נסו לתרגם דאצ’ה גשמי לזה הרוחני

החופשה לא שייכת רק לחמש הימים של חודש אוגוסט. היא אמנם ממוקמת ומתממשת בחודש אוגוסט על פי התאריך המופיע בלוח השנה, אך פורשת זרועותיה על פני כל השנה כולה • כך בדיוק ה'אלול' נמצא בליבו של בן התורה מתשרי ועד תשרי
מנחם מן
י"ט אלול התשע"ו / 22.09.2016 14:32

האלול, הוא רק חודש. נרצה או לא נרצה, באחד בתשרי – הוא נגמר.

כלומר חודש אלול יהיה מאחורינו, אבל עדיין נהייה עמוק עמוק בתוך ה’אלול’ הישיבתי. לפחות עד י’ תשרי בצאת הכוכבים.

זה הזמן אם כן, להתבונן מעט לאחור, ולחשבן הלאה את הצעדים קדימה, לעומק האלול.

רבי ישראל סלנטר אמר פעם, אולי גם כתב, שכל חודשי השנה הינם ה’אלול’ של חודש אלול. וחודש אלול עצמו, הוא ה’אלול’ של כל השנה.

כוונתו מאד ברורה: אלול הוא תקופה. תקופה שבה הכל עוצר, העיניים מביטות לאחור בחשבון נפש, והלב מביט קדימה בתובנות לעתיד טוב יותר וכשר יותר.

ה’אלול’ נתפס אם כן, כזמן שכולו הכנה לעתיד, בחסות העבר. כל השנה, לפי דבריו, הם ימים של הכנה לקראת חשבון הנפש הגדול בחודש האחרון של השנה. כלומר, גם בטבת ושבט, אנחנו מתנהגים קצת אחרת כשאנו נזכרים ב’אלול’ שעוד יגיע.

מסובך? לא למי שנגעה ידו בידית הדלת של עולם הישיבות.

שוו בנפשכם: משפחת ישראלי, היא משפחה פשוטה ממעמד הביניים. כבר בראשיתו של חודש מאי למניינם, נזקקים בני המשפחה לעלוני הנופש השונים, ובונים לעצמם את ה’אוגוסט’ המושלם. בהיותם זריזים, המקדימים למצוות מנוחת הנפש, הם קובעים כבר בחודש יוני את החופשה המושלמת, הכוללת השכרת מיקום וקביעת פעילויות שונות.

את תחילתם של ימי החופש הגדול, הם מקדישים להכנות סופיות לימי החופשה המסורתית. שאורכת בסך הכל ארבעה לילות שהם חמישה ימים.

בהגיעם של ימי הנופש, סוף סוף, הם מחליפים כוחות ונהנים כדת וכדין, במלא כוחם ומרצם. הנאתם לא נפגמת כי הוא זה, למרות הידיעה הברורה כי בעוד ימים ספורים, יורה לוח השנה על הראשון בספטמבר, זמן תחילת הלימודים ועת סיומו של החופש הגדול.

אדרבא, לכך בדיוק נועד הנופש, להחליף כוחות, ולהיות מוכנים יותר ומשוחררים יותר, בתחילת שנת הלימודים.

במצב כזה, החזרה לשגרה מקבלת מימד אחר, בריא יותר ונינוח הרבה יותר.

החופשה אם כן, לא שייכת רק לחמש הימים של חודש אוגוסט, ממש לא. היא אמנם ממוקמת ומתממשת בחודש אוגוסט על פי התאריך המופיע בלוח השנה, אך היא פורשת את זרועותיה על פני כל השנה כולה, חצייה בהכנות ובהתרגשות לבואה, וחצייה השני בזכרונות נעימים ובנפש רגועה ונינוחה יותר. גם בדצמבר ובינואר, בשעת משבר או קושי, תנוח דעתם של בני משפחת ישראלי כשיזכרו באוגוסט הבא עליהם לטובה, או בזה שכבר היה.

זוהי בעצם תורת החופש על רגל אחת.

כעת, נסו נא לתרגם את הדאצ’ה הגשמי, בזה הרוחני של בני הישיבות ועמלי התורה המתרחש לאורכו של חודש אלול בואכה הימים הנוראים.

חודש אלול נמצא אמנם, בסופו של לוח השנה, בין אב שנה זו לתשרי שנה אחרת, אולם ה’אלול’ נמצא בליבו של בן התורה מתשרי ועד תשרי.

הידיעה כי בסוף השנה מחכה לנו ‘אלול’, כוחה גדול בהכרעת סוגיות רוחניות גם בכסליו ובחשוון.

כעת, בעומקה של החופשה, ובתהליך התרפיה הניתנת לנשמה, שומה עלינו למקסם את התוצאה הרוחנית, ולהעפיל את מרום הפסגה הנדרשת בימים אלו.

כי מה שקורה באלול שנה זו, כוחו גדול למנחם אב – שנה אחרת.

• מנחם מן הוא סופר ופובליציסט חרדי: [email protected]

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות