זהירות מיתושים: נגיף קדחת הנילוס המערבי בשכונת נווה יעקב ובנתניה

במהלך בדיקות של המשרד להגנת הסביבה בשיתוף משרד הבריאות, אותרו בשבועות האחרונים יתושים נגועים בנגיף קדחת מערב הנילוס בשכונת נווה יעקב בצפון ירושלים, בנחל פולג מדרום לנתניה ובטייבה • לא קיים חיסון נגד קדחת מערב הנילוס ולכן ישנה חשיבות רבה להימנעות מעקיצות יתושים • חולה זיקה שנדבק בנגיף בחו"ל אובחן בצפון ת"א
תמי גיל
י"ח אלול התשע"ו / 21.09.2016 00:21

מקרה נוסף של חולה זיקה, שנדבק בנגיף בעודו שוהה בחו”ל, אובחן הערב (שלישי) בישראל.

החולה נמצא באזור אפקה בתל-אביב. הוא קיבל הנחיות ספציפיות להתנהלות ומצבו מוגדר טוב.

לפני כ-10 ימים פרסמה המועצה האזורית אשכול הודעה לתושבים, לפיה תושב המתגורר בעוטף עזה, התגלה כנשא של נגיף הזיקה.

האיש נדבק בעת שהותו בחו”ל, אך נמצא בשלבי החלמה מתקדמים – ולכן בעל רמת מסוכנות נמוכה.

המועצה ביקשה את שיתוף הפעולה של הציבור במניעת הדבקה.

במהלך החודשים האחרונים הגיעו מחו”ל לישראל כ-13 איש אשר נדבקו בנגיף הזיקה בחו”ל – וכולם החלימו בינתיים. יצוין, כי עד כה לא התגלתה בישראל העברה מקומית של הנגיף.

הרשות המקומית, בהנחיית המשרד להגנת הסביבה, תבצע פעולות הדברת יתושים באזור. התושבים נדרשים להישמע להנחיות שיינתנו לפני כל ביצוע הדברה, כדי שתימנע חשיפה מיותרת של הדיירים בסביבה הקרובה לחומרי הדברה.

משרדי הבריאות והגנת הסביבה מדגישים את הצורך להקפיד על התמגנות מעקיצות יתושים, כדי למנוע העברת מחלות – ובנוסף יש צורך למנוע ולצמצם מקומות דגירה של יתושים, בפרט מקורות מים עומדים כגון תחתיות עציצים ואגרטלים.

המלצה זו תקפה לכל הארץ.

קדחת הנילוס: להיזהר מיתושים

במהלך בדיקות שגרתיות של המשרד להגנת הסביבה בשיתוף משרד הבריאות, אותרו בשבועות האחרונים יתושים נגועים בנגיף קדחת מערב הנילוס בשכונת נווה יעקב בצפון ירושלים, בנחל פולג ליד אודים מדרום לנתניה ובטייבה ליד שער אפרים.

עם קבלת הממצאים, עדכן המשרד להגנת הסביבה את הרשויות המקומיות בתחומן נמצאו היתושים הנגועים, ואת הרשויות הסמוכות להן בממצאים, והנחה אותן להרחיב את היקף הפיקוח וההדברה של היתושים בשטחן.

מחלת קדחת הנילוס המערבי נגרמת על ידי נגיף המועבר לאדם באמצעות עקיצת יתושים. ברוב המקרים בהם מתפתחת המחלה, היא מתבטאת בחום, ובכאבי ראש ושרירים.

עם זאת, לעיתים נדירות סיבוכים מהנגיף עלולים להוביל לדלקת מוח או קרום המוח ואף למוות.

במהלך שנת 2016 ועד כה זוהו 60 חולים בקדחת מערב הנילוס. בישראל מופעל מערך בין-משרדי לאיתור מוקדם של נגיף קדחת הנילוס המערבי על ידי ניטור הנגיף ביתושים.

לא קיים חיסון נגד קדחת מערב הנילוס ולכן ישנה חשיבות רבה להימנעות מעקיצות יתושים.

והציבור מתבקש לפעול להפחתת כמות היתושים על ידי ייבוש מקורות מים בחצרות, בגגות ובמקלטים והודעה לרשות המקומית על כל מפגע יתושים בשטח הציבורי.

כמו-כן, מומלץ להתגונן מעקיצות יתושים על ידי התקנת רשתות בחלונות הבית ומריחת תכשירים דוחי יתושים, המאושרים על ידי משרד הבריאות, בכל עת שנמצאים באזור נגוע ביתושים.

מניעת מפגעי היתושים היא הדרך העיקרית למנוע את העברת הנגיף לאדם ולכן המשרד להגנת הסביבה קורא לרשויות המקומיות בכל רחבי הארץ להגביר את פעולות הפיקוח וההדברה מפני יתושים, ולהרחיב את פעולות הניטור בשטחן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות