חולמים על דירה? הפתרון של ד”ר שלמה קרעי יוצג בוועדת הכספים

האם זוגות צעירים יוכלו בקרוב להגשים את חלום הדירה? ד"ר שלמה קרעי הגה תכנית שתחסל את היוקר הבלתי נסבל של המשכנתאות • בדיון שיתקיים מחר בוועדת הכספים, צפוי יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, להתעמת עם בכירי בנק ישראל • הגר"מ מאזוז בירך את ד"ר קרעי: המהלך "יצליח בעזרת ה'"
י"ב חשון התשע"ז / 13.11.2016 11:25

אחרי חודשים של עבודה מאומצת יגיע מחר (שני) ד”ר שלמה קרעי, חבר מרכז המתעתד לרוץ בפריימריז של הליכוד, אל חדר ועדת הכספים בדרך להגשים לעצמו חלום – שאולי יענה על השאלה הגורלית: האם זוגות צעירים יוכלו בקרוב להגשים את חלום הדירה?

לאחר שהבהיר מעל לכל ספק שהוא נמצא בצד של ‘השקופים’ – הזוגות הצעירים, והתנגד לפתרון ‘היצירתי’ של מיסוי דירה שלישית מבית מדרשו של שר האוצר משה כחלון, העלול לפגוע בשוכרי הדירות שייאלצו לשלם בעצמם את המס – יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני לא מתכוון לעצור.

למרות הלחץ של הדיונים על התקציב וחוק ההסדרים, בדיון המיוחד שיתקיים מחר גפני ייתייצב מול בנק ישראל ויתעמת ישירות מול נגידת בנק ישראל, ד״ר קרנית פלוג.

במוקד הדיון יהיו הריביות על המשכנתאות ויוקר הדיור, וצפויים לקחת בו חלק ח״כ נאוה בוקר וח״כ אכרם חסון, שהתחילו את התהליך בדיון דחוף במליאה לפני כחודשיים, בעקבות פנייתו של ד״ר שלמה קרעי.

ד״ר קרעי צפוי אף הוא להשתתף בדיון ולשטוח את משנתו הכלכלית-חברתית, כולל תהיות על המצב הנוכחי הבלתי נסבל והצעות לפתרון. גם ח״כ מיקי זוהר – יו״ר הוועדה לצדק חלוקתי, צפוי להשתתף בדיון ומעניין יהיה לשמוע איך כדאי לדעתו לחלק את אותם מיליארדים שניתנים לבעלי ההון בבנקים כמתנה מבנק ישראל על חשבון הציבור.

עיקרי משנתו של קרעי:

1. היוקר הבלתי נסבל של המשכנתאות הנובע, בין היתר, ממגבלת שליש הפריים – המייקרת את מחירי הדיור בעוד למעלה מ-10%.

2. המיליארדים שהציבור שילם, וממשיך לשלם, בעקבות המגבלה שהנזק בגינה גדול מהתועלת.

3. פרמיית הסיכון שהבנקים גובים מאיתנו על ההלוואות, שגדלה בעשרות אחוזים בשנים האחרונות, לעומת רמת הסיכון בפועל, שלא השתנתה כמעט.

4. פרמטרים נוספים שדרכם הבנק מייקר בעקיפין את עלויות קניית דירה ושכירות דירה, כמו למשל העמלה האבסורדית על ערבות המבוטחת בפקדון או העמלה הנגבית מקבלנים על ערבויות בניה ומגולגלת לקונים.

5. הצעה לביטול מגבלת הפריים והחלפתה ב’מבחן לחץ’ שישמר את מהותה, אבל בלי שהציבור ישלם על כך מיליארדי שקלים בשנה.

6. הצעה למסלול משכנתא חסר סיכון – אופציה לריבית שתהיה המינימום מבין משתנה לקבועה.

7. הצעה להקטנת דמי ההיוון בעת מחזור משכנתא בפרט ללקוחות שהוגבלו מכוח התקנה.

גורמים בוועדה אומרים, כי גם נושא גבולות הסמכות של בנק ישראל יעלה לדיון בישיבה. “ההנחה הבסיסית כי גורם בכיר שנותן הוראה עושה זאת מן הסתם מכוח החוק, התבררה לא מזמן כהנחה מוטעית. ראש הממשלה היה כנראה מקבל את אישור הבד״ץ להפסקת עבודות הרכבת בשבת, אבל בג״ץ קבע כי הוא חרג מסמכותו. השאלה שתישאל כאן תהיה האם הסמכות הזו, שבהינף תקנה העבירה למעלה מעשרה מיליארד שקלים מהציבור לבעלי ההון בבנקים – היא באמת בלתי מוגבלת”.

קודם שיגיע לדיון הגיע קרעי להתברך אצל מורו ורבו ראש ישיבת ‘כסא רחמים’, הגר”מ מאזוז. בשיחה עם קרעי הוא מספר כי ראש הישיבה אמר לו שהמהלך “יצליח בעזרת ה'”, ואף הוסיף כי נראה שהמהלך הזה יעניק לו את כרטיס הכניסה הדרוש לפוליטיקה.

הרב אמר לו עוד, כי עליו להישמר מאנשים “לא ישרים, עם אינטרסים אישיים, שינסו להוריד אותך במהלך הדרך”.

 בצילום: קריקטורה אותה יביא עמו הד”ר קרעי לדיון מחר

2

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    משכנתא קשה
    13/11/2016 19:57
    בהצלחה
  1. תתקן את המעוות אי אפשר ככה