גבר, אתה חייב בכבוד אשתך! • הטור של מירי שניאורסון

ההתנגדות התורנית לפמיניזם אינה מעניקה אישור לשוביניזם • השוויון האמיתי בין גברים לנשים אפשרי רק אם הולכים בדרך התורה • רעיונות זרים עוד יביאו חרדיות להתעטף בטלית ולקרוא בתורה מול הכותל
מירי שניאורסון
י' סיון התשע"ד / 07.06.2014 21:15

הסיפור הבא מופיע בספר ‘הדרך לחיים של משמעות’ שכתב הרב ג’ייקובסון.

זוג עם בעיות תקשורת הגיע אל הרבי. האישה טענה שבעלה שקוע בעבודה וכשהוא מוצא לבסוף זמן אליה, הוא מותח ביקורת עליה ונותן לה הוראות. הבעל טען שאשתו אינה מכבדת אותו ולא מקשיבה להצעותיו.

“למה אתה חושב שאשתך צריכה להקשיב לך?”, שאל הרבי.

“כי אישה חייבת להקשיב לבעלה”, השיב.

“אבל מדוע צריכה אישה להקשיב לבעלה?”, שאל הרבי.

“כי הגבר הוא האדון בבית”.

“לא”, אמר הרבי. “הדבר הראשון שאתה כגבר צריך לציית לו הוא הציווי שיהא אדם מכבד את אשתו יותר מגופו, ואז יהיה לאישה ישרת הדרך בעל שתוכל לכבד ולאהוב, אם הגבר אינו ממלא את תפקידו, האישה היא אשר צריכה להביא זאת לתשומת ליבו בכבוד הראוי.

הכל בזכות האישה

למה בעצם הבאתי את הסיפור הזה? משום שהמאבק המיותר והמסוכן על “כבוד” גברי או נשי, אינו אמור להיות חלק מהשיח של גברים ונשים שומרי תורה ומצוות. הרבי מליובאוויטש שלל את הפמיניזם הגויי, דווקא בגלל שהוא מנוגד לתורת ה’. מאידך – ואין זו הפעם הראשונה שאני כותבת על-כך – פעל הרבי להעצים נשים ולהעניק להן את המקום שמגיע להן לפי התורה הקדושה.

גישתו התורנית של הרבי ראתה בתנועה הזו כמזלזלת במעמד האישה כפי שהוא צריך להיות על פי תורה. כניסת נשים לעולם המדדים הגברי רק תזיק ליוקרתן וערכן העצמי. ההבדלים בין המהות והתפקיד של האישה והגבר לא נותנים אפשרות או צורך להשוות ביניהם.

ויחד עם זאת, חשוב שיהיה ברור שהדבר אינו מעניק לגברים את ה”זכות” להיות שוביניסטים. נקודה. “מכבדה יותר מגופו”. לפני הכול ומעל הכל חייב הגבר לכבד את אשתו כי כך ציוותה התורה.

כאשר גברים יבינו שהם חייבים בכבודה של האישה משום שהתורה שלהם, המשפחה שלהם, הילדים שלהם וגם השפע, הברכה והפרנסה בבתיהם, הם בזכותה של האישה, כל המארג המשפחתי והזוגי, ייראה אחרת.

רעיונות מבחוץ

התנועה הפמיניסטית מפחיתה מכבודן של נשים לעומת התורה הקדושה שמייקרת את מעמדן ומייתרת את הצורך שלהן בחיקוי העולם הגברי. שיבוש ערכים החדיר (גם בציבור שומרי המצוות) שאיפות לקריירה על חשבון המשפחה ואפילו דרישה לקיום מצוות גבריות וגרם לעיוותים בניגוד לדעת תורה ובניגוד להיגיון ולטבע האנושי.

התנועה הזאת ביטלה לחלוטין את חשיבותה של האישה כאישה והציבה כמודל לחיקוי את הגבר. ניתן אפילו לומר שהפמיניזם, בפרט זה הרדיקאלי, הביא לפריחת השוביניזם וגרם לתחושת עליונות אצל הגברים שהאישה שואפת לחקות אותם. לצערנו, גם בקרב הגברים שלנו, בני התורה, לא נפקד מקומה של תחושת עליונות זה שמקורה בתרבות (או תת תרבות) יוון.

שלא לדבר על הצד השני של המשוואה. נשים חרדיות לוחמות שוויון ופלורליזם שנדמה כאילו מישהו כפה עליהן להיות חרדיות. בשלב ראשון הן מדברות על שוויון, בשלב השני על תכנון המשפחה ומי יודע, אולי השלב השלישי כולל התעטפות בטלית ורודה וקריאה בתורה בכותל המערבי. הרעיונות של הפמיניזם הגויי השקרי מחלחל לתוך החברה שלנו. מחר הן לא תרגשנה בנוח להתנגד לנישואים חד-מיניים וזה רק יילך ויחריף. הכל כפועל יוצא מאותם רעיונות פמיניסטים שהגיעו מבחוץ. רעיונות שמנוגדים לחלוטין לתורה הקדושה.

שוויון לפי התורה

אף על פי שהפמיניזם קורא ובצדק לשים קץ לשליטה הגברית ולשיווין זכויות לנשים. חיוני לרדת לשורשיו של העיוות. ברגע שברור שמטרת חיינו (כגבר או כאישה) אינה על מנת לספק את האגו שלנו אלא לעבוד את ה’, כל התפיסה משתנה לחלוטין.

ה”שחרור” האמיתי של נשים אין פירושו לשאוף לשוויון בעולם הגברי, אלא, שחרור ההיבטים הקדושים שבאישיות האישה ושימוש בהם לטובת האנושות כולה. נשים צריכות להביע בקול גדול את זכויותיהם משום שהעולם עומד על זה לצורך רווחתו הקוסמית.

כאשר שוכחים את המטרה העליונה ואת סיבת בואנו לעולם הזה, מגיעים למצב בו ה”שחרור” הזה נעשה על חשבון ערכי יסוד רוחניים ואת ההשלכות אפשר לראות גם אצלנו. אנו רואים שתנועות הנשים השיגו הישגים ממשיים וטובים, אבל ברור שהן חיבלו במרקם הטבעי של החברה, משום שהן לא טיפלו בבעיה הבסיסית – מטרת ירידתנו לעולם הזה.

תדלוק המאבק בין גברים לנשים ומאבקי השליטה ישיגו בסופו של דבר תוצאה הפוכה. הם יביאו לטינה בין המינים ולא יביאו את ה”כבוד” והשוויון המיוחל.

התגובה היהודית למציאות שנוצרה היא להחזיר ולהחדיר את ערכי הבית היהודי המושתת על רוח ישראל סבא. להעריך את הצד השני ולקיים עמו תקשורת בריאה המושתת על כבוד הדדי – “מכבדה יותר מגופו” ו”עושה רצון בעלה”. זו הדרך לשוויון אמיתי ומילוי השליחות שלנו בעולם הזה הגשמי.
הכותבת היא בעלת “הבחירה שלי”, מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו

[email protected]

 

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    גברת שניאורסון הנכבדה.
    08/06/2014 17:51
    אבי
  1. את חיה בתקופה יותר שובניסטית מהאווירה שאת מתארת.
    אני חושב שבדור הזה הכותרת צריכה להיות: אשה את חייבת בכבוד בעלך!

  2. הכל טוב ויפה
    09/06/2014 01:07
    הרבי
  3. אבל לא הסברת מי זה “הרבי”.

  4. אחד צודק
    09/06/2014 02:17
    מנדי
  5. היום הנשים צריכות גם לכבד…

  6. כתבה מעולה
    13/07/2014 19:13
    שונית
  7. הדגשת המגדר גרמה לנו להפוך לנחיתיים ולבדוק בכל רגע רמז לפגיעה בערכנו
    האוירה חדרה אלינו הביתה והשיח הנפוץ הוא “הוא לא מכבד אותי” או “היא לא מתייחסת למילה שלי”
    הפכנו לפגיעים וחשדניים
    מתוך המציאות הזו קשה באמת להכנס לנעליו של השני לכבד ולהוקיר אותו
    אבל זו הדרך היחידה לשלום ולחיים איכותיים.