אילן עתר לבית המשפט העליון, בשמה של הפעילה החרדית רות קוליאן, מייסדת מפלגת ‘ובזכותן’, בדרישה לאסור על מפלגות להדיר נשים ולמנוע את קבלתן כחברות שוות במפלגה.

בעתירה מתבקש בית המשפט לאחד שתי עתירות דומות – נגד רשם העמותות והמפלגות ש”ס ויהדות התורה – אשר להן תקנונים האוסרים על שיתוף נשים ברשימה לכנסת.

קוליאן דורשת להורות על ביטול הסעיף המדיר בתקנון, ולחייב את רשם המפלגות מכוח סמכותו על פי חוק המפלגות לפסול סעיף תקנון מפלה הנוגד את תקנת הציבור.

לדבריה, הימנעות מלפסול את הסעיף נותנת גושפנקא רשמית וממלכתית לתקנון הקובע שנשים אינן שוות זכויות, ומפאת מינן לא יכולות להיות חברות מפלגה.

פרופ’ רות הלפרין קדרי, ראש מרכז רקמן:”לא יעלה על הדעת שתקנון של מפלגה שהיא חלק מן המערך השלטוני במדינת ישראל, חלק מבית המחוקקים, גוף הפועל בלב המרחב הציבורי, יכיל סעיף המפלה נשים בצורה בוטה ומשפילה”.

היא הוסיפה: “לא ניתן להצדיק פגיעה קשה כזו בזכויות יסוד של נשים בשם הפלורליזם התרבותי או חופש ההתאגדות. זהו כתם בולט על הדמוקרטיה הישראלית”.

עו”ד קרן הורוביץ, מגישת העתירה מטעם מרכז רקמן, אמרה: “שתיקתו של רשם המפלגות ביחס לסעיף המפלה בתקנון מפלגת ש”ס, המהווה הכשר להתנהלות זו, פוגעת בזכויות יסוד שלי כאשה ושל ציבור הנשים החרדי”.

יצוין, כי חוות דעת שנכתבה מטעם היועמ”ש אביחי מנדלבליט עבור בג”ץ, קובעת כי הסעיף בתקנון מפלגת אגודת ישראל האוסר על נשים להיות חברות במפלגה מהווה אפליה, אך לא נכון יהיה למדינה להתערב בדבר.

לפי דיווח בהארץ, את חוות הדעת כתב בשם לשכת היועמ”ש עו”ד יונתן ברמן מהפרקליטות, לבקשת שופטי בג”ץ שדנו בעתירה שהגישה עו”ד תמר בן פורת נגד רשם המפלגות והסתדרות אגודת ישראל, לקראת בחירות 2015.

בן פורת עתרה נגד סעיף 6 בתקנון המפלגה, המונע מנשים להיות חברות בה וקובע כי “חבר מפלגה יכול שיהיה: כל איש יהודי מבן 18 שנה ומעלה, שומר תורה ומצוות הנמנה עם החרדים לדבר ה’ ומזדהה עם אגודת ישראל ומטרותיה”.

דיון שני בעתירה יתקיים בעוד כחודש.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    היא צודקת במאה אחוז
    28/09/2016 18:18
    חרדילע
  1. כל הכבוד לה

  2. כל הכבוד רות היקרה ובהצלחה
    28/09/2016 21:24
    אבישי
  3. מקווה שבג”ץ יסכים עם עתירתך