מה גרם לארגון הרבני הגדול בארה”ב לצאת במתקפה על הרבנות? ‘חרפה’

הארגון הרבני האורתודוקסי הגדול בארה"ב זועם על הרבנות הראשית בשל סירובה להכיר באישורי גיור של אב בית הדין של הארגון - הרב גדליה דב שוורץ • "פתחנו כבר בבדיקה בנוגע לחרפה הזו ואנו דורשים דיווח מקיף על הדרך שדבר כזה יכול לקרות"
יוסף גרינבוים
כ"ב אלול התשע"ו / 25.09.2016 19:32

משבר חריף בין הרבנות הראשית לישראל לבין הארגון הרבני האורתודוקסי הגדול בארה”ב, על רקע סירובה של הרבנות להכיר באישורי גיור של אב בית הדין של הארגון.

ביום שישי האחרון פרסמה ‘הסתדרות הרבנים דאמריקה’ (RCA), הודעת גינוי יוצאת דופן בחריפותה כנגד הרבנות הראשית לישראל.

בהודעת הגינוי התייחסו בארגון לסירובה של הרבנות הראשית להכיר באישורי גיור של הרב גדליה דב שוורץ, מגדולי פוסקי ההלכה בארה”ב, המשמש כאב בית הדין של ‘בית הדין דאמריקה’, אשר פועל מטעם הארגון, וכאב בית הדין של מועצת הרבנות של שיקגו (cRc).

בהודעת הגינוי נאמר: “‘הסתדרות הרבנים דאמריקה’ מתנגדת בתוקף להחלטות האחרונות של הרבנות הראשית לישראל לדחות את האישורים של דמויות רבניות מובילות בצפון אמריקה בנוגע למעמד של לפחות שני מתגיירים.

“בזמן שעבדנו בעבר בשיטתיות עם הרבנות בכדי להבטיח את שלמות גיורם של המתגיירים, הצעדים השגויים האחרונים שבוצעו על ידה הובילו להחלטות האלה ואנו עובדים כעת בכדי להפוך אותן”.

נשיא הארגון, הרב שלום באום, מוסיף בהודעה: “אנו פתחנו כבר בבדיקה בנוגע לחרפה הזו ואנו דורשים דיווח מקיף על הדרך שדבר כזה יכול לקרות”.

עוד נאמר בהודעת הארגון: “ההחלטה הזו של הרבנות הראשית בולטת במיוחד לאור העובדה שהיא מאתגרת את ההוראות של אחד הפוסקים המובילים, הרב גדליה דב שוורץ שליט”א, המשמש כאב בית הדין של ‘בית הדין דאמריקה’, תוך זלזול במאמצים הכבירים שעשינו במהלך השנים, לטובתם של המתגיירים, לעבוד עם הרבנות הראשית”.

סגן נשיא הארגון, מארק דראטש, מוסיף בהודעה: “אנו נמשיך לפעול למען המתגיירים שלנו ולעמוד מאחוריהם, תוך תמיכה מלאה בשלמות מעמדם כיהודים. אנו מאמינים שהחובה של ‘אהבת הגר’ – שמשמעותה אהבה ודאגה לכל הגרים – הינה בעלת חשיבות עליונה ולכן נמשיך לעבוד למענם”.

האישורים המדוברים של הרב שוורץ נדחו בשתי הזדמנויות בחודשים האחרונים:

בהזדמנות אחת – בסוף חודש מאי האחרון, כאשר בית הדין הרבני בירושלים קבע כי מתגייר שנושא אישור גיור מאת הרב שוורץ יעבור גיור נוסף לחומרא;

ובהזדמנות נוספת – בתחילת חודש יולי, כאשר מחלקת אישות וגירות ברבנות הודיעה שגיורו של מתגייר נוסף הנושא אישור גיור מאת הרב שוורץ – אף הוא אינו מוכר על ידה. את שני המקרים מייצג ארגון ‘עתים’, הפועל למען שיפור שירותי הדת בישראל.

הרבנים הראשיים

‘הסתדרות הרבנים דאמריקה’, או בשמה האמריקאי, ה-RCA, הינה הארגון הרבני האורתודוקסי הגדול ביותר בארצות הברית ומהגדולים בעולם. היא נודעת גם בזכות מערכת הכשרות של ה-OU אשר מזוהה עמה.

הכעס הרב הטמון בהודעת הארגון נובע מפרשיית אי ההכרה בגיוריו של הרב יחזקאל לוקשטיין, רב קהילת ישורון בארה”ב, אשר משמש אף הוא בתפקיד בכיר ב-RCA, כסגן נשיא ‘בית דין דאמריקה’. כמו כן, הכעס נובע גם מהמאמצים הרבים של הארגון לכונן שיתוף פעולה עם הרבנות.

כך, בין היתר, ב-2007 נחתם הסכם בין הרבנות הראשית לבין ה-RCA על מנת להגביר את שיתוף הפעולה בין גופי הרבנות האמריקאים והישראליים, הסכם שהיה אמור להקל מאוד את חיי המתגיירים מארה”ב.

הסכם זה הופר בשנה האחרונה לא אחת כאשר הנסיבות שמובילות לכך נותרו סתומות.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות